Test av luxordiskanter...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Test av luxordiskanter...

Inläggav zapanasta » 2013-04-18 10:51

Bestämmde mig för att reda ut det här en gång för alla,vilka är bäst? :)

Den längst till höger är mest förekommande i luxor 8071,plastplatta ock har även mindre magnet (tunnare) än dom andra 2..

Den i mitten är den vanligast förekommande diskanten med plåtplatta,den längst till vänster är en audax som också användes i luxorkonstruktioner under sent 70tal.

Har ju testat diskanten med plastplattan förr mot audax,kom fram till då att audaxen är bättre pga av man slipper mkt av dom irriterande s ljuden som diskanterna med plastplattan spottar ur sig emellanåt på vissa låtar..

Nu har jag testat igen ock förhållandet mellan dessa 2 olika sorters diskanter är likandant som sist,däremot låter luxor diskanterna med plåtplattan mkt likt audaxdiskanterna :)

Hoppas nån får nytta av denna test :)
Bild
Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-04-18 15:32

och det här har du kommit fram till genom att lyssna? inte genom mätningar... jag hade ju plåtversionen av Luxordiskanten i mina 8071 Kloner. Hur den lät har jag väl redan glömt men några större skillnader mot plastversionen som finns i mina riktiga 8071 lade jag inte heller märke till då medan båda var i färskt minne. Däremot tyckte jag mig höra större skillander mellan de olika mellanregisterelementen. Det äldre med större (?) magnet föredrog jag.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-04-18 17:24

Japp,lyssnat mig fram.Lagt dom på bordet ock kört a+b tester mellan dom ock även testat i lådor..

Vet att många vill ha mätningar men nån sån utrustning har inte jag,men väldigt vältränade öron efter allt testandes ock lyssnades har jag däremot :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-18 17:34

De där S-ljuden är hemska, men är du säker på att du inte har högre känslighet på den modell där du upplever S-ljud?

Jag har två av den i mitten, med metallfront. Någon som vet vad det extra hålet är till för?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-04-18 17:43

tvett skrev:De där S-ljuden är hemska, men är du säker på att du inte har högre känslighet på den modell där du upplever S-ljud?

Jag har två av den i mitten, med metallfront. Någon som vet vad det extra hålet är till för?

Säker på att det inte har med känsligheten att göra,dom med plastplatta är lite vassare i återgivningen helt enkelt.

Jag har också funderat varför det är ett extrahål i diskanterna med metallplatta :?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-18 19:19

Jag har mätutrustning och en samling "textilarbetare".
Överst har vi 4 luxor domer, två vardera av plast och metallfront varianten.
Nedre raden två klassiska Peerless domar till vänster och två nyare Peerless textildomar till höger.

Det är lite pill att få bra mätningar, med diffraktion från kanter och så.Rätt sätt ar att göra försänkningar på millimetern, fuskvarianten är att släta ut hacken med gaffatejp. 8O

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-04-18 20:44

Kul om du får till en mätning,få se om jag hör rätt :)

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-21 17:07

Här kommer mätningar 10 cm avstånd från elementet Omnimic mätningar. Maskeringstejp för att mjuka av anslutningen mot bafflen.

Bild

Överst är Luxor med metallfront. Mycket bra element matchning och +/- 2dB från 1 till 9 kHz, sedan inte så snyggt.

Nedflyttad med 9 dB för tydlighetens skull har vi plastfrontvarianten av luxor domen. +/- 2dB 2,5 kHz till 15 kHz.

Tidsdomän Metallfront
Bild
Bild

Plastfronter
Bild
Bild

Sedan tar vi en annan 70talare denne gång en klassiker från Peerless och en nyare också från Peerless ( se bilder på tidigare post)

Bild

Klassikern på de övre kurvorna med bra frekvensgång en hel del ligger ju +/- 1 dB. Den nyare har vingligare frekvensgång och båda två har skaplig matchning mellan paren.
Bild

Kollar man på tidsresponsen så ser det bättre ut än luxor domarna, gamlingarna först
Bild
Bild

Nyare
Bild
Bild

Det finns kandidater för att prova lite coating...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-21 17:16

Är orginaldiskanterna till OA51 bäst?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-21 20:21

Med avseende på frekvensgång ser de bäst ut och i tidsdomänen är det delad ledning med den och den modernare Peerless domen.

Luxor plastfronten är ju inte så dålig mellan 3kHz och 15 kHz är den ju +/- 1dB eller så förutom dippen mellan 5-6 kHz. Liknande dippar i det området syns både för luxor metallfront och för det äldre Peerless elementet så det är möjligt att det är en mätartefakt hos domar med plan front på det sätt jag riggat upp mina instrument

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-04-21 20:32

Roligt att se lite mätningar,även om jag inte är nån expert på att tyda dom :)

Finns det nånting som antyder i mätningarna att plastdomarna skulle va lite essigare än metalldomarna (Luxor).Jag uppfattar ju dom på det viset...

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-21 21:48

Lägger man nivåerna så att plast och metall varianten har likartade nivåer 1,5 kHz till 5 kHz så får man ett ordentligt lyft 6-9 kHz (inrutat) med plastvarianten detta kan ge det essigare ljudet.

En coatning hjälpte ingenting. Är det någon som skruvat isär metalldomarna och sett om man kan förbättra dämpningen under domen och om det är lätt att skruva ihop elementet igen. En del kan ju vara mycket pilliga att få centrerade.???

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-04-22 07:40

Jag har skruvat isär flera st,lätt att centrera om man kör en ton på ca 5-6khz på dom samtidigt som man drar åt skruvarna :)

Har även varianter av plåtluxor diskanter med en slags tygplupp under domarna,på samma sätt som dom gjort med plastdomarna....

Ps,ja då hör jag rätt då,att plastdomarna är lite essigare pga den höjningen mellan 6-9khz...

Tog en lyssningsvända till,8071 med audaxdiskanter/5061 med luxor plåtdiskanter :)

Kört låtar med mkt energi i diskanten ock växlat mellan högtalarna,tycker fortfarande att diskanterna låter väldigt likt varann men på vissa frekvenser fräser luxordiskanterna lite grann faktiskt.

Audaxdiskanterna som sitter i 8071 har faktiskt inga hyss för sig vad jag kan höra,skulle va intressant med en mätning på ett par såna här också :)
Bild

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-22 20:20

Tre lager coat
Bild

Skillnaden är inte dramatisk men det är en tydlig försämring :roll:

Skruvade isär den och det finns inte tillstymmelse till dämpmaterial under domen. Skall se om jag hittar några filttassar eller annat som passar, tips mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-04-23 10:01

Man brukar väl använda silke som dämpningsmaterial? Kanske inte jättelätt att få tag i. Ingen aning.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-04-23 10:50

Filtkuddar formade som själva domen fast lite mindre då förståss sitter det på plåtdiskanter jag har,ja så även på dom exemplaren av plast jag har..

Men har även plåtisar utan filtkuddar :)
Bild

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-23 21:31

Jag lyckades sabotera mina domar.

Bild

Röd och gul är original och brun och svart tre lager coating och Julas 19mm filtfot under domen. Coatade kanten för att det kanske var kantresonanser som orsaker eländet över 10 kHz. Coatingen drev upp grundresonansen från 1 kHz till 1,7 kHz. Kanten blöttes ner och torkades av flera gånger och då gick frekvensen ner mot 1 kHz igen. Det är B domen som blev värre efter behandligen. A domen i de två övre klarade sig bättre men någon större förbättring är det inte.

Jag kommer inte att coata några mer domar och det här paret får gå till metallåtervinningen...

Återgå till Vintage-hifi