Sinus 04654YP Skantic TYP SH86S +visaton coating

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

Sinus 04654YP Skantic TYP SH86S +visaton coating

Inläggav DrBoar » 2013-04-15 21:24

Gamla vintage papperskoner kan ha elaka resonanser. Vistaton säljer en vattenbaserad coating som borde kunna göra något åt detta.

Första paret kandidater är Sinus 04654YP 4 ohm 909
Omnimic 10 cm on axis Ocoatad, med coating på framsidan och i en tredje serie med coating på fram och baksida

Bild

Inte helt optimal dämpning i lådan
Bild

Bild
TS parmetrarna är fel förmodligen för att vikten (en tejprulle) inte sitter fast mot konen. Det som är fel är Vas och känslighet de andra parametrarna är OK och anger att elementet mer är ett mellanregister element än en fullrange. Det höga Q värdet hjälper till att feta till övre bas/nedre mellanregister så att det inte låter så basfattigt som det verkligen är.
Talspolen är 12mm i diameter så någon större effekttålighet är inte att vänta
Bild

Bild
Ena elementets kurvor är sänkta 5 dB för tydlighets skull

Frekvenskurvorna visar att det inte händer så mycket med frekvensgången.

Alla de det vattenfallskurvorna visar hur konen lagrar energi. Idealet är att när signalen stoppar skall konen stoppa direkt. En blå mur i bakväggen på graferna med andra ord. Dessa kurvor kan ha två olika skalor på Z axeln. Antigen tid eller antal svängningar som i detta fall.

Ocoatad med resonanser upp till 11 cykler

Andra elementet obehandlad, framsida coatad och i tredje fram och baksida coatad.
Bild

Framsidan coatad och lite bättre mellan 4-10 kHz resonanser
Bild

Ytterligare bättre och inget krafs efter 8 cykler med coating både på fram och baksida
Bild

Samma serie och resultat med andra elementet
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av DrBoar 2013-04-16 08:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-04-16 06:38

För oss som inte fattar någonting av såna här saker, skulle du kunna ge några kommentarer av resultatet? Vad hände? Inget? :P

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-16 08:55

Nu har jag lagt in komenterer och förklaringar. Kontentan är att man med coatingen kan minska resonanserna från 11-8 cykler ner till 6-8 cykler, en tydlig förbättring utan att påverka frekvensgången nämnvärt.

Detta är för just detta element hur specifikt eller allmängiltigt detta är har jag ingen aning om. Men fler element är i pipelinen så det lär ge sig. Naturliga kandidater är dubbelkonade element med tunna papperskoner som Philips 9710, Lowther etc. Sedan finns det mer tjockväggiga papperkonade baselement från Philips, Seas, Peerless och Scanspeak som vore kul att prova, jag har en ganska omfattande samling av kandidater :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-04-16 12:30

Det ser såvitt jag kan förstå bra ut! :) Vi har genom åren diskuterat coating några gånger och det vanligaste argumentet emot brukar vara att det förändrar elementets egenskaper... ja, det är ju precis vad man är ute efter då! :wink: Jag anser, lite sådär allmänt, att man bör adressera problem så nära källan som möjligt och följer dina experiment med intresse! :)

Har vid några tillfällen köpt kanter från Speakerbits som rekommenderar sitt lim för coating. Det verkar vara någon slags PVA. Hurdan är Visatons coating?

OT. Det är rätt sällan man ser ovala element för HiFi numera men små lådor liknande dina har kommit i min väg några gånger. Funderar lite kring hur formen påverkar prestanda...

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-16 14:52

Frekvensmässigt verkar det inte hända mycket. Ena elementet ser helt lika ut och det andra kanske har -2 dB 4-6 kHz efter coating på bägge sidor. En kandidat för större förändringar är riktigt lätta element som diskant koner och diskant domer. Jag har ju några Luxor domer som knasar i toppoktaven, skulle jag paja ett par är det inte hela världen.

Bild

Bild :roll:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-04-16 19:06

Jag har någon gång coatat element med resultat att de blivit mer uthärdliga (tex Peerless KO10DT) men inte sett jämförande mätningar med och utan mer än tidiga datablad från Seas där samma element kunde finnas i utförande med och utan. Men de redovisade bara tonkurva. Har du någon jämförande mätning på ett aktuellt sk kvalitetselement?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-16 21:56

Låt mig tänka, vill jag ta ett sprillans nytt kvalitetselement och coata det på vinst och förlust....
Kanske om jag provat flera andra textildomer, men inte nu ens om jag hade moderna textildomar :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-04-16 23:04

DrBoar skrev:Låt mig tänka, vill jag ta ett sprillans nytt kvalitetselement och coata det på vinst och förlust....
Kanske om jag provat flera andra textildomer, men inte nu ens om jag hade moderna textildomar :D

Nja, jag menar som jämförelseobjekt - tycker tillverkarna borde lärt sig optimera bättre men riktigt säker kan man ju inte vara...^^ "Right out of the box" duger säkert. :wink:

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-16 23:52

Jag skall se vad jag har liggande på lager, jag har i allafall moderna aluminiumdomar (Seas), jag några Peerless med nästan trekantiga bafflar de kan vara textil.
Återkommer, kvällen är sen

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-04-17 00:17

DrBoar skrev:Jag skall se vad jag har liggande på lager, jag har i allafall moderna aluminiumdomar (Seas), jag några Peerless med nästan trekantiga bafflar de kan vara textil.
Återkommer, kvällen är sen

Det är ingen brådska så... det vore ju bara intressant att få svart på vitt ifall tillverkarna verkligen lärt sig något eller om de fortsätter leverera halvfabrikat... :wink:

Återgå till Vintage-hifi