Thorens td150 renovering

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-18 01:11

Inget jag känner mig så hemma på.
Du har inte utskriften kvar så att du kan scanna in?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-01-03 23:34

Jag ska testa att skriva ut en kopia av denna.
ve_sme_3009_imp_template
Är reggad på vinylengine sedan tidigare.
Men har legat lite på latsidan.

Känns som att det kan vara en bra ide att skriva ut denna på ett hårdare papper!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-08-02 12:39

Bild

Halloj!

Har hittat vår gamla Thorens TD-150 hemma hos morsan, samma spelare som jag spelade barnskivor på som liten :wink:. Har haft i tankarna att köpa en ny vinylsvarv men jag gillar utseendet på de här gamla spelarna mer och sen har den också ett litet sentimentalt värde. Kablaget ser för tråkigt ut, nål och rem lär säkert vara kasst eftersom den inte spelats på 15 år, inget lock finns och spelaren är säkert felinställd. Den går dock igång när man sättet i sladden i väggen och det hörs när man sätter nålen på skivan.

Själv kan jag inte löda och jag kan inget om skivspelare, eller i alla fall inte mycket och inte alls lika mycket som jag kan om mer moderna delar i en ljudanläggning.

Jag har haft tankar på om det är värt att lägga pengar på att renovera denna spelare? Hur bra kommer det bli? Tog kontakt med en lokal handlare och han tyckte definitivt att det var värt att restaurera denna, menade att den kunde spela som en modern skivspelare i 10000kr-klassen när den är renoverad, stämmer detta? Han tyckte man kunde gå igenom den och byta rem, pick up(till något i 1000kr-klassen) och se över den allmänt. Det verkade som det hela kunde landa på en ca 2000kr.

Sen får man köpa ett riia-steg också väl, något som är lämpligt?

Vad anser ni, är det värt att lägga ner arbetet på denna vinylspelare?

mvh

/Genis

Bild

Bild

Bild
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-08-04 03:42

Ingen som har några synpunkter i den kvava sommarvärmen?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-08-04 08:35

Jodå!

Putsa upp den, köp ny pickup och be någon fixa sladden, så är det bara att börja lira!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-04 09:42

PerStromgren skrev:Jodå!

Putsa upp den, köp ny pickup och be någon fixa sladden, så är det bara att börja lira!

+1 :wink:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-08-04 12:40

Har faktiskt rengjort den sedan bilderna togs :wink:.
Så det är värt att göra detta med denna spelare låter det som? Hur bra bli resultatet? Hur bra är denna spelare?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-08-04 12:42

genstruktur skrev:

Så det är värt att göra detta med denna spelare låter det som? Hur bra bli resultatet? Hur bra är denna spelare?

Absolut! Det är en klassiker. Läs runt litet här och på övriga webben, så ser du att intresset för den är rätt stort.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-08-04 12:44

PerStromgren skrev:
genstruktur skrev:

Absolut! Det är en klassiker. Läs runt litet här och på övriga webben, så ser du att intresset för den är rätt stort.

Okej, får göra detta. Tack!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-08-04 12:55

När du fixat och provlyssnat vill vi veta vad du tycker!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-08-04 13:00

PerStromgren skrev:När du fixat och provlyssnat vill vi veta vad du tycker!

Jo det skall jag återkomma med! Skall bli kul, har aldrig hört en lp-skiva spelas i min anläggning. Antar att skillnaden kommer vara rätt stor jämfört hur det lät när man var liten :lol:.

Behöver dock ett riia-steg också, vad kan vara lämpligt? Sen har jag en fråga till. Ställer man bara spelaren rätt på tv-bänken eller skall den stå på sd-fötter eller något för att det inte skall vibrera?

Jag är alltså helt lp-novis.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-05 02:06

Om du gräver i förrådet där du hittade skivspelaren så hittar du kanske en matchande gammal förstärkare/reciever. Åtminstone för att provköra så kan du använda RIAA-delen i en gammal förstärkare/reciever. In med skivspelaren på phono-ingången och plocka ut ljudet från "tape record out" till en line-ingång på din "riktiga" förstärkare.

Börja med att få sladden fixad och provlyssna hur det låter. Så länge nålen inte är direkt skadad och det inte är något som kärvar i tonarmsupphängningen, och tonarmen är rätt inställd (nåltryck och antiskating) så lär inget ta skada av att du provlyssnar.

Det kan väl vara bra att göra en sån första provlyssning/provkörning för att se att det inte är nåt mer allvarligt problem.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-09-07 12:45

MiaM skrev:Om du gräver i förrådet där du hittade skivspelaren så hittar du kanske en matchande gammal förstärkare/reciever. Åtminstone för att provköra så kan du använda RIAA-delen i en gammal förstärkare/reciever. In med skivspelaren på phono-ingången och plocka ut ljudet från "tape record out" till en line-ingång på din "riktiga" förstärkare.

Börja med att få sladden fixad och provlyssna hur det låter. Så länge nålen inte är direkt skadad och det inte är något som kärvar i tonarmsupphängningen, och tonarmen är rätt inställd (nåltryck och antiskating) så lär inget ta skada av att du provlyssnar.

Det kan väl vara bra att göra en sån första provlyssning/provkörning för att se att det inte är nåt mer allvarligt problem.

Förstärkaren till den vet jag inte var den är. Det finns ett par gamla Carlssonhögtalare till den dock, men det hjälper inte så mycket. Undras om det var något riia-steg till den faktiskt. tyckte alltid att LP lät mycket bättre hemma hos andra, jag undrar inte om min far hade missat den detaljen :).

Jag tror jag lämnar in den och för den servad, omlödd och utbytt pickup. Pratade med en firma här i götet som sa att det kunde gå på typ 1500-2000kr. Har inte kommit till skott än dock.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-08 06:49

RIAA-steg var i princip alltid inbyggt i vanliga förstärkare fram till omkring 1990 plus/minus några år.

Det fanns separata RIAA-steg som lyxiga audiofilgrejer (bland annat när MC-pickuperna började komma), och RIAA-steg var inbyggda i 70-talets separata fyrkanal-vinyl-surrounddekodrar, och så fanns det enstaka oftast enklare skivspelare med inbyggd RIAA-korrektion (tänkta att användas med line-ingångar på bärbara stereo å sånt).

Lösa RIAA-steg för "vanliga" stereoanläggningar är en rätt modern uppfinning kan man säga, från tiden då CD i stort sett tagit över.

Sidospårsvammel:
Faktum är att det fanns till och med bärbara stereo med inbyggt RIAA-steg.
Exempel, Hitachi TRK-9150 (ungefär en sån som användes i första sällskapsresan), baksida med RCA för vinyl, telepluggar för mikrofoner och DIN för line in/ut:
http://www.stereo2go.com/clip/hitachi-trk-9150-e
ovansidan:
http://share.pdfonline.com/5a01106c84d6 ... 0%2002.htm

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-09-12 19:28

MiaM skrev:RIAA-steg var i princip alltid inbyggt i vanliga förstärkare fram till omkring 1990 plus/minus några år.

Det fanns separata RIAA-steg som lyxiga audiofilgrejer (bland annat när MC-pickuperna började komma), och RIAA-steg var inbyggda i 70-talets separata fyrkanal-vinyl-surrounddekodrar, och så fanns det enstaka oftast enklare skivspelare med inbyggd RIAA-korrektion (tänkta att användas med line-ingångar på bärbara stereo å sånt).

Lösa RIAA-steg för "vanliga" stereoanläggningar är en rätt modern uppfinning kan man säga, från tiden då CD i stort sett tagit över.

Sidospårsvammel:
Faktum är att det fanns till och med bärbara stereo med inbyggt RIAA-steg.
Exempel, Hitachi TRK-9150 (ungefär en sån som användes i första sällskapsresan), baksida med RCA för vinyl, telepluggar för mikrofoner och DIN för line in/ut:
http://www.stereo2go.com/clip/hitachi-trk-9150-e
ovansidan:
http://share.pdfonline.com/5a01106c84d6 ... 0%2002.htm

Åh fan, där lärde man sig något nytt. Tack :)

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2013-09-12 23:11

Har en i övrigt fin TD 150 med ett problem. Tonarms lagringen är skadad. Armen glappar något alldeles makalöst och går och vrida säkert 10 grader åt vänster. Tips på hur man får liv i den gamle hjälten emottages tacksamt.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi