Ett tungt paket

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-15 20:09

Jo. Precis som ainico skrev. Innan renoveringen låg Tomgångströmmen skapligt rätt men offset ca 0,5V fel. Efter renovering och inställning håller sig båda inom toleranserna i servicemanualen :-) blir väl en vända med att kontrollera båda när den spelat 50-100 timmar för att se att det inte driftar iväg.

På tal om något helt annat. Ingen som har en ickrets pa-7703e till övers? Projekt nummer två har en som är bränd.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-02-15 21:20

Tack för svar, transistorerna dom med långa ben på kylfläns
till vänster och till höger på drivkortet ser ut som
AC127 och AC128 germanium var dom visst.Vad är det för
några trissor som sitter där på kortet?

mvh Lasse-

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-16 10:39

Kollade aldrig riktigt noga på dem när jag hade kortet urkopplat(och nu står recievern inkopplad i vardagsrummet. Men enligt servicemanualen är de 2SD381 respektive 2SB536
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-16 10:44

Sluttrissorna i recievern som drivkortet driver är 4 st Sanken 2SC1116 som sitter i en stor dubbelsidig kylfläns bak i förstärkaren(ena halvan av kylflänsen sticker ut på baksidan av recievern. Kan visserligen bero på att bias och offsett injusterades ordentligt men jag tror även(även om det kanske är inbillning) att demonteringen av sluttrissorna och rengöring från gammal kylpasta och applicering av ny fräsch kylpasta/silverpasta gjorde gott för den. Trissorna går numera inte alls lika varmt som tidigare.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-24 10:42

Såg plötsligt att Pondus snickeri som verkar vara ett av de enklare ställena att köpa fanér på skulle ha stängt nästa vecka, troligtvis för att det är sportlov i stockholm. Så i tisdags slängde jag mig på tuben mellan två möten och införskaffade en kvadratmeter valnötsfanér. I torsdags var frun ute med några kollegor och jag passade på att fanera och göra en mod genom att dra en extra kabel internt så att nålen i tunern enbart tänds när FM/AM/FM Dolby är vald men skalan lyser hela tiden. (Se sista bilden)

Så här såg stärkaren ut innan, plastfaneren var repad och borta lite överallt:
Bild

Efter att ha slitit bort plastfanéren blottades en jämnt laminatyta. Den beslutade jag fick sitta kvar eftersom den var väldigt plan. Plastfaneren som är bortsliten ligger ovanför caset. Plasten luktade för övrigt en blandning av kloak och rakvatten. Jag undrar vad tidigare ägare gjort med stärkaren?
Bild

Ett fanérark som är skarvat(arken var ca 35 cm breda, stärkaren 40 djup). Efter att ha fått råd av snickeriet, läst på, funderat och övervägt beslutade jag mig för att använda kontaktlim(Casco super 9) för att fästa faneren. Den penslades på med en bred pensel på både case och fanér och fick sen torka i 10-20 minuter innan sidorna las på och pressades ut. Enskilda bubblor masserades ut med skallen på en hammare. (Tyvärr missade jag en men inget man ser!
Bild

Fanerbitarna skars till med en del mån, arken hugger direkt så det är svårt att flytta bättre att fila i efterhand. De sista arken blev jag modigare på och skar med mindre marginal.
Bild

Den färdiga obehandlade casen, ståendes på samma golv som stärkaren gjorde i första kortet i inlägget.
Bild

Vad ska man ytbehandla den här med då? Frågade frun vad hon tyckte varpå det blev förbjudet att använda lack och skulle vara olja. Var in på färghandeln och botaniserade. Efter lite råd från deras säljare kom jag ut med Herdins Köksbänksolja som han trodde var mest ändamålsenlig. Inoljningen blev i badrum/tvättstuga där det är bäst ventilation. Påstrykning av flödigt med olja(kortet), 20 min senare torkades överflödet bort och 3-4 timmar senare polerades ytan med mjuka sidan på en scotchsvamp.

Bild

En närbild på en av de svåraste hörnen, innerhörnen där faneret är skuret/slipat i en rundning. Bilden är tagen när oljan nästan har torkat.
Bild

Caset monterat. Ytan har fortfarande inte torkat helt.
Bild

Ett par timmar senare var ytan sidenblank och recievern inkopplad i vardagsrummet igen. Slutresultatet får tala för sig själv.
Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 10:44

Vackert!
/J

Cygnus resurectum

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-24 11:07

tvett skrev:Vackert!

Tack :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-24 12:11

Vad hemskt att gömma det där fina träet i den där trånga hyllan. Snyggt gjort! Det ser så lätt ut - det kan det väl ändå inte ha varit? Eller är du bara expert på området? :D

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-24 12:17

AlNiCo skrev:Vad hemskt att gömma det där fina träet i den där trånga hyllan. Snyggt gjort! Det ser så lätt ut - det kan det väl ändå inte ha varit? Eller är du bara expert på området? :D

Mja, det är en lösning tills vidare.. Ska bygga en ny stereobänk där den där får plats men blev prio på att ordna fler hyllor i arbetstrummet först.

Jag har aldrig fanerat förut och skulle säga att det är så lätt som det ser ut. Det svåraste var att pricka att lägga biten med strukturen i rätt riktning samt sliparbetet(lång kloss för att inte riskera att runda hörnen). Lägga skarvarna gick lätt eftersom pondus snickeri renskar kanterna så det fanns spikraka kanter att sammanfoga, DET kan rekommenderas att be dem göra, långa bitar som ska fogas är svårt att få snyggt själv om man inte har ett klingbord, korta bitar gjorde jag med en skarp sax.

Kan rekommendera den som inte har tummen mitt i handen att försöka själv, var ungefär lika svårt som att lägga ett jämnt lager med klarlack :-) Dvs visst kan det gå fel men om man har tid och är någorlunda tålmodig går det :-) Kontaktlimmetoden rekommenderas om man som jag är lite för otålig för att vilja lägga varje sida i press med tvingar i 24 timmar. Med kontaktlim går det att följa instruktionerna från den tiden fanering gjordes med animaliskt lim, dvs använda en hammare(helst kulhammare) och massera överallt där det inte ligger helt plant.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi