His masters voice

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

His masters voice

Inläggav Andersh74 » 2013-01-22 20:19

Här på Tjörn, i alla fall i den socken jag bor i har det visst gott en propp. Det är kolmörkt i granngårdarnas fönster. Den som tidigare undrade vad tusan man ska ha en resegrammofon med tillhörande vev till kan sluta undra nu.
När det är tyst hos grannarna efter att deras plattvapparater svartnat njuter vi här hemma till Louis Armstrong framför kakelugnen och njuter en kopp kvällste från vedspisen. Och armträning får man på köpet!
:D
Frid, Anders
Senast redigerad av Andersh74 2013-01-22 20:25, redigerad totalt 1 gång.
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-22 20:22

Nice!

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: His masters voice

Inläggav Svante » 2013-01-22 23:38

Andersh74 skrev:Här på Tjörn, i alla fall i den socken jag bor i har det visst gott en propp. Det är kolmörkt i granngårdarnas fönster. Den som tidigare undrade vad tusan man ska ha en resegrammofon med tillhörande vev till kan sluta undra nu.
När det är tyst hos grannarna efter att deras plattvapparater svartnat njuter vi här hemma till Louis Armstrong framför kakelugnen och njuter en kopp kvällste från vedspisen. Och armträning får man på köpet!
Frid, Anders

Du menar att du blir armstrong?

Vi vill se bilder!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-23 09:12

Det var kanske idogt grammofonspelande som gav Louis och hans bror Neil deras efternamn.
Tog inga bilder igår tyvärr. Men nästa gång strömmen uteblir och stenkakorna kommer fram ska jag tänka på kameran.
Till skillnad från all annan ljudspelande utrustning här hemma har resegrammofonen aldrig servats, enligt förra ägaren som ärvde den av sin far som köpte den ny 1937. Jag gillar stabil teknik som håller en livslängd utan att behöva service eller reparation.
Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-01-24 09:16

Halvrelaterat: HMV ansökte faktiskt om konkurs förra veckan (trodde nästan att det var det tråden handlade om innan jag öppnat den). Rätt mycket kontrovers där i Storbritannien angående detta.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-24 09:59

Det var ju deprimerande att höra att detta anrika företag går mot ruinens brant. Hur ska jag då få fram reservdelar till min grammofonspelare? Det blir ju ett jättebekymmer om den mot förmodan skulle gå sönder på något sätt i framtiden. Den har skänkt mig mycket glädje genom åren, inte minst genom att spela t.ex. Taube i träbåtens sittbrunn i naturhamnar samtidigt som jag njutit både rödvin och solnedergång.

/A

Användarvisningsbild
aisopos

Re: His masters voice

Inläggav aisopos » 2013-01-24 10:08

Andersh74 skrev:Här på Tjörn, i alla fall i den socken jag bor i har det visst gott en propp. Det är kolmörkt i granngårdarnas fönster. Den som tidigare undrade vad tusan man ska ha en resegrammofon med tillhörande vev till kan sluta undra nu.
Frid, Anders

Så trevligt.
Jag känner att ordet livskvalitet fick ännu en betydelse. :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-24 10:12

Så trevligt.
Jag känner att ordet livskvalitet fick ännu en betydelse. Smile

Det är väl det som det halkiga begreppet livskvalité syftar på som vi alla söker och finner på lite olika sätt här i tillvaron.

/A

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-01-24 13:09

Jag tror du skojade, men HMV är (eller var) numera en skiv/film/spelbutik i kedjeform (hundratals butiker). Ingen tillverkare av något. Lite som ... tja, finns det ens någon motsvarighet i Sverige? Inte så populär typ av butik i dagens läge. Därav konkursen.

Snart finns bara klädbutiker kvar. :?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-08 19:52

Här kommer en bild, fast det var inte från strömavbrottet senast. Tittar ni noga finner ni den. Det är jag i sittbrunnen.

Bild

/A

Återgå till Vintage-hifi