DAC till vintagesystem - vad ska jag köpa och vad har ni?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fivebelly

DAC till vintagesystem - vad ska jag köpa och vad har ni?

Inläggav fivebelly » 2013-07-18 13:11

Blivit lite sugen på att uppgradera min dac. Just nu har jag en music streamer med några år på nacken. Varit nöjd med den tills jag fick prova kompisens nya apogee(stavas det så?). Den lyfte allt i min kenwood 700m+c anläggning och streamern lät plötsligt platt och fattig. Behöver dock inte apoggens alla funktioner med inspelning osv.. Jag ska bara ha den mellan datorn och stärken ev koppla in tvn oxå..

Jag spelar på JBL L65 och som sagt kenwoden men byter runt en del mellan olika större pioneer, quadII och sansui 9090 bl.a. i förstärkeriet. Bara vintage således.

Min budget är landar runt 5000-6000kr när det blir dags. Blivit rekommenderad rega dac av en säljare som men vill ha lite mer förslag i djungeln innan jag börjar sålla ner. Vet att det handlar om smak men vill åt det lite varma analoga. Men inte för luddigt, utan gärna åt det öppna hållet.

Så... vad använder ni och vad ska jag provlyssna innan köp?
Delta eller ta del? Det e frågan.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2013-07-18 21:23

Tänkte egentligen inte svara för att jag tycker att jag har för lite att komma med när det gäller jämföranden... Men nu var ju dina önskemål om ljudkaraktär så väldigt nära hur jag upplever min Audio-gd DAC19MK3. Jag har fått för mig att just den kvaliteten brukar tillskrivas, förutom bra analogdel, BurrBrown/TI PCM1704. Jag tror jag gav max 5500 ink. frakt för min, men det närmsta idag verkar vara Reference 5.32 för 6000 plus frakt etc, men den har å andra sidan dubbla dac-IC:ar på varje kanal..
http://www.audio-gd.com/Pro/dac/RE5.2/RE5.2EN.htm

Lycka till i jakten, och förlåt för ett svårlyssnat tips.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-07-19 02:51

Jag uppfattade att du söker en riktig vintage-DAC, min fyller 25 i år.

Bild

Min Marantz CD12 + DA12 kan du läsa mer om i min medlemspresentation
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30986&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= om du rullar till strax nedanför mitten på sidan 1.

Den var Marantz "statement" innan de övergav 16-bits DACen TDA1541 med 4 gångers översampling och n sitter här i superselekterad dubbelkrönt version. Allt gjort utan hänsyn till kostnaderna.

Dessutom behöver du en USB-SPDIF konverterare, t.ex. hiFace-adapter från m2tech http://www.m2tech.biz/hiface.html
Bild

Mera info och bilder
http://www.dutchaudioclassics.nl/marantz_cd12_cdplayer/
http://www.thevintageknob.org/marantz-CD-12.html

Nypriset var 35.000 kr för DAC+drive 1988, då Yenen stod lågt och vi har haft avsevärd inflation sedan dess. Om något så gediget skulle byggas idag hamnar priset nog långt över 100.000 kr.

För cirka 10 år sedan när såna här gammalmodiga prylar stod som lägst i kurs lyckades en kompis komma över en DA12+CD12 med strulande släde för under 5.000 kr. Cirka 10 år tidigare gav jag drygt 3 gånger mer för mina. Min hiFace-adapter köpte jag begagnad för under 1000-lappen. Det finns allltså en teoretisk chans att komma över dessa prylar inom din budget, men Japaner är beredda mångubbelt mer, för det finns en hake till, även om det finns minst 2 i Göteborg var det en Limited Edition som det bara tillverkades 500 av.

Å andra sidan är min nya Mytec Stereo 192 DSD DAC bättre på praktiskt taget allt förutom att den har för få ingångar, så min DA12 är i praktiken degraderad till utökad ingångsväljare hos mig. Om/hur Bengt använder sin för närvarande vet jag inte.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-19 03:34

Sidospår på det här:

Finns det några verkligt vettiga "hifi/audiofilmässiga" tester av datorljudkort?

Jag har aldrig gett mig på externa DAC'ar men min högst subjektiva upplevelse (som dessutom inte precis alltid gjorts med riktiga A/B-tester) är att ett "låta bra"-ljudkort kan ge ett riktigt lyft jämfört med det mesta i datorljudväg.

Jag har ett M-Audio Audiophile 24/96 (PCI-kort) i en dator, och tycker det låter riktigt bra.

Jag har också ett Turtle Beach-kort som har den märkliga specen 20/48, men använder det nästan aldrig eftersom det är ett ISA-kort och jag inte är direkt sugen på att ha en extra burk med ISA-buss igång. (Det kräver lite trolleri för att fungera med modernare operativsystem, men det går att köra i XP om man ser till att köra det i icke-PNP-läge (byglas) och använda NT4-drivrutinerna). Även det kortet är ett klart lyft jämfört med andra datorljudkort.

M-Audio Audiophile har både analogt stereoljud in+ut (på riktiga RCA-kontakter) och S/P-dif (elektrisk på RCA-kontakter med medföljande adapter som också ger standard 5-pol din för MIDI in och ut om man vill använda det). Det går att ställa kortets mixer så att kortet spelar upp analogt det som kommer in på S/P-DIF-ingången utan att något "loop-program" är igång, så om man kan stå ut med att datorn är på så kan ljud från andra digitala källor köras genom ljudkortets DAC.

Det vore intressant att se en jämförelse mellan bättre ljudkort och separata DAC'ar, både sådana DAC'ar som endast kör S/PDIF in och sådana som kör USB in.

Förresten, tänk på att använda rätt API och rätt inställning på musikspelarprogrammet i datorn v.s. hur ljudkortet hanterar ljudet. Åtminstone på Turtle Beach-kortet bör man vad jag minns använda det gamla "inte Direct-X"-API'et, då ställs ljudkortets hårdvara om till den samplingsfrekvens som musiken använder. Enda nackdelen är att just det där gamla ISA-kortet säger "blapp" när man växlar mellan 22/44kHz. Det är ju inte så att jag samlar på mig massor av ruttna 22kHz-samplade låtar, men det kan ju finnas något enstaka i samlingarna som dyker upp nån gång ibland...

Jag såg TV nämnas i tråden. Glöm inte att de flesta DAC'ar för ljudbruk bara klarar 2-kanaligt okomprimerat ljud. Framförallt DVD-filmer kör oftast något komprimerat surroundformat. Enstaka TV-sändningar använder också surround, t.ex. Canal Digital (Canal Plus) via satellit. I vissa men kanske inte samtliga fall bör det gå att tvinga signalkällan att skicka ut tvåkanalljud, men det är värt att kolla upp före köp av nån dyrgrip.

En lite udda budgetlösning för DAC, som borde kunna räknas som vintage, kan vara att köra ljudet genom en DAT eller DCC-bandspelare. Jag vet inte hur bra/dåliga DAC'ar de hade då det begav sig. Se upp för knaserier med kopierings-bit'en i S/PDIF ifall du provar detta.

Sidosprår apropå sidospåret:
Egentligen borde man bygga DAC själv, kanske genom att ge sig på I2S-signalutgångarna på ljudkretsen i någon färdigköpt billigt USB-ljudkort.

En (åtminstone teoretisk) fördel med datorljudkort/USB-ljudkort är att det behövs ingen PLL-styrd klocka i DAC'en (vilket en dac med S/P-DIF-ingång behöver) varpå man i princip slipper jitterproblem.

Användarvisningsbild
fivebelly

Inläggav fivebelly » 2013-07-19 11:08

Intressant läsning! Men jag söker ingen gammal dac utan en ny som passar in i vintage system. Tänker då att den bibehåller den analoga kanske något varma ljudbilden som ofta finns i äldre grejer. Tänker köpa den ny och inte jaga så mkt fynd eller obskyra modeller, det är ju kul iof men...

Såklart kul att läsa vad ni har i hur ni upplever dom.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-09-11 09:41

Se inte det här som en rekommendation.
Men Cambridge dac:ar har ofta 3 olika filterlägen att välja på.
Dessa ger lite olika karaktär på ljudet, någon av dessa kanske passar dig tänkte jag.
Budgeten klarar dom i alla fall.

Användarvisningsbild
fivebelly

Inläggav fivebelly » 2013-09-11 12:51

Tack för tipset! Nästan glömt jag startat denna tråd.

Har nu testat den första dacen. Hegel hd20. Tipset var att med gamla prylar ska det va mkt tydlig signal in. Ok sa jag.

Testade tre uppsättningar. Kenwood 700c/m, sansui au999 och en lite senare handbyggd japansk single end integrerad stärk.

Kenwood och sansui har inte saknat bas tidigare med mina jbl L65. Med helgen blev det plattan i mattan. Men på ett bra sätt. Mjuk men tydlig och med snärtighet på rätt ställen. Ingen mening att vrida på basreglagen längre med denna dac. Bra!

Däremot fick jag diskanten upp i ansiktet på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt. Särskilt med kenwoodstegen. Med en oskön framträdande metallisk ton på toppen. Ville lyssna på flat på stärkarna så jag fick tillslut vrida ner diskanten på högtalarnas reglage istället. Blev mkt bättre. Extremt upplöst i de högre regionerna. Låter ny hi end så?

Klart är att den gav en väldigt mer detaljerad ljudbild överlag men jag blev nästan lite trött av det.

Vidare blev mitt rörsteg nästan jobbigt att lyssna på i mina ovana öron. Diskanten va så extrem. Kan ju va en vanesak. Rörsteget är annars i mitt tycke det bästa jag har i förrådet. Det saknar reglage för bas och diskant så det var bara take it or leave it.

Med tanke på att hegeln kostade 8000kr mer än den gamla och resultatet inte var 100 så får jag leta vidare. Rega dac nästa. Vore kul att hitta nåt som passar flera modeller. Återkommer :)

Användarvisningsbild
lennartj

Mytek Stereo 192 DSD DAC

Inläggav lennartj » 2013-09-11 15:22

Hittar du ingen DAC för under 10' som du är riktigt nöjd med tycker jag du ska ta hem en Mytek Stereo 192 DSD DAC, som jag nämnde i förbigående i mitt förra inlägg.
http://mytekdigital.com/hifi
Jag instämmer till fullo med omdömena i länken nedan
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?ddgtl&1357569392&openflup&5&4#5

Du kan ta hem en Mytek-DAC på 30 dagars öppet köp från Thomann http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?ddgtl&1357569392&openflup&5&4#5
för 1334 € inklusive frakt.
Det är riskfritt för Thomann, men inte för dig, ifall du egentligen tänkt dig något billigare, för du kommer inte att vilja returnera den.

Observera att Mytek-DAC'en kräver lååååång inbränning innan den ger sitt bästa, 500 timmar har nämnts. Det kan jag inte bekräfta.
Min levererades en tisdag med en fullbokad vecka så jag hade bara tid att packa upp den och göra en kort provlyssning.
Jag anade en mycket god rumslig återgivning och tight bas men något hård klang.
Inför söndagens planerade jämförelselyssning tillsammans med tre kompisar satte jag en inbränningsfil från XLO på repeat under drygt 4 dygn, alltså mer än 100 timmar.
"Oj, var det här samma DAC som i tisdags?"
Allt var mycket bättre, det fanns t.o.m. något uns "analog" värme i klangen.

För närvarande tror jag att det är svårt att hitta någon DAC med nypris under 50' som överträffar denna Mytek så tydligt att den är värd att byta till.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
fivebelly

Inläggav fivebelly » 2013-09-12 03:13

Tackar för tipset om mytek. Hade jag aldrig hittat själv i dac-djungeln. Får försöka våga ta risken :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-12 08:56

Förutom avsaknaden av analoga ingångar lämnar inte Nuforce DAC-9 något övrigt att önska. Den modell som säljs nu fixar 24/192 direkt från USB. Vet inte vad aktuellt pris är, men gissar att den ligger i samma härad som Mytek. Audio Concept säljer den säkert på öppet köp till dig (det gjorde de till mig).

Bild

På bilden tweakad med Vibradome från Coconut Audio. Det försämrade inte ljudet det minsta...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-12 16:21

2-ch skrev:Se inte det här som en rekommendation.
Dessa ger lite olika karaktär på ljudet, någon av dessa kanske passar dig tänkte jag.

Hifi-klubben har sänkt priset på dacmagic 100 med 400kr för tillfället.
Är själv lockad trots att stereon står i flyrtlådor :(

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-09-13 00:06

Bagaget skrev:
2-ch skrev:Se inte det här som en rekommendation.

Hifi-klubben har sänkt priset på dacmagic 100 med 400kr för tillfället.

Dacmagic 100 eller liknande borde vara bra nog för de flesta vintage-anläggningar, vars främsta styrkor brukar vara gott sväng och musikalisk sammanhållning, snarare än extrem detaljupplösning,enligt min erfarenhet. Min Mytek vore kanske lite overkill eller feelgood beroende på hur man ser på saken.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-09-13 07:29

Bagaget skrev:Hifi-klubben har sänkt priset på dacmagic 100 med 400kr för tillfället.

Minstingen dacmagic 100 har inte den filterfunktion jag pratade om.

Ärtligt talat är inte skillnaden så där särkillt stor, dock klart hörbar.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2013-09-15 21:27

Själv har jag en gammal Enlightened Audio Design EAD DSP-1000 med ett antal år på nacken, spelar rätt ok faktiskt... haha... / Tord

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-09-17 21:23

Jag har en Grant Fidelity TubeDAC-11 http://shop.grantfidelity.com/Grant-Fidelity-TubeDAC-11-D-A-Converter.html

Bild

350 dollars inkl. frakt. Skickas direkt från HongKong.

Använder den som kombinerad DAC och försteg. Dock inte rör-utgången då jag inte tror på idén med "tube buffer" och att något extra i signalkedjan skulle kunna "förbättra" ljudet. Rören sitter istället i mina slutsteg där rör kommer till sin rätt. Hur eller hur imponerande maskin för pengarna!

Återgå till Vintage-hifi