Vad (vilka) är bra vintage?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Missbruk av Vintage-begreppet?

Inläggav lennartj » 2013-08-14 02:06

Jag kan inte låta bli att gnälla lite på missbruk av ordet Vintage.

Vintage är ALLTID bra!

Det är nämligen bara de bästa produkterna av varje slag från varje tid, dock minst 20-25 år gamla som kan kallas Vintage.
Annars är det helt enkelt gamla prylar, medelbra eller sämre oavsett skick, anser jag.
En brusig Ferguson-förstärkare med hög övergångsdistorsion från tidigt 1970 blir aldrig vintage ens om man skull hitta en i obruten originalkartong, enligt mitt sätt att se det.

Vilka apparater som ska kallas de bästa från t.ex. början av 1970-talet är dock upp till var och en att bedöma, vilket säkert kan leda till oenighet.
Exemplet med Ferguson-förstärkaren är förhoppningsvis tillräckligt tydligt, men hur bedömer man QUAD 33/303?
På rent ljudmässiga grunder tycker jag att de är för dåliga, men på grund av konstruktion, design och för att de är just QUAD har jag svårt att utesluta dem från Vintage-gruppen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-08-14 09:33

Håller helt med LennartTj - fast det är ju svår gränsdragning med kvalitet.

Det är dock ännu mer framträdande på t. ex Blocket, där man kan hitta skabbig sen 80tals-elektronik eller plastiga "midisystem" från 90talet som marknadsföres som Vintage.

Man kanske ska lägga till "nostalgi" i vintageforumet...

Men för att ta ett mer närstående exempel.......Luxor och systermärket....är det något annat än deras transmissionline-kopior som platsar?
Jag har aldrig ägt någon av deras produkter, för jag tycker de är så gräsligt fula - så kvalitetsaspekten är en ärlig fråga, ifall någon känner sig trampad på tårna 8)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-14 09:42

Är inte ljud över huvud taget en tämligen subjektiv upplevelse där gränsdragningen beror på vem man fråga? Exempelvis har jag och en god vän meningskiljaktigheter på högtalare då jag har svårt för carlssonhögtalare(okej de finns de som låter bättre eller sämre) som jag tycker är alldeles för klena i basen och för skrikiga i diskant. Emedan han ogillar mina "moderna" Dali 109or som agerar baslådor i vardagsrummet men som enligt mig gör ett utmärkt komplement till de mirschögtalare som agerar toppar.

Det finns nog maskiner/apparater som vi alla kan komma överens om är bra vintage men det finns nog många apparater som vi aldrig skulle bli ense om huruvida de över huvud taget är vintage eller inte.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-14 09:43

leffe skrev:Men för att ta ett mer närstående exempel.......Luxor och systermärket....är det något annat än deras transmissionline-kopior som platsar?

Tror nog vi är många,däribland mig, som skulle ta med Luxor/Skantics dirigentserier osv i vart fall i vintage, kanske inte som riktigt bra vintage men i vart fall vintage.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-08-14 09:47

Vill nog hävda att epitetet vintage har mycket lite med ljudåtergivning att göra, det är snarare an känsla inför någon kvalitet som en mackapär levererar som avses med begreppet.

Det kan t.ex. vara en maskin som har en design som smälter hjärtan... man låter sisådär. Sound Burger är ett bra exempel.

Men det är min femöring det.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-14 09:51

Cicaro skrev:Det finns nog maskiner/apparater som vi alla kan komma överens om är bra vintage men det finns nog många apparater som vi aldrig skulle bli ense om huruvida de över huvud taget är vintage eller inte.

+1
Men varför ska man alls dra en gräns annat än åldersmässig.
Det som är fint för den ene är värsta sunket för den andre.

Finns det verkligen ingen Ferguson-liga?
Ungefär som en saab djungeltrummeklubb.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-14 09:55

2-ch skrev:Finns det verkligen ingen Ferguson-liga?

Liga och liga, jag kan ju ärligt säga att jag hör ferguson som låter bra och som jag inte skulle ha något emot att äga själv.

Men om du menar något i stil med carlssonfanatikerna tror jag att de är svårare att hitta :)

Användarvisningsbild
lennartj

Ferguson-liga?

Inläggav lennartj » 2013-08-14 12:14

2-ch skrev:Finns det verkligen ingen Ferguson-liga?

Det kanske kan bli?
Ferguson är riktiga doldisar på nätet, vilket kanske kan bidra till lite exklusivitet och mystik? 8)
Med Googles bildsökning som exempel hittar jag inte en enda bild på min rullbandspelare model 3232.
Den är inte alls dålig.
Tack vare sina smarta tekniska lösningar är den min enda rullbandspelare av tre som fungerar problemfritt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Ferguson-liga?

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-14 13:24

lennartj skrev:Med Googles bildsökning som exempel hittar jag inte en enda bild på min rullbandspelare model 3232.
Den är inte alls dålig.
Tack vare sina smarta tekniska lösningar är den min enda rullbandspelare av tre som fungerar problemfritt.

Bild

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-08-14 14:11

Man får väl räkna Sharp Optonica till doldisarna oxå.

Bild

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-14 14:27

imac skrev:Man får väl räkna Sharp Optonica till doldisarna oxå.

Men dom var väl ändå megakändisar i sällskap med Ferguson :wink:
Jag gillade deras djupa tunna look.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-08-14 22:46

Just Fergusons bandare hade jag glömt - rullen där ser väl ut att vara byggd av Uher.....
Men F-son hade ett kassetdäck (med centrumkanal) byggd av Nakamichi

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-08-15 00:55

Rullbandaren släkt med Uher - knappast.
Den verkar vara en genuint engelsk konstruktion. Största fördelen är att den saknar drivrem trots att den är en enmotorskonstruktion.
I stället har den ett antal mellanhjul som inte åldras och slacka med tiden som remmar ofta gör.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-08-21 20:13

Ferrograph??

Föregående

Återgå till Vintage-hifi