Technics SL-10MkIIP? Sveriges Radio "edition"

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-09-24 19:46

Daniel_A skrev:Tja, spelaren blir väl mer lättanvänd för högerhänta om tonarmen sitter till höger.

Du menar att vänsterhänta bör ha en skivspelare med tonarmen till vänster? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-09-24 20:02

Jag tror armen sitter där den ska, kollade på min SR TTS3000 och där sitter 3009:an typ 220-240mm från tallriken centrumtapp och tonarmens pivotcentrum - det stämmer i a f med en Berwald-mall med två mätpunkter för överhäng.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-09-25 00:36

Nagrania skrev:
Vinylcalle skrev:Ser inte ut att vara den "vanliga" modellen av SL-1000 MK2P som SR hade. Den versionen är utrustad med en plint som står på en låda i vilken RIAA-steg och elektronik är monterad. Armen på dom var en EPA-100P med en speciell tonarmslyft. Dom hade också en liten monitor högtalare på vänster sida.

MvH Carl

EPA-100P är en 9":s arm med magnetisk antiskating. Till vänster på skivspelaren sitter filterdelen och den ovan nämna kontrollhögtalaren. De här två modulerna verkar vara tillverkade av Technics med deras beteckning SH-10C.

Eftersom det är en japansk arm vill jag påstå att den är 10 tum.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-09-25 00:43

Dem skulle kunna ha en tretumsarm, jag vill ha den ändå.
Vilken industrispelare!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-09-25 09:47

Armen är korrekt monterad. Det är bara vissa personer som hänger upp sig på själva skivspelarens låda. Det är inte vinkeln på lådan som avgör positionen utan avståndet mellan tallrikens mitt och armens fästpunkt. Den sitter där den sitter för att ge plats åt reglagen till höger.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-05 05:43

Ett sidospår, gällande antiskating:

Kan det vara så att SR inte ville ha antiskating, för att det ska funka bättre att snurra tallriken bakåt? (Man lägger på skivan, startar, stoppar när musiken börjar och snurrar bakåt lagom långt före musikstarten att man tallriken lagom hunnit upp i hastighet till musiken börjat).

Antiskating bör väl egentligen vara olika beroende på skivans hastighet? (Jämför att tonarmen vill inåt när man snurrar framåt och utåt när man snurrar bakåt - då borde väl kraften även vara beroende av hastigheten och inte bara riktningen?).

Min erfarenhet från DJ'ande i ibland rätt besvärliga lokaler (vibrationsmässigt) är att just i besvärliga lokaler bör man laborera fram exakt rätt inställning på antiskating, då landar nålen oftast i samma spår som den lyfte från ifall nålen lyfter, men samtidigt så är det mycket större risk att nålen hoppar vid baklängessnurrande då antiskatingen används. (Detta skedde med Ortofon OM-PRO då det begav sig. Förutom OM PRO (och Concorde) så var Stanton populära för DJ'ande, jag tror att de var mer tåliga mot omild behandling men de hade väl också sämre ljudkvalitet).

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-10-05 10:44

En antiskatingvikt försvinner ganska snabbt i hanteringen. Att kunna frikoppla skivtallriken var enbart till för att kunna parkera pickupen så att skivspelaren hinner komma upp i rätt hastighet där musiken börjar.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-07 06:23

Den lilla "kroken" som snöret till antiskatingvikten löper genom på SME-armarna borde väl däremot ha mycket svårare att komma bort. Fast det kanske gömmer sig en sån krok nånstans som är svår att se på bilden?

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-10-07 19:57

Nä, jag är ganska säker att det inte suttit den typen av antiskating - den verkar bortrationaliserad av SR.

1947

Inläggav 1947 » 2013-10-08 13:30

Jag köpte ett bord med två SP-10 mk2 spelare med helt nya SME 12 tumsarmar av SR för att användas till en närradio för ett tiotals år sedan. Det är utrustat med Technics RIIA. De har regelstart och balanserade utgångar. Tror att det var någon typ av Shure PU.
Fick byta elektrolyter i ena strömförsörningen efter ett tag när den ena spelaren slutade funka. Nästa alla elektrolyter var helt slut. Efter bytet funkar spelarna perfekt.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi