Nytt liv i gamla järn

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Nytt liv i gamla järn

Inläggav Andersh74 » 2013-04-27 21:36

Om det är någon på detta forum som av outgrundlig anledning har något intresse i mina görande och låtande när jag flyttar runt mina hifi- och Lofidoningar så bifogar jag nedan en bild av min senaste placering av S-system lådorna som mest tjänstgör som tv-högtalare. Helt plötsligt går det att lyssna på musik från dom också. De trivs överlägset bäst ståendes på golvet på sina stativ.

Bild

Dessutom bar jag in mina tippenfynd och kopplade in. Den där Technicsstärkaren är inte dålig alls. Hur fan kunde någon försiktigt lägga den i elektronikskrotbingen?

Jag hade en gång ett blått vykort med vit text uppsatt på mitt kylskåp men tog ned det då det provocerade en del viktiga personer i min närhet. Texten löd kort och gott: "Alla andra är dumma i huvudet" och så känns det ofta som att världen ser ut och är beskaffad. Tanken i mitt huvud lyder som följer; Till vad bytte ägaren av Technicsstärkaren upp sig? Till något från MediaMarkt tänker författaren av detta foruminlägg. Hade personen varit medveten om begreppet kvalité hade nog inte stärkaren hamnat där den hamnade utan i den närliggande fyndboden där jag knyckte åt mig den betydligt blygsammare HK 330A.

Bild

Den vid sidan av stapeln av tippenfynd stående Sonablådan är en OA12 jag köpt för massa pengar. Tyvärr är den en solitud då jag saknar ett sc165 till dess tvåäggstvilling. Kan inte någon på detta forum ändra på tvillingens belägenhet att vara utan baselement?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-04-27 22:09

Det här kanske är något för dig om det inte löser sig på annat sätt.

http://www.tradera.com/2st-sonab-sc-165-alnico-43-nya-skumkanter-auktion_302387_180722634

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-04-27 22:17

Kul med möbleringar som påverkar ljudet. Trots att ex. Carlssonburkar är gjorda för "vanliga" rum, så påverkar placeringen av dem en hel del. Ommöblering kan helt klart förändra ljudet mer än att byta utrustning.

Gällande dina fynd är det bara att gratulera. Lite avis, med glad för din skull. Vad andra har i huvudet när man slänger sådana saker har jag inte heller lyckats klura ut. Men en sak är klart, form går ofta framför funktion. Och för vissa är det viktigare att det ser hippt ut, än att det är det.

Håll utkik på tradera och blocket efter lämpliga basar.
Ligger 1 par på tradera nu tror jag, som dock behöver omkantas.

I värsta fall finns ersättningsbasar att köpa på HiFikit.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-27 22:18

denim44demon skrev:Det här kanske är något för dig om det inte löser sig på annat sätt.

http://www.tradera.com/2st-sonab-sc-165-alnico-43-nya-skumkanter-auktion_302387_180722634

Hej Jeans
Tyvärr ser inte min ekonomiska situation ut sådan att jag kan köpa dessa tu och få dom hittransporterade. Min ekonomiska ram för hifi är i familjens budget svår att finna ens med stereolupp. Men jag tackar för tipset och gör återigen tummen upp för detta eminenta forum som har svar på allt.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-27 22:30

rampitsch skrev:Kul med möbleringar som påverkar ljudet. Trots att ex. Carlssonburkar är gjorda för "vanliga" rum, så påverkar placeringen av dem en hel del. Ommöblering kan helt klart förändra ljudet mer än att byta utrustning.

Gällande dina fynd är det bara att gratulera. Lite avis, med glad för din skull. Vad andra har i huvudet när man slänger sådana saker har jag inte heller lyckats klura ut. Men en sak är klart, form går ofta framför funktion. Och för vissa är det viktigare att det ser hippt ut, än att det är det

Håll utkik på tradera och blocket efter lämpliga basar.
Ligger 1 par på tradera nu tror jag, som dock behöver omkantas.

I värsta fall finns ersättningsbasar att köpa på HiFikit.

//Rampitsch

Hej Hasselblad
Jag trodde att jag gjort klart för forumets medlemmar att det även för mig nästan uteslutande gäller estetiken som avgör var högtalarna hamnar, på ett eller annat sätt.

Den här WAF-faktorn är det som driver mig framåt och det är även den som jag hoppas kommer kunna ge mig min framtida inkomst. Efter åratal av tjat om alla högtalares fulhet så hoppas jag att mina som om något år är färdiga för produktion kommer få tyst på gnället, en högtalare med hög WAF med förhoppningsvis goda ljudmässiga kvaliteter.

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-04-27 22:52

Andersh74 skrev:Jag trodde att jag gjort klart för forumets medlemmar att det även för mig nästan uteslutande gäller estetiken som avgör var högtalarna hamnar, på ett eller annat sätt.

Den här WAF-faktorn är det som driver mig framåt och det är även den som jag hoppas kommer kunna ge mig min framtida inkomst. Efter åratal av tjat om alla högtalares fulhet så hoppas jag att mina som om något år är färdiga för produktion kommer få tyst på gnället, en högtalare med hög WAF med förhoppningsvis goda ljudmässiga kvaliteter.

Ofta kan högtalarplacering inom bara någon/några centimeter göra stor skillnad. Tack och lov finns det alternativa placeringar i rummet och utmed en given vägg som fungerar men när man väl hittat en placering som fungerar rent praktiskt så är det dags med finliret. Först får man börja med typ några decimeter, kanske en halvmeter, i sidled. Dels får man prova att bara flytta båda högtalarna i samma riktning (dvs avståndet dem emellan är lika). När det börjar låta bra så kan man börja med att minska/öka avståndet dem emellan. Sedan är det dags för att hitta rätt avstånd från bakre vägg och eventuell invinkling. Nu är det dags för finliret och det kan innebära enstaka centimetrar och individuellt för respektive högtalare. Lite pyssel för att få det rätt, men om man lyssnar på en given CD under tiden så har man löst det hela inom en timma. Men man kan behöva stämma av med lite fler skivor förstås.

Men vart jag ville komma, men kan ofta placera högtalarna där det passar (ja, inte bakom soffan förstås :-)) och sedan är det finliret som ger det riktigt bra resultatet.

/ B

Återgå till Vintage-hifi