"Rumble" ljud från skivspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrper

"Rumble" ljud från skivspelare

Inläggav henrper » 2013-02-11 20:13

Hej!

Jag har en Thorens TD 150 MK 1 som ger ifrån sig ett mullrande ljud när jag spelare skivor på lite högre volym, speciellt om jag kränger på med mycket bas.

Jag har rengjort och oljat upp axeln och lagerhuset. När jag roterar skivan utan remmen så hör jag inga missljud men när jag slänger på remmen så här jag tydligt ett "svichande" ljud.

Är det någon annan del av spelare som behöver olja och vet någon i såfall vilket sätt som är smidigaste?

Kan ett rembyte kanske hjälpa? Remmen som sitter på nu har säkert sina år på nacken.

mvh

Henke[/img]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-11 20:56

Hänger innerchassit löst i sina fjädrar och gungar fritt utan att ta i någonstans?
Kanske motorns remskiva kan behöva tvättas med sprit och en topz?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
henrper

Inläggav henrper » 2013-02-11 21:29

Hej!

Innerchassit "flyter" utan att ta i något (vad jag kan känna när jag snurrar skivan iallafall).

Det är ett rätt konstigt ljud som kommer ur högtalarna. Nästa som att det blir rundgång men det är ett väldigt mörkt mullrande. Väldigt udda ljud. Kommer endast fram när jag spelare lite högre och när jag har mkt bas.

Användarvisningsbild
henrper

Inläggav henrper » 2013-02-11 21:51

Jag testade att flytta högtalarna lite längre bort från skivspelaren och stärkaren. Missljudet försvann nästan helt.

Är det helt enkelt så att förmodligen har blivit någon form av rundgång när högtalarna placerats i den direkta närheten till skivspelaren?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-11 21:58

Det kan det vara.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-14 09:38

Kan mycket väl bli interferens om högtalarna står för nära skivspelaren.

Om rumblet kommer hela tiden, ex. även med hörlurar för lyssningen, så bör man kontrollera ifall motorn hänger i en gummiupphängning där någon har dragit åt skruvarna till motorn så motorn hänger styvt i chassit.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-14 10:10

Cicaro skrev:Kan mycket väl bli interferens om högtalarna står för nära skivspelaren.

Eftersom det här är faktiskt.se och vi är så fånigt noga med ordens betydelse, skulle jag vilja påpeka att ordet "interferens" mindre väl beskriver vad det är frågan om i detta fall. :)

Återkoppling är ett bättre ord för vad som händer när högtalarens ljud via luft eller golv och väggar letar sig in i pickuppen och ut till högtalaren och far ett varv till.

No offence!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
henrper

Inläggav henrper » 2013-02-15 18:30

Hej!

Tack för förklaringen. Nu hänger jag med varför det blir rundgång. Har förflyttat högtalarna ytterligare en bit och missljudet är ett minne blott.

Trevlig helg

//Henke

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-23 22:41

Skivspelare för hemma/hifibruk är väl inte alltid sådär jättebra när det gäller att hantera rundgång. Thorens är säkert bland de bättre men min erfarenhet av att jämföra billigare hemmaskivspelare (tänk remdriven 80-talare med likströmsmotor, plastchassie där hela skalet inkl locket ingår i den fjädrade delen) med DJ-klassikern Technics SL-1200/1210 är att skillnaden för rundgångskänslighet är enorm mellan olika spelare. Med SL-1200 går det rätt bra att ha en typisk 80-tals-stereomöbel ståendes bara nån centimeter från en högtalare och ändå kunna spela rätt högt. Det går sällan med många andra spelare...

Det kan vara värt att prova med och utan lock monterat, och med locket uppfällt/stängt, för att se hur det påverkar rundgång.

Återgå till Vintage-hifi