Vad är rimligt pris för ett par OM 3-28?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stu

Vad är rimligt pris för ett par OM 3-28?

Inläggav Stu » 2013-10-30 20:55

Behöver lite rådgivning då jag har sprungit på ett par Olle Mirsch OM 3-28 idag. De kostar 800 kr, och jag tycker att det är en aning dyrt. Eller är det jag som är dumsnål? Hade de kostat 400 kr hade jag nog slagit till direkt.

Hur mycket skulle ni vara beredd att betala? Faneret är i bra skick i alla fall, men jag vet inte hur skumkanterna är. Jag försökte ta lös fronterna, men de verkade sitta ganska hårt, och jag vill inte göra allt för mycket åverkan på något jag inte köpt. Är de spikade? Köper man dem måste man kanske räkna in omkantning och nya kondingar i priset.

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-10-30 21:10

Jag hade nog ha kollat elementen innan köp. Ibland byter ju folk ut elementen mot vilken skit som helst.
600-800 kr låter rimligt tycker jag beroende på skicket. Måste basarna kantas om så hade jag nog inte gett mer än 300-400 kr.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2013-10-30 22:50

hmm. Vad får man för 800.- i ljudaffären? men visst kan man hitta dem billigare...men det kan ju ta flera år...
Om allt är orginal så köp om du vill ha dem. Skumkanter måste till 100% bytas. Men det är ju superlätt. Och kostar kanske en hundring. filter en hundring. Fronten är spikad. Går att hamra tillbaka.
/krister

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-10-30 23:34

Jag hade aldrig gett så mycket för Mirsch-högtalare.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-10-31 13:21

Köpte ett par för 300kr, med torkade ringar. Hade tänkt att pröva byta själv men det tar tid att komma igång... nu står dom och samlar damm...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-10-31 19:10

Allt beror på skick. Marknaden idag? Gissningsvis någonstans mellan 300-1000 kr per par där 300 är med element som måste ha nya kanter och där det behövs nytt fronttyg, lite sandpapper och olja på faneret och 1000 är i nyskick med nya kanter renoverat filter och i princip nyskick utan repor osv. För några år sen hade jag sagt att det var överpris men nu tror jag det är ganska spot on om de är i fint skick och bara behöver filterkondingar..

Dock är det ju en tämligen vanlig modell. Hade det varit 3-29 an med panorama är ju alla kompletta med hela/lagbara element är allt under 1000kr ett bra pris.

Kan du inte be säljaren att ta loss fronttyget och kika på elementen? Behöver de kantas kan man ju försöka pruta ner det till en 5-600 iaf det kostar ju ganska mycket om man inte kantar om själv
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-10-31 19:20

Jag har sålt två par 3-2x någonting... 4 st för 500 kr.

Så ja, jag tycker precis som du, det är för dyrt. Vänta på rätt tillfälle istället.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-10-31 20:10

3-28 är väldokumenterat välljudande väl. De står sig nog hyggligt väl mot det mesta annat i vintageväg. Och säkert väl även mot nyare konstruktioner och helt säkert slår dom det mesta som går att köpa på Mediamarkt. 800:- är nog egentligen prisvärt om man jämför med 3000:- för ett par OA12. Men har man tur går dom ju att hitta i elektronikbingen på tippen. Men som skrivet ovan kan det ju ta flera år innan man fyndar på riktigt.

Jag lyckades ropa in ett par på tradera för 340:- för något år sedan. De behövde omkantning. I övrigt var dom i gott skick.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2013-11-01 14:51

Cicaro skrev:Kan du inte be säljaren att ta loss fronttyget och kika på elementen? Behöver de kantas kan man ju försöka pruta ner det till en 5-600 iaf det kostar ju ganska mycket om man inte kantar om själv

Det är ingen privatperson, utan en second handaffär för välgörenhet. Även om de skulle tillåta att man tog bort fronterna skulle det vara svårt att få dit dem snyggt sedan när de inte sitter med snabbfästen. Sådant måste man göra i lugn och ro. De prutar heller aldrig på kunders begäran, bara på eget bevåg. Jag tänkte avvakta, de kör ibland med 50% på allt. Kanske de finns kvar då. Annars är ingen större skada skedd då jag inte har akut behov av dem, vore bara skojigt att få prova något nytt.

Andersh74 skrev:Men har man tur går dom ju att hitta i elektronikbingen på tippen. Men som skrivet ovan kan det ju ta flera år innan man fyndar på riktigt.

Hos mig har de bevakningskameror och dödsstraff, men visst kan det finnas lockande saker i elektronikbingen. Brukar dröja mig kvar där och spana lite försiktigt utan att verka allt för intresserad när jag kastat något gammalt lysrör. Brukar annars undvika att fara dit. Det man inte vet kan man inte må illa av, brukar jag resonera.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-11-09 00:16

Dom 3-28 jag pillade på och tog hem hade frontskydd som satt fast med kardborre tror jag. Men dom satt hårt som tusan. Har för mig att jag var tvungen att ta till ett verktyg för att få väck dom. Prova att ta med ett stämjärn eller bordskniv eller vinkelhake när du tittar på dom. Jag köpte mina osedda på tradera och bröt naglarna av mig innan jag fick loss frontskydden(som satt med kardborrar).

Mvh, A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-11-09 10:56

Hos mig har de bevakningskameror och dödsstraff.

haha den där känslan känner jag igen... så fort du svänger in på områden är du hårdbevakad av personalen som registrerar varje rörelse du gör :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Återgå till Vintage-hifi