LUXOR TYP 14035611 SER. 1 - Morfars gamla högtalare (ÄNDRAT)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

LUXOR TYP 14035611 SER. 1 - Morfars gamla högtalare (ÄNDRAT)

Inläggav Koffe » 2013-07-15 15:35

(ÄNDRAD ÄMNESRAD)

Vänner,

I samband med att vi plockade ihop min morfars hem tog jag hand om hans gamla högtalare. Egentligen utan större eftertanke. Det var ett par Luxor någonting och jag tänkte att det kunde kanske vara intressant. Sen har de lagat i min källare. Nu hittade jag dem igen.

Nu skulle jag vilja ha lite hjälp. Är detta bra eller anus? Är det något som är värt att investera tid, engagemang och pengar i... eller är de svunnen tid?

Bild
Bild
Bild
Bild

Så vad säger männen från Motala? Eller detta värt att kanta om och fixa till?
:-)
Senast redigerad av Koffe 2013-07-16 10:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-07-15 17:07

Absolut värt att kanta om.

Perfekta bokhylletalare för lite "lounge"-lyssning......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-15 19:37

Absolut, det kan det väl vara värt?! Servicebladet(hjälper inte så mycket för omkantning men med lite skoj info) finns luxormappen på faktiskt server(se tråden om fria manualer för länk)

Lite info:
Bestyckning:
1 st 16.5 cm element
1 st 2.5 cm dome tweeter

Impedance: 4 ohm

Märkeffekt 35W

Frekvensmråde: 40 - 20 000 Hz

Delningsfrekvens: 2000 Hz

Volym: 15 L
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2013-07-16 00:33

Grymt! Tackar. Okej. Då får det bli så. För se om jag hinner börja innan skåne-semestern eller om det får vänta en vecka innan jag plockar ner dem.

Omkantning: Finns det någon bra tråd? Var köper man skum-kanter? Alt. Finns det någon som gör sådant - mot en mindre dosör?

Delningfilter: Hmm. Det verkar inte vara så komplext. Skall jag anta att kondensatorn behöver bytas? 6uF 50V?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2013-07-16 10:09

Fortsätter den här tråden med lite utforskande. Jag började rengöra från damm och lite klisterrester från baksidan. Jag hade hoppats på att kunna väta loss och rädda "Luxor Industri AB"- klisterlappen som satt snett och dessvärre över en av skruvarna. Det gick inte. Jag får göra en replica.

Bild
IMG_4107 by Koffe2010, on Flickr

(den uppmärksamme ser mina tår)

Inte så mycket att säga om den. Baksidan satt med sex stycken Philips.

Bild
IMG_4108 by Koffe2010, on Flickr

Bakstycket är gjort av vad som ser ut att vara spånskiva.

Bild
IMG_4112 by Koffe2010, on Flickr

Pockar undan lite av dämpmaterialet och kan konstatera att resten av kabinettet och basport är helgjutet - tillsammans - i någon sorts plast.

Bild
IMG_4117 by Koffe2010, on Flickr

Urplockat och dammsuget (superförsiktigt) och avtorkat.

Bild
IMG_4119 by Koffe2010, on Flickr

Ser väl frisk ut. Skall jag oroa mej?

Nu stannar jag här. Behöver en ny lödkolv för att gå vidare.

Har också satt upp ett mål. Så nära original som möjlig med en ändring - jag skulle vilja ha riktiga terminaler på baksidan.

Och som sagt - all info om omkantning mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-07-16 10:24

Ang. kondingen: Byt till plastfilm.

Ang. omkantning, utförlig beskrivning finns i Carrlssondelen.....

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-18 10:15

Koffe skrev:
Ser väl frisk ut. Skall jag oroa mej?

Nu stannar jag här. Behöver en ny lödkolv för att gå vidare.

Har också satt upp ett mål. Så nära original som möjlig med en ändring - jag skulle vilja ha riktiga terminaler på baksidan.

Och som sagt - all info om omkantning mottages tacksamt.

Som tidigare talare sa, byt kodningen, helst till en plastfilm men om det är för dyrt till en ny bipolär elektrolyt. (Elektrolyter har en livslängd på ~10 år.

Ang omkantning. Billiga kanter finns på ebay du behöver några olika mått på de gamla kanterna; innerkant till innerkant, från veckningens start till veckningen start(inre och yttre) och ytterkant till ytterkant. Oftast klarar man en diff på någon/några millimeter på den här typen av element. om du ska köpa via ebay är ett bra sökbegrepp "foam surround" vilket är skumkant på engelska. Ofta får man även översätta måtten till tum, i vart fall på elementets storlek.

Sen är ett hett tips att använda vattenbaserat kontaktlim eller cascos lila tub vad den nu heter. vanligt kontaktlim/carlssons klister går men skumkanten krullar sig/smälter av lösningsmedlet så då får man vara jätteförsiktig när man lägger på.

Och koppla upp en förstärkare med och en dator med en 30Hz sinusvåg som ljudkälla som man drar på direkt efter att man har limmat kanten för att dra konen rätt(vissa menar på att man måste ta loss dammkåpan och lägga papper mellan talspole och magnet. Det har jag bara behövt göra en gång och då gjorde jag det efter att misslyckats med ovan nämnda metod. och då har jag nog kantat om en ~50 element vid det här laget).

Ett 1.5V batteri som du kan koppla på terminalerna på det lösa baselementet är bra också för att kunna lyfta konen och kunna limma ifred :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2013-07-18 19:02

Det kom lite semester emellan. Projektet fortsätter när jag är tebax till huvudstaden. :-)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-18 19:03

Oavsett..... kul att se dig Koffe!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2013-07-18 19:09

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-19 03:18

Snålbudgetvarianten på kondingbytet är att parallellkoppla in en liten plastkonding ur bra-att-ha-lådan. Det är ju inte helt rätt att göra så, men man blir av med elektrolytens eventuella dåliga egenskaper högt uppe i diskanten.

Jag skulle tro att ifall det är dyrt att köpa ny plastkonding av rätt värde så är det nog bättre att köpa ny elektrolyt som är en liten gnutta mindre och parallellkoppla med plastkonding, uträknat så att den parallellkopplade kapacitansen blir rätt. (Fast då bör man eg. kolla på en kurva för impedans v.s. frekvens för elektrolyten.)

Tänk för övrigt på att kortslutningsströmmen är rejält olika mellan olika batterityper. Kör man ett engångs R6/AA-batteri så blir det väl inte så mycket fart på konen. Kör man ett NiCd-batteri så lär det bli mer fart. Batteriet tar givetvis stryk, så engångsbatterier är just engångs = en bra bit urladdade efter en stund...

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-07-19 22:19

Det där med att parallelkoppla filmkondensatorer med elektrolyter för att få "bättre diskant" är något man gör i likströmskretsar - inte i högtalare (växelströmskretsar). Sedan om det faktiskt har någon hörbar - positiv eller negativ - påverkan på ljudet (i likströmskretsar d v s) finns det inget bevis för. Själv har jag gjort lite tester och kunde inte höra någon skillnad över huvud taget. :P

Tidigare brukade jag löda på en polyesterkondensator på runt 1 µF på varje glättningskondensator jag såg, men efter testerna har jag helt slutat med det.

http://sound.westhost.com/articles/coupling-caps.htm

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2013-07-21 09:08

Vänner. Liggandes i sängen i stugan.

Mina kunskaper om sånt här behärskar sig till vad jag lärde mej av en bygglåda från Philips som tolvåring - so here we go: visst är det ett första ordningens filter vi ser på bilderna? Eller nästan - efter som det inte tycks sitta någon spole på mellan/bas- elementet?

Om kondensatorn är på 6uF och delningsfrekvensen är 2000 Hz i ett första orgningens filter, då borde resistansen i elementet vara 13.25 ohm.

Att hitta en kondensator på 6uF verkar svårt. Däremot finns det gott om kondensatorer på ca. 5,6-5,8 värden. Att välja en sådan skulle flytta upp delningsfekvensen till ca 2100 Hz. Detta borde vara negligerbart. Eller?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-07-21 10:20

Eller så tar du en 3,9 och en 2,2 och parallellkopplar, så har du 6,1.......

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-24 03:00

AlNiCo skrev:Det där med att parallelkoppla filmkondensatorer med elektrolyter för att få "bättre diskant" är något man gör i likströmskretsar - inte i högtalare (växelströmskretsar). Sedan om det faktiskt har någon hörbar - positiv eller negativ - påverkan på ljudet (i likströmskretsar d v s) finns det inget bevis för. Själv har jag gjort lite tester och kunde inte höra någon skillnad över huvud taget. :P

Tidigare brukade jag löda på en polyesterkondensator på runt 1 µF på varje glättningskondensator jag såg, men efter testerna har jag helt slutat med det.

http://sound.westhost.com/articles/coupling-caps.htm

Fast det är ju skillnad på glättningskondingar och delningsfilterkondingar. Artikeln du länkar till länkar vidare till en annan artikeln på samma site:
http://sound.westhost.com/articles/capacitors.htm
där sägs bland annat "We would be foolish to use electros in filter circuits, because they change their capacitance, ESR and inductance with varying temperature and frequency".

Dessutom verkar "2.3 - Distortion Tests" inte vara jättebra gjord - det hade antagligen varit bättre om testuppkopplingen varit ett högpassfilter.

(Mina få erfarenheter av att parallellkoppla kondingar har gällt befintliga kopplingar. Skillnaden blir kanske försumbar på nya komponenter, men jag kan intyga att en 10-15 år gammal begagnad plastkondensator gör susen parallellkopplad över både en 25-30 år och 5-10 år gammal elektrolytkonding. :)

Återgå till Vintage-hifi