Koffe skrev:
Ser väl frisk ut. Skall jag oroa mej?
Nu stannar jag här. Behöver en ny lödkolv för att gå vidare.
Har också satt upp ett mål. Så nära original som möjlig med en ändring - jag skulle vilja ha riktiga terminaler på baksidan.
Och som sagt - all info om omkantning mottages tacksamt.
Som tidigare talare sa, byt kodningen, helst till en plastfilm men om det är för dyrt till en ny bipolär elektrolyt. (Elektrolyter har en livslängd på ~10 år.
Ang omkantning. Billiga kanter finns på ebay du behöver några olika mått på de gamla kanterna; innerkant till innerkant, från veckningens start till veckningen start(inre och yttre) och ytterkant till ytterkant. Oftast klarar man en diff på någon/några millimeter på den här typen av element. om du ska köpa via ebay är ett bra sökbegrepp "foam surround" vilket är skumkant på engelska. Ofta får man även översätta måtten till tum, i vart fall på elementets storlek.
Sen är ett hett tips att använda vattenbaserat kontaktlim eller cascos lila tub vad den nu heter. vanligt kontaktlim/carlssons klister går men skumkanten krullar sig/smälter av lösningsmedlet så då får man vara jätteförsiktig när man lägger på.
Och koppla upp en förstärkare med och en dator med en 30Hz sinusvåg som ljudkälla som man drar på direkt efter att man har limmat kanten för att dra konen rätt(vissa menar på att man måste ta loss dammkåpan och lägga papper mellan talspole och magnet. Det har jag bara behövt göra en gång och då gjorde jag det efter att misslyckats med ovan nämnda metod. och då har jag nog kantat om en ~50 element vid det här laget).
Ett 1.5V batteri som du kan koppla på terminalerna på det lösa baselementet är bra också för att kunna lyfta konen och kunna limma ifred

Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen