Pimpning av Technics vinylspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cicaro

Pimpning av Technics vinylspelare

Inläggav Cicaro » 2013-03-10 14:04

Ja, efter renoveringen av Sansiun 8080 som fick ny valnötsfanér fick jag igår den dumma idén att Technicspelaren inte passade in i anläggningen. SÅ gud förbjude, jag gjorde faktiskt en ren ändring som inte var för att det var restaurering.

Så här såg spelaren ut från början
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Technics%20pimp/Before%20closed.JPG

Och med locket uppfällt
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Technics%20pimp/Before%20Open.JPG

Klisteretiketter lite överallt
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Technics%20pimp/Before%20top.JPG

Även på baksidan:
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Technics%20pimp/Before%20back.JPG

Sen togs det fram lim och resterna av valnötsfanéren som blev över när casen till Sansuin fanerades. Lim lim lim, fila fila fila, sandpappra sandpappra sandpappra för att sedan oljas.

Och efteråt sattes självklart alla etiketter och logotyper tillbaka så det såg ut som inget hade hänt:
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Technics%20pimp/After%20no%20platter.JPG

Det verkar till och med som att Finska elsäkerhetstyrelsen fortfarande godkänner spelaren:
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Technics%20pimp/After%20back.jpg

Så smångingom var den ihop och spelade igen. Dock med 16 timmars fördröjning eftersom jag, bråttom som jag fick igår kväll för att få det klart lyckades ha av en av kablarna som kom inifrån tonarmen. Efter att ha funderat över vad för lämplig kabel som fanns att tillgå för att byta signalkablarna slaktade jag en nätverkskabel och tvinnade 4 ledare och ersatte de 0,3 mm tunna kablarna som inte gick att löda ihop igen. Kan väl inte direkt säga att jag hörde någon skillnad efteråt, men lär knappast ha blivit sämre av att få ~2-3 ggr kabelarean.

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Technics%20pimp/After%20Open.JPG

Sen fick den flytta in i vardagsrummet igen. Passar snyggt ihop med Sansuin, däremot anmärkte frun på att furuskivorna i stereo/tv-bänken inte var snygga längre. (Så finns en risk att skivspelarfaneringen orsakade merjobb mer än att byta signalkablaget :o)

Någon som ser vilken skiva som ligger på?

Edit: Något hade hänt med servern, bilderna blev ungefär fyra skärmbredder stora så ändrade till länkar.
Senast redigerad av Cicaro 2013-03-20 08:22, redigerad totalt 1 gång.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-03-10 14:13

vackert , vackert... det där kan ju inte vara fel.

Har haft en Technics spelare som jag ångrade att blev såld... en SL-D3 kändes väldigt gedigen fast den inte ens hade trä plint.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-03-10 14:18

GrosvenorAudio skrev:vackert , vackert... det där kan ju inte vara fel.

Har haft en Technics spelare som jag ångrade att blev såld... en SL-D3 kändes väldigt gedigen fast den inte ens hade trä plint.

Tack :-)

Ja technics spelare har en tendens att förvåna, sitt plastiga yttre till trots. Den här köpte jag på tradera under min studietid när min gamla luxor kastade in handduken och ekonomin inte var den bästa.

Har passerat en och annan skivspelare sedan dess men tecnicsen har alltid av någon anledning stannat. Även om den höll på att åka ut när den fick ett ohyggelit svaj. Den boven var dock att motorn hade beckat ihop något som gick att åtgärda med att fylla den med ny mineralolja ett par gånger tills den slutade droppa brun olja ur sig :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-10 14:18

Blev lite rädd där men det var en bra modd, snyggt med träet mot den svarta plinten och färgen på lampan...! Med beröm godkänt :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-03-10 14:28

Jag får hålla med kören, bra jobbat!
Trodde inte på det först när du sa det, men ser riktigt fint ut. Ett gott dagsverke!

Gå inte lös på allting där hemma nu bara. Fanér blir dyrt i stora mängder
:wink:

//Rampitsch

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-03-10 14:40

phloam skrev:Blev lite rädd där men det var en bra modd, snyggt med träet mot den svarta plinten och färgen på lampan...! Med beröm godkänt :)

Tja, jag tänkte skrämmas lite med rubriken :-P Och en får tacka

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-03-10 14:40

rampitsch skrev:
Gå inte lös på allting där hemma nu bara. Fanér blir dyrt i stora mängder
:wink:

//Rampitsch

Frun förbjöd mig att gå lös på hennes PS3a

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-03-10 17:03

Jag har haft svårt att få tag i fanér i mindre flak.
Hur stor bit fick du tag på och var köpte du det?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-03-10 17:08

Halloj

Jag köpte ett helt ark(ca 1 kvm) på pondus snickeri. Men gick att köpa hur små/stora bitar som man ville men hela ark var billigare per kvm. Skulle jag haft mer än 10 kvm hade jag dock tömt deras lager och fått vänta tills de hann fixa nytt :-)

http://www.pondussnickeri.se

Alla bygghandlare KAN ta in det om de vill men då får man ofta väldigt mycket och är få bygghandlare som vill ta in det. Tror pondus skickar per post också men de är svåra att nå per telefon.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-10 18:39

Riktigt snyggt jobbat. Kul att du kunde rädda ettiketterna också...fabriks fast ändå inte.
Lite snett är också rakt.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-03-20 08:21

Hjälp!

Nu har det här strulat till sig! Det är skivspelaren ifråga som jävlas med mig. Närmare bestämt anti-skatingen

Jag fick ju byta signalkablaget i tonarmen eftersom jag lyckades dra av en av tåtarna vid omfaneringen. Nu är jag till 99% säker på att jag fick tillbaka Anti-skatingfjädern på rätt ställe och allting fungerade frid och fröjd.

Sen igår kom en ny nål jag hade beställt, tänkte nämligen byta puppa på den(hade en AT-VM8 HII liggandes med avbruten nål som jag var nyfiken på) och den nya puppan ska inte ha lika högt nåltryck(den vill nämligen bara ha runt 1,5-2gr) till skillnad från den gamla djnålen(ortofon concorde) som kunde pumpa uppemot 3-4 gr.

Varpå felet märktes helt plötsligt, ett fel som jag tror jag haft hela tiden enda sen jag köpte spelaren då jag hela tiden kört med djnålen med högt nåltryck.

Nu till min fråga:

Är det någon som vet hur Anti-skatingen med fjäder ska sitta? (ev fjädrar, det satt en fjäder i min antiskating men såg ut att ha kunnat sitta två, frågan är vart den andra fjädern sitter i chassit isf)

Eller någon som har en SL-23a eller SL-23 som kan öppna undertill och fota? Jag har visserligen delarna från en till SL-23a men de sitter i en hembyggd skivspelare i sommarstugan, dvs. insnöade på en ö ungefär 25-30 mil norrut och iom.. att den är ombyggd finns ju ingen garanti att den stämmer för fem sekunder.

Jag testade att dra en extra fjäder åt andra hållet runt tonarmen, resultatet av det var att visserligen slutade skivspelaren dra tonarmen tillbaka till noll så det faktiskt gick att spela men då la autoreturn armen på skivkanten istället för i hållaren.

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2013-03-20 13:13

För ganska många år sedan nu så fick jag överta en Panasonic kombianläggning. D.v.s. radio förstärkare kasettspelare och skivspelare i samma hölje. Skivspelaren i den var mycket lik den du har men saknade antiskating. Jag plockade ur skivspelaren och gav den en egen sockel och tyckte det blev ganska bra. Men nu till det viktiga: Armlyften och armreturen gör att tonarmens rörelse i horisontalplanet blir bra mycket trögare än om man tar bort automatiken. Jag tog bort det stora kugghjulet och metallskenan som går till tonarmen(om jag nu minns rätt. Sen fick jag göra någon enkel ändring i kopplingen mellan vredet du startar skivspelaren med och strömbrytaren under chassit. Jag kanske inte minns varje detalj men jag tycker att du ska undersöka din spelare om det är samma där. Det finns mycket att vinna. Jag kunde till exempel använda mig av en pu med mjukare nål efter det. Men allra först måste du väl bestämma dig om du kan leva utan automatiken.

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2013-03-20 13:27

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Pimpning av Technics vinylspelare

Inläggav aisopos » 2013-03-20 13:48

Cicaro skrev:Någon som ser vilken skiva som ligger på?

Chess.

Det blev ju snyggt.
Risken finns väl alltid att någon om ytterligare 10 eller 20 år tycker det
var helgerån att förstöra ett originalutseende sådär ... ;)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-03-20 23:16

Fingerburner skrev:Här finns en servicemanual

http://www.vinylengine.com/library/technics/sl-23.shtml

Tack. Tyvärr har jag den redan och den stämmer inte med min version av modellen. Finns tre varianter och jag har en av de andra. Servicemanualen täcker bara modellen där antiskatingen sitter på sidan av ett ben :-( jag har modellen där det fästet saknas och enda fästet är i en klämring mot mitttappen(kommer foto imorgon) :-(

Och helt rätt. Nog ligger chess och spelar. Jo den risken finns eller så märker ingen att det inte är från fabrik :-D

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-03-21 06:54

Det vore ju det bästa betyget, att ingen märker det, utan frågar andra varför ingen annan sett en fanérad variant :P

//Rampitsch

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-21 12:41

I 99 fall av 100 tycker jag att moddar blir sämre, fulare eller mindre funktionsodugliga än original. Ofta kombinationer av dessa tre.
Jag sällade mig direkt till kören, -Aj det här kan inte bli bra.
Men ack så fel jag hade 8O

Snyggt!

Nu gillar ju inte jag technics skivspelare utan tycker dom är direkt fula. (Med undantag för SL 1015 och 1200)
Så varje förändring kan bara leda till det bättre :wink:
Men din blev faktiskt så bra att jag skulle kunna tänka mig att ha en sån.
Bra jobbat.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-03-21 13:57

En får tacka en får tacka.

Och efter lite testande hittade jag felet på antiskatingen. Det var inte antiskatingen som spökade utan det nya tonkablaget som var för stelt. Efter att ha slaktat en finare 3,5mmförlängning fyrledad med lackade finkardeliga ledare och bytt tonarmskablaget till den så spelar det precis som det ska :-)

En erfarenhet rikare också på nålmarknade. Köpte en Jicokopia(Japanskt) på nål till AudioTechnica, men för att testa köpte jag även en Hucokopia(schweizisk). Huco fick spela ungefär ett halvt spår sen satte jag tillbaka jico och konstaterade att Huco fick sansui+mirsch att låta som en sony walkman med dåliga hörlurar. Jico lät dock riktigt bra :-)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-06 21:30

Väldigt snyggt jobbat! Man kan tro att du är finsnickare på allvar! Är du det?

Men inte stoppade du in den i en fanérpress? Kan aldrig vara nyttigt tänker jag.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-04-06 22:18

Andersh74 skrev:Väldigt snyggt jobbat! Man kan tro att du är finsnickare på allvar! Är du det?

Men inte stoppade du in den i en fanérpress? Kan aldrig vara nyttigt tänker jag.

Mvh, Anders

Tack :-) nej jag har visserligen jobbat inom byggsvängen(försäljning och slav) men har ingen skolning i något sånt. numera är jag så långt från finsnickare man kan komma. Undervisar i fastighetsrätt och doktorerar i plan- och bygglagstiftning så är lag och paragrafer som är min devis allt annat är hobby.

Fanerpress har jag inte tillgång till däremot kontaktlim och en marmorkavel :-) hade mer eller mindre fobi för faner tills jag köpte sansuin(annan tråd) som visade sig ha fejkträ och jag bestämde mig för att testa på vinst och förlust. Insåg då att fanering inte kräver massa utrustning som pressar eller sånt utan enbart en skopa tålamod och lite pill!

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-06 22:22

Jag är däremot i byggsvängen har precis startat eget. Tycker däremot inte det är så festligt att bygga hus och vill mycket hellre finsnickarpilla möbler och annat skoj i min finsnickarverkstad. Hoppas att sådana uppdrag trillar in.

Men får jag funderingar över PBL och BBR nu då jag kör eget kanske jag kan fråga dig? :)

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-04-06 22:29

Andersh74 skrev:Men får jag funderingar över PBL och BBR nu då jag kör eget kanske jag kan fråga dig? :)

Mvh, Anders

Absolut! BBR är någon jag försöker undvika men pbl kan jag i sömnen :-)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-04-15 02:36

Cicaro skrev:En får tacka en får tacka.

Och efter lite testande hittade jag felet på antiskatingen. Det var inte antiskatingen som spökade utan det nya tonkablaget som var för stelt. Efter att ha slaktat en finare 3,5mmförlängning fyrledad med lackade finkardeliga ledare och bytt tonarmskablaget till den så spelar det precis som det ska :-)

En erfarenhet rikare också på nålmarknade. Köpte en Jicokopia(Japanskt) på nål till AudioTechnica, men för att testa köpte jag även en Hucokopia(schweizisk). Huco fick spela ungefär ett halvt spår sen satte jag tillbaka jico och konstaterade att Huco fick sansui+mirsch att låta som en sony walkman med dåliga hörlurar. Jico lät dock riktigt bra :-)

Lustigt, jag läste just igenom tråden och direkt när jag såg att du använt nätverkskablage så tänkte jag "det här kan aldrig bli bra", och det blev det inte :wink:

Huco var usla även på 80-talet. Jag har ett par sådana för Shure-pickuper (typ M75, V15 o.s.v.) och måste nog säga att det ska vara rysligt dåliga lurar till walkman'en för att det ska låta lika dåligt...

Återgå till Vintage-hifi