mirsch 3-28 vs s-system improved..

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

mirsch 3-28 vs s-system improved..

Inläggav zapanasta » 2013-03-24 20:25

Ett litet söndagstest då,har ju varit rätt mkt skriverier på slutet om dessa 3-28.

S-system med seaselement har ju också figurerat flera ggr här,lånade hem mina gamla så jag kunde genomföra detta..

Uppkopplat ock klart,ja jag hör direkt att 3-28 är bättre.

S-systemlådorna bompar på mer i basen men är mer entoniga,3-28 lådorna spelar en mer musikalisk bas ock är även öppnare i ljudåtergivningen.

S-system högtalarna är inte dåliga,men 3-28 lådorna är klart bättre.

Men det vete fn om jag tyckt om jag testat innan jag dämpade mellanregistren några db på dom,hemskt med mellanregister som är överbetonat :)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-24 21:12

Jag har ju oxå testat samma laguppställning. 3-28 i väldigt risigt skick, dessutom bara en mot två s-system vann överlägset på allt utom möjligen djupet i basen. Är det rättvistatt ställa en trevägare mot en tvåvägare? Mina älskade s-system hamnar allt längre ner på skalan. Och inte blir det bättre av att de hänger uppochned på en vägg.

Var ehuru hos min bror ikväll som igår köpt en ny 60" tv från Samsung med tillhörande högtalare. Fy vad det lät. Det hjälpte inte när han kopplade in sina bjässar till JWS. S-system var ju då givetvis överlägesna.
Återkommer om detta i annan tråd.

Mvh,A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-24 21:50

Jws är rena smörjan anser jag, mkt bättre element i s-system.

Sen angående 2 el 3 vägs högtalare ock ljudkvalitet,har ingen som helst betydelse. :)

Ex ino audios pi60 är ju en 2 vägare ock många anser att det är bland det bästa man kan ha i högtalarväg.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-24 22:25

Hur som helst är det kul och bra för självkänslan att besöka ett "vanligt" hem med grunkor från netonnet ibland. Plötsligt låter ens egna högtalare som är på fallrepet väldigt bra.

Vet ni förresten vad ett fallrep är?

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-03-24 23:43

Kan inte säga att jag definitivt vet men gissar på att det helt enkelt är det rep som går upp till fallet på en segelbåt, det låter ju logiskt iaf.

Mina OM 3-28:or skänker glädje på landet och är värda vartenda öre av de 30kr de betingade på lokala loppisen, men de skall få nya kondingar så att de slipper sjunga falskt innan de laddat som händer när de varit tysta ett tag.

Skall bli kul när det får flytta in i "kontorsrummet" där det är tänkt att få kampera ihop med ett par vintage dynaudio, rummet skall fungera som tvättstuga och testspelning av LP fynd som skall snyggas till och testspelas innan de kvalificerar för finrummet. Det är ju roligt att pilla på loppisfynd och inse hur bra ljud några ynka hundringar kan skänka om man är villig att putsa lite på gammal elektronik.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-03-25 07:42

Less is more brukar gälla i högtalarväg tycker jag. Ju färre mellanregister-element, desto bättre. Typ. :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-25 14:15

Det vanliga är att landkrabbor blandar ihop landgång med fallrep. Landgång är för övrigt en slags macka med massor av pålägg! :D

/A

Återgå till Vintage-hifi