Spotify ut i högtalarna!?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Re: Spotify ut i högtalarna!?

Inläggav Andersh74 » 2013-07-03 19:09

phloam skrev:
Andersh74 skrev:Därifrån går en sladd från hörlursutgången, 3,5mm, till auxingången på diverse receivrar och sedan den vanliga vägen så att säga till högtalarna. Jag misstänker att detta inte på något sätt är optimalt.

Jag undrar på vilka sätt detta inte skulle vara optimalt (inte retorisk fråga)?

Om det låter bra med ett par bra hörlurar ur dessa 3,5mm utgångar - vad säger att det med nödvändighet låter mycket sämre om de går in i Aux?

Impedanser hit o dit? Exakt vad?

Om du har en enkel telefondocka så kan du kringå hörlursutgång och få "line out" från telefonen f.ö. Jämför!

Jag vet faktiskt knappt vad en telefondocka är, men en sådan kanske jag skulle köpa någon gång. Tycker dock att telefoner är bland det tristaste verktyg att använda. Föredrar datorn pga användarvänligheten.

Jag vet egentligen inte vilken kvalité det är på signalen i 3,5mm utgången på datorn. Men kontakten glappar lite och jag har svårt att tro att den är bra på något sätt förutom att den är VÄLDIGT mycket bättre än dito på telefonen. Då jag gillar datorn i övrigt pga av att den startar blixtsnabbt och aldrig krånglar hoppas jag ljudkvalitén från Spotify kan förbättras en smula med en sån där usb-gismokvack.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-03 21:01

Kan det här vara något? Eller är risken stor att den inte är Ubuntukompatibel? I min trassliga windowsdator som jag numer enkom använder till Cubase fungerar den säkert...och där behöver jag en ny iofs, men jag spelar sällan in numer...

http://www.tradera.com/saffire-le-firewire-ljudkort--auktion_301974_185150037

/A

edit: stavfel
Senast redigerad av Andersh74 2013-07-03 21:08, redigerad totalt 1 gång.
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-03 21:07

Å alla dom här som det dräller av på tradera för inga pengar alls? Det borde väl ändå vara rena dyngan för det priset eller?

http://www.tradera.com/fri-frakt-usb-ljudkort-med-5-1-3d-ljud-adapter-auktion_302401_180177799

/A

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-04 02:14

Andersh74 skrev:Jag menar inte att det låter urkasst på något sätt. Men jag har en känsla av att det borde kunna låta bättre och då har jag länge misstänkt datorn som felkälla snarare än Spotify i sig.

Med risk att mantla rollen som Captain Obvious så påpekar jag att du kan ju ganska lätt prova att rippa några av dina CD-skivor (med en bra ripper, t.ex. Exact Audio Copy) och spela wav-filerna direkt och jämföra med hur det låter om du spelar skivorna med en hygglig CD-spelare.

Då har du uteslutit allt vad mp3-komprimering och liknande spotify-relaterat kan åstadkomma, och du har bara datorns ljudkort/DAC kvar som ljudkvalitetspåverkare.

Andersh74 skrev:Jag har även provat det från min Xperias 3,5mm utgång. Men då låter det UGGLA på riktigt, precis som allt annat ljud gör i den. Olyssningsbart helt enkelt.

Sony/// var väl ett tag på topp när det gäller ljudkvalitet i telefoner? Vad har hänt med dem?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-04 02:50

Säkert att det inte är nån EQ eller annan inställning i telefonen som ställer till det? Tycker också att det låter lite mysko att du upplever så stor skillnad som skulle bero på olika kvalitet hos hörlursuttag..?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-04 07:09

Jag äger ingen cd-spelare. Det har hänt någon gång att jag spelat upp en cd i datorn men det låter knas det oxå. Jag lyssnar alltså inte på cd längre sedan jag kastade ut b&on.

Allt ljud i telefonen låter kasst vilka inställningar jag än gör. Min gamla Nokia som köpte på Ica lät mycket bättre att prata i. Jag kanske har en snikmodell? Tror den heter Miro.
/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-04 21:45

Vad betyder egentligen "USB Ljudkort med 5.1 3D Ljud Adapter" som säljs på tradera för en femtiolapp inkl frakt på tradera? http://www.tradera.com/usb-ljudkort-med-5-1-3d-ljud-adapter-1-2-dagar-leverans--auktion_302401_185258175
Är den något liknande den som Nefilim tipsade om? En billig kopia eller något helt annat och sämre?

/A

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-05 21:22

5.1 är väl bara trams-ordbajseri (om det inte också finns ett digitalt S/PDIF-utgångsläge att välja?)?

Frågan är om dessa ger bättre ljud än ditt inbyggda ljudkort?

Om det finns tillräcklig budget så satsa på något USB-anslutet som faktiskt är avsett att låta riktigt bra snarare än ge god förtjänst i butiken och "verka bra" i okunnig allmänhets ögon...

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-05 21:37

MiaM skrev:5.1 är väl bara trams-ordbajseri (om det inte också finns ett digitalt S/PDIF-utgångsläge att välja?)?

Frågan är om dessa ger bättre ljud än ditt inbyggda ljudkort?

Om det finns tillräcklig budget så satsa på något USB-anslutet som faktiskt är avsett att låta riktigt bra snarare än ge god förtjänst i butiken och "verka bra" i okunnig allmänhets ögon...

Jag får hem en sådan där usb-dac som nefilim tipsade om imorgon. Lovar att recensera mina intryck i denna tråd. Jag hoppas på hörbara skillnad och är medveten om skratten våra hjärnor kan spela när förväntningar är inblandade.

Tänkte därför blindtesta lite med mitt band som kommer på besök imorgon, musiker borde väl höra om det hörs någon skillnad!?

/A

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-07-06 01:41

phloam skrev:Säkert att det inte är nån EQ eller annan inställning i telefonen som ställer till det? Tycker också att det låter lite mysko att du upplever så stor skillnad som skulle bero på olika kvalitet hos hörlursuttag..?

Jag tycker min Xperia S har bra ljud iaf, vill man kolla om EQn är på så startar man bara Walkman, trycker på Meny knappen, Inställningar, Ljudanpassning... finns även en flik som heter "Inställningar" med ett gäng effekter (surround och kompressor) och även någon typ av cross-feed verkar finnas där ser jag nu =O

"Tydlig Stereo, Minska överhörning mellan höger och vänster kanal för att återge urprungligt stereoljud"

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2013-07-07 04:23

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-07 10:07

De där 3d ljudkorten är ingen större kvalitet på och de flesta som ligger på tradera är nog såna som säljaren direktbeställer härifrån

http://dx.com/p/usb-3d-sound-adapter-color-assorted-5831

På den sidan går det även att läsa lite recensioner. Därmot får man nog dra av lite på alla omdömen om alla deras produkter, de flesta ger högsta betyg till allt för att de "inte vill känna sig lurade".
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-07 11:03

Kanske ska tillägga att de finns för 7 kr på ebay också :P
http://www.ebay.com/itm/AC-3-External-USB-2-0-to-3D-Virtual-Audio-Sound-Card-Adapter-Converter-5-1-TIDE-/121139386500?pt=US_Sound_Card_External&hash=item1c34785884

Dock har jag ju inte testat dem själv så kan ju inte klanka ner och säga att de är helt oanvändbara, jag bara såg att det chipset de använder inte är något som har fått helt lysande omdömen.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-07 16:44

Det blev en sådan där Asus Xonar U3 enl bild. Och ljudet blev betydligt bättre tyckte vi allihop. Sen om det enbart är psykologiska förändringar eller verkliga förändringar är inte lätt att sia om. Något vettigt blindtestande gjorde vi inte.

Så här ser numera ut. Jag flyttade även stärkaren mycket närmare högtalarna för att skippa långa lampsladdar. Även det tyckte jag blev en förbättring jämfört med tidigare.

Bild

/A

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-07 17:04

:D Kul!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-07 17:20

Ja, det känns kul på riktigt. Min vän som var här har inte brytt sig om Spotify för att det låter så illa. Nu tyckte han inte det längre. Han tänker väl dock ändå inte skaffa Spotify då han redan har allt som givits ut på LP och har en fullgod svarv, en trevlig Sansuiförstärkare och ett par OA58! :D

Jag har åter anledning att tacka forumets medlemmar för tips och råd som resulterat i ett gott resultat på ljudfronten här hemma. Till min bortresta sambo får jag väl säga att jag haft det där "usb-minnet" länge! 8)

/Anders

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-07 17:21

:wink:

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-07 19:43

Min LP samling är nog den minsta i världen. Faktum är att jag sedan cd-spelaren i B&O 9000 dog har jag enkom lyssnat på Spotify. Men efter att jag grävde upp en Technics SL-3310 ur elektronikbingen på tippen så har den fått agera referens med mitt mediokra LP-bibliotek.

Nu är det på det viset att sist jag skaffade ett läkarintyg för sjöfolk så frågade doktorn om jag inte ville ha en remiss för hörapparat. Jag tyckte det verkade töntigt. Så ta mina ljudomdömen med en gnutta klackspark.

Så här tycker jag när jag jämfört datorns ljudkort, Xonosdacen och 3310 med vinyl på tallriken. Givetvis är det samma låt och ungefär samtidigt. Skillnaderna är väldigt små mellan de tre i mina öron. Den jag tycker bäst om är Dacen och Spotify. Felkällorna för den ovetenskapliga undersökningen ser jag som följande; Dacens volym är med oförändrad volym på stärkaren ngt högre, men verkligen inte mycket. Jag har provat olika skivor, bla Joe Cockers "Night Calls" och Bob Marleys "Confrontation", skivorna kan vara usla och de sprakar en del. Jag är inte heller säker på att versionerna, framförallt när det gäller Marley kommer från samma inspelning.

Hur som helst så tycker jag att Spotify numer är helt Ugglebefriad för att parafrasera den gode Strmbrg.

/A

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-10 10:15

Fortfarande nöjd med det lilla USB-ljudkortet? :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-10 22:53

Nefilim skrev:Fortfarande nöjd med det lilla USB-ljudkortet? :)

Jodå. Nöjd med kortet är jag allt. Men inte lika nöjd med ljudet fortfarande. Men det skyller jag psykologin för. Då jag är ensam hemma passade jag på att lägga några kvällar på att spackla ihjäl mig och måla ihjäl mig på OA12orna och MP2orna så nu glänser de. Men då höjde jag väl förväntningarna för mycket så nu tycker jag inte de låter lika bra längre.

:(

/A

Föregående

Återgå till Vintage-hifi