Quad33-303 med problem, nu även Quad 44 med problem

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Quad33-303 med problem, nu även Quad 44 med problem

Inläggav henriksch » 2013-07-17 20:53

Hejsan
Mn Quad-kombo beter sig underligt. Om man startar den så går den igång och reläar igång slutsteget men efter kanske 5-10 sekunder tystnar/slocknar/dör ena kanalen för att halvsekunden efter följas av den andra. Sedan kommer den inte igen förrän man stänger av och börjar om och sedan återupprepas det hela...
Det känns som någon kondensator som laddas upp snällt och borde hålla laddning men sedan laddas ur ungefär.
Då jag har två slutsteg parallellkopplade till försteget och båda beter sig lika antar jag att problemet sitter i försteget.
Har någon tips på var jag börjar felsöka så är jag tacksam.
mvh
Henrik
Senast redigerad av henriksch 2013-08-24 18:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-17 21:17

Jag tror inte det finns några reläer inblandade, utan strömbrytaren i försteget förser slutsteget med ström direkt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-07-22 23:21

Isolera enheterna och återkom.

henriksch

Inläggav henriksch » 2013-07-25 20:06

Zzombie skrev:Isolera enheterna och återkom.

Vad menar du med isolera?
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-25 21:35

henriksch skrev:
Zzombie skrev:Isolera enheterna och återkom.

Vad menar du med isolera?
mvh
Henrik
Testa en enhet i taget tillsammans med annat som du vet fungerar.
Det är kanske lite krångligt om man ska tillverka ny kabel med fyrpolig DIN i ena änden och två RCA i andra, men det är nog enda chansen att fastställa var felet verkligen finns.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

henriksch

Inläggav henriksch » 2013-08-24 18:19

Långsamt tempo här, och nya besvikelser...
Har testat slutstegen med hjälp av min nyinköpta Quad44 försteg som när jag kom hem visade sig bara funka på en kanal, kopplar jag den på monoknappen får jag ljud i båda högtalarna vilket rimligen bevisar att slutsteget (405-2) är okej, tänker jag rätt här?
Nåväl, för säkerhets skull testade jag att koppla in mina 303-steg (ett och ett) till 44-försteget och alla tre uppvisade samma fenomen, inget ljud i väster kanal i "stereo-mode" men låter i mono-läge.
Har också testat radiodelen (Quad44) och att skifta ingång mellan AUX och tape 1 och 2, har testat att skifta mellan röd och vit på ingångskabeln från datorn (sgnalkällan) med samma resultat (om det skulle vara kabel eller min gamla MacBooks ljudkort som bråkar).
Har också, för säkerhets skull, öppnat 44:an och kollat att de två säkringar som finns i det är hela.
...och jag som så nöjd åkte iväg till en vintagehandlare med full bil och kom hem med bara en Quad44/405-stapel...
Det har med andra ord gått troll i min relation till Quads försteg, är alltså nu bekymrad ägare till två 33 och ett 44, och inget funkar.
Brukar dessa steg strula?
Alla tips emottages tacksamt.
mvh
Henrik[/img]

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-08-25 00:10

Du har åkt till fel vintagehandlare låter det som :D . Skulle den inte funka? Garanti?

Du tänker rätt felet ligger i försteget enligt din beskrivning.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

henriksch

Inläggav henriksch » 2013-08-25 06:49

Vinylcalle skrev:Du har åkt till fel vintagehandlare låter det som :D . Skulle den inte funka? Garanti?

Du tänker rätt felet ligger i försteget enligt din beskrivning.

MvH Carl

Jo, det skall nog lösa sig med garanti men, jag vill ha grejorna...

Gott så, då har jag kommit så långt jag kan och vet vad jag skall lägga in i bilen och ta med till verkstaden.
Tror inte att det är mycket mer jag kan göra hemma på skrivbordet.
mvh Henrik

Återgå till Vintage-hifi