Moderator: Redaktörer
MiaM skrev:Mitt tips för att felsöka t.ex. ett försteg, för den som inte har tillgång till ett oscilloskop eller liknande mätinstrument, är att bygga en enkel prob bestående av en kondensator, två motstånd och två dioder.
2-ch skrev:MiaM skrev:Mitt tips för att felsöka t.ex. ett försteg, för den som inte har tillgång till ett oscilloskop eller liknande mätinstrument, är att bygga en enkel prob bestående av en kondensator, två motstånd och två dioder.
Finns något schema för hur jag kan bygga en sån?
En enkel skiss med värden skulle sitta fint.
MiaM skrev:Den här bilden sammanfattar nog rätt väl mina begränsade skillz på att använda paint i kombination med att jag inte ens orkade använda funktionen för att rita raka linjer.
2-ch skrev:Den bilden duger alldeles utmärkt.
2-ch skrev:Återstår att hitta lämpliga värden.
2-ch skrev:Är det vettigt att bygga ett par olika menar du?
MiaM skrev:Har du nån lämplig kandidat för "provlyssningsradio"?
Cicaro skrev:2-ch skrev:AlNiCo skrev:TU-9900: Låter som ett klassiskt småsignal-transistor-fel. Det finns några sådana som slutar fungera med tiden. Bara att byta ut. Sjukt enkelt och billigt.
Aha... ett handfast tips. Ska kika in i den och se vad jag kan hitta.
Antar att det sitter några av den här modellen inuti.
Så det blir till att leta ersättare antar jag.
Om felet försvinner när man fryser en sådan liten med kylspray kan man konstatera vilken det är som är boven och slippa byta alla. Har man inte sån tur att det hjälper kan man vara tvungen att spåra med oscilloscope för att se var distortionen uppkommer. Inte lika lätt. Just Sansui finns många renoveringstrådar på det amerikanska forumet Audiokarma med chans att någon har namngett en specifik transistor om det är en som ofta fallerar.
Svante skrev:Trissor kan man ofta mäta på plats med diodtesten på en multimeter. Man ska ha ett framspänningsfall (på multimetern) på ~0.6 V från bas till emitter och från bas till kollektor. Mellan emitter och kollektor ska det vara avbrott. Med en NPN-transistor ska pluspinnen sättas på basen.
I en del fall kan kringliggande elektronik störa mätningen, men många av transistorerna kan verifieras vara hela på det här sättet.
Fel i slutsteget om den kör ut likspänning. Förbikopplingen av reläet gjorde att du eldade högtalarna.2-ch skrev:MiaM skrev:Har du nån lämplig kandidat för "provlyssningsradio"?
Jag har en Tivoli model one med aux ingång. Lagom format och det gör inget om den brinner upp.
Me no like the one![]()
Multimeter har jag med möjlighet att mäta transistorer (aldrig gjort dock).
På jobbet skaffade vi en instrument specifikt för kapacitansmätning och jag är glad att jag inte köpt en sån själv.
Den är värdelös. Har svårt att tro att de inbyggda i en multimer skulle vara bättre.
Grundläggande ellära har jag, men tack för din omtanke.
230V ska man inte leka med om man inte vet vad man gör.
C-50 är allt annat än en enkel förförstärkare. Jag tror det var närmare 100 kondensatorer som jag ersatte + någon transistor.
Men som sagt, det var nog 5-6 år sedan så jag minns inte det exakta problemet.
Det kan ha varit den som körde ut likström på utgången och eldade upp basarna på min gamla 3A![]()
Ju mer jag tänker på det dess mer övertygad blir jag om att det var så.
Det satt ett utgångsrelä som jag kopplade förbi för att se om det var felaktigt.
Det var det nog inte.
Sen dess har den samlat damm i förrådet![]()
Efter det missödet utförs alla prover med skitprylar.
Jag får göra ett nytt försök att registrera mig på hifiengine.
Den kanske är så enkelt att den inte accepterar svenska mailadresser.
2-ch skrev:Svante skrev:Trissor kan man ofta mäta på plats med diodtesten på en multimeter. Man ska ha ett framspänningsfall (på multimetern) på ~0.6 V från bas till emitter och från bas till kollektor. Mellan emitter och kollektor ska det vara avbrott. Med en NPN-transistor ska pluspinnen sättas på basen.
I en del fall kan kringliggande elektronik störa mätningen, men många av transistorerna kan verifieras vara hela på det här sättet.
Jag som fått lära mig att mätning generellt ska utföras med ett eller flera ben i luften.
Det är ju mycket smidigare om man kan mäta dom på plats
orven skrev:Fel i slutsteget om den kör ut likspänning. Förbikopplingen av reläet gjorde att du eldade högtalarna.
Ang. Svenska mailadresser så funkar min .se
orven skrev:Det är en konst att mäta transistorer på plats om dessa inte är kortsluna som en spik. Vissa transistorer läcker lite och vissa har totalkortis eller avbrott.
2-ch skrev:MiaM skrev:Har du nån lämplig kandidat för "provlyssningsradio"?
Jag har en Tivoli model one med aux ingång. Lagom format och det gör inget om den brinner upp.
Me no like the one![]()
2-ch skrev:Efter det missödet utförs alla prover med skitprylar.
2-ch skrev:Jag får göra ett nytt försök att registrera mig på hifiengine.
Den kanske är så enkelt att den inte accepterar svenska mailadresser.
Andersss skrev:Vad blir skillnaden om man byter ut gamla kondingar, i en gammal fungerande förstärkare??
Blir ljudet bättre? och isåfall hur?. Eller blir uteffekten bättre, varför bör man byta om det fungerar?? Medveten om att de kan börja läcka, men bortsett från det.
Mest för att jag inte vet, och skulle vilja ha reda på varför.
MiaM skrev:Ni som bytt kondingar på några 70-80-talsförstärkare, har ni bytt alla elektrolyter rakt av eller har ni provat att byta bara vissa kondingar, kanske till och med mätt upp befintliga kondingar?
.... Bortklippt text...
Det är ju rätt stor skillnad i kostnad på att byta en trave småkondingar på (för)förstärkarkort och att byta glättningskondingar samt eventuella utgångskondingar.
För att röra till det så borde det vara så att trötta komponenter gör att ljudet varierar mer beroende på hur högtalaren lastar förstärkaren. Den där gamla förstärkaren som bara låter bra med vissa kondingar kanske börjar låta bra med "alla" högtalare efter ett kondingbyte?
...
MiaM skrev:Aha, intressant.
EMS borde väl delvis bero på tillverkningsmetod - där tänker jag att en modern kompaktare konding borde ha bättre data än gamla kondingar, och då kanske uppgraderingen egentligen består i att man helt enkelt byter till komponenter med bättre data än orginalen snarare än att de gamla blivit trötta.
Jag trodde att toleranserna var ännu värre på gamla kondingar, uppåt +100/-50% på större elektrolyter var väl inte extremt ovanligt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster