renovering utav zachry em8 högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

renovering utav zachry em8 högtalare

Inläggav RobotKeso » 2013-04-28 23:29

Tänkte renovera mina zachry högtalare, men aldrig renoverat något innan, behöver man byta en del gammla delningafilter? Vad ska bytas och vad stannar?

Alla element är intakta och fungerar men ena diskanten glappar, när jag sätter en liten magnet mot någon skruv på diskanten så börjar den låta igen, vad kan felet vara?

Gillar högtalarna, vill gärna ha dom i fint skick igen.[/quote]

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-29 15:49

Om du kollar på delningsfiltret och kondensatorerna är elektrolyter så kan det vara ide att byta ut dem mot plastfilmskondingar. Spolarna håller hur länge som helst. Om det sitter en några motstånd som dämpar diskanten kan det vara ide att kolla att de inte ser brända eller missfärgade ut. Har de varit inbäddade i isoleringsmaterial så behövs bara lite effekt får att de skall bli duktigt heta.

Glappet låter märkligt, skruvarna skall inte påverka ljudet. Det kan vara glapp i någon hylskontakt eller så?

Coral elementen skall vara riktigt bra så sköt dem väl :D

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-04-29 17:35

Dumpa diskanterna och kör rätt in i bredbandarna utan filter...

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-04-30 11:27

Ska öppna upp och kika på allt efter valborg, just nu ska högtalarna användas. Är det svårt att hitta nya delningsfilter och kondensatorer som passar? Eller det kanske är svårt att veta när man inte vet vilka som redan sitter i högtalarna antar jag. :P

Jag behöver bara röra någon del av diskanten med en magnet så sätter den ingång. Jag försökte få ut den men antar den sitter med lim även.

Elementen är fina, men ena har vinstänk på sig :( från tidigare ägaren.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-04-30 14:08

Om du gör som Zzombie skrivit så kommer du att få ett förbättrat ljud samt att det är en mycket billigare lösning. Bredbandarna klarar av diskanten utan hjälp. Du slipper dessutom fixa de separata diskanterna och du slipper köpa nya grejer.

Ett filter kan bara förstöra signalen, oavsett hur bra komponenter du använder. Har man en högtalare som inte behöver ett sådant så är ju det väldigt trevligt. :)

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-05-01 18:49

Hmm okej, ska pröva det imorrn och se hur det låter! Antar att det krävs lite lödning? Bra att jag fick veta detta, har nämligen ett par till högtalare med bredband och trasig diskant. :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-05-01 19:57

Lödning behövs inte, skala bara sladden ca 20 mm och vira koppartråden tätt runt högtalarelementets terminaler. Klart! Se till så att inget kommer i kontakt med elementets korg/chassi.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-05-02 10:39

Har nu tagit bort delningsfiltret på ena högtalaren, men jag undrar vilken sladd ska vara på höger terminal/ vänster på elementet? Spelar det någon stor roll?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-05-02 11:32

En till fråga, effekten är 35w, men nu utan diskanten sä är den lägre? Effekten på bredbandarna är 25w och nu med endast dom blir väl effekten 25w?

Min reciver ligger nämligen på 30w 2 kanaler eller 14w med 4 kanaler.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-05-02 11:40

Det spelar ingen roll vilken sladd som sitter på plus eller minus-terminalerna - bara du kopplar samma på båda kanalerna.

Effekten som är märkt på högtalarna är endast den effekt som högtalarna klarar av att hantera (under de okända omständigheter som användes när de kom fram till den siffran) - inte hur mycket de drar. Denna siffra är i princip helt irrelevant och inget du behöver tänka på alls.

Känsligheten är en mycket mer relevant grej, och just dessa har en mycket hög sådan (närmare 100dB, tror jag). Detta innebär att de kan spela väldigt högt - trots att de förbrukar en otroligt liten effekt.

Förstärkarens uteffekt blir därmed också irrelevant, eftersom högtalarna kräver så pass lite. Man brukar använda såna här högtalare med klena rörförstärkare.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-05-02 11:56

AlNiCo skrev:Det spelar ingen roll vilken sladd som sitter på plus eller minus-terminalerna - bara du kopplar samma på båda kanalerna.

Effekten som är märkt på högtalarna är endast den effekt som högtalarna klarar av att hantera (under de okända omständigheter som användes när de kom fram till den siffran) - inte hur mycket de drar. Denna siffra är i princip helt irrelevant och inget du behöver tänka på alls.

Känsligheten är en mycket mer relevant grej, och just dessa har en mycket hög sådan (närmare 100dB, tror jag). Detta innebär att de kan spela väldigt högt - trots att de förbrukar en otroligt liten effekt.

Förstärkarens uteffekt blir därmed också irrelevant, eftersom högtalarna kräver så pass lite. Man brukar använda såna här högtalare med klena rörförstärkare.

Okej, ska dubbelkolla det!

Okej, bra att veta att watten inte spelar så stor roll. Har läst att rör passar högtalare som dessa. Men har ingen lust att byta ut min förstärkare. :)

Passar även på att tacka för hjälpen! Fungerar mycket bra utan diskanterna!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-05-02 21:24

Vad har du nu? Marantz 4230?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-05-02 22:19

Verkningsgraden på EM8 med filter är 1%, ca 3-5 ggr bättre än en "vanlig" högtalare som brukar ligga på 0,2-0,3%

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-05-03 21:24

AlNiCo skrev:Vad har du nu? Marantz 4230?

Ja det stämmer!

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-05-03 21:26

Zzombie skrev:Verkningsgraden på EM8 med filter är 1%, ca 3-5 ggr bättre än en "vanlig" högtalare som brukar ligga på 0,2-0,3%

Kul att veta. Hur pass ovanliga är bredbandselement? Har sällan sett det iaf, förutom på dessa och ett par andra jag har.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-05-03 21:55

Det var väl standard på typ 40-talet, men har blivit allt mindre vanligt sedan dess. Jag tror att det fanns någon liten bredbands/hornhögtalar-trend någon gång på 80-talet (därav bl a denna Zachry-modell), men det är bara en gissning. I Storbritannien verkar det vara relativt populärt bland entusiaster, ännu i dag.

Carlsson hade ju bredbandselement i sina tidiga modeller också. OA-5 och allt det där. Det var ju en riktigt populär högtalare.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-05-05 17:47

Nu används ju inte bredbandaren som sådan i EM8 och högtalaren är dessutom konstruerad på 70-talet. Jag köpte mina 1978, om jag inte minns fel. Den finns med i Hifi-handboken 1979 i alla fall...

Återgå till Vintage-hifi