Balanskontrollen har man väl bara nytta av om man lyssnar på mer eller mindre felaktiga inspelningar, och det är väl så sällan att man kan klara sig utan den.
Vad gäller att balansen är separata pottar så känns det som något som "råkade komma med" från ett prototypstadie. Eftersom Luxor verkar ha varit inblandade i produktionen så kan det väl knappast varit något problem att lyckas köpa in "riktiga" pot'ar. (Det var ju annars inte helt lätt för hembyggare att köpa en riktig balanspot eller för den delen volympot med lämpligt uttag för loudnessfunktion. Om man backar ännu ett antal år till 60-talet och kanske början på 70-talet så var det väl för övrigt rätt vanligt att balanskontrollen inte var "riktig"? Om jag inte minns fel har t.ex.
Lenco 8000 en balanskontroll där båda kanalernas ljudstyrka påverkas över hela reglageområdet, det kanske till och med var så att balanskontrollen "tar" mest i mellanregistret...)
Med närheten till högtalarutgången så avsåg jag alltså en tänkbar orsak till att det aldrig tillverkades något RIAA-steg för inbyggnad.
Går det över huvud taget att fixa ett skyddsmotstånd med just den koppling som används här?
Om det däremot vore så att pot'ens ändar anslutits till OP'ns utgång och insignalen (via visst seriemotstånd), och löparen till OP'ns minusingång, så skulle ett skyddsmotstånd kunna sitta mellan minusingång och utgång.
Som schemat är ritat nu så kan väl ett motstånd bara reglera maxförstärkningen?
Jag inser dock absolut poängen med att kopplingen ger lågt brus över ett stort område av olika insignalnivåer.
(OBS alltså att jag inte har någon sånhär förstärkare, jag blir bara nyfiken när jag läser tråden.

)