Skivspelare + högtalare skänkes

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trubbelmakaren

Skivspelare + högtalare skänkes

Inläggav Trubbelmakaren » 2013-11-07 15:33

Jag hittade för några dagar sedan en vit Luxor Dirigent 3000 med medföljande högtalare i en container.

Sladdarna till högtalarna är avklippta och även sladden till skivspelaren. Jag hittade pick-upen men den saknar nål och behöver nog bytas ut om inte någon är väldigt händig.

Bortsett från detta ser allt jättefräscht ut. Högtalarna är fina och i princip helt utan repor, även skivspelaren. Locket på skivspelaren är kanonfint och den har fungerande "gångjärn".

Skivspelaren har inbyggd förstärkare.

Jag tänkte göra ett projekt av det här men jag inser att det kommer att dröja och vi har inte plats att ha det stående.

Så om någon vill ha det skänker jag bort det. Finns i Täby, ca 2 mil norr om Stockholm.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2013-11-07 20:05

Det där är en av de vanligaste, kanske den vanligaste anläggningen som "svensson" hade förr i tiden. En dirigent med två bokhylle/golv-högtalare! :) De är rätt charmiga. De vita verkar vara lite ovanligare, har mest sett dem i sånt dära fanér, teak eller vad det nu är. Men just för att de är vita och i bra skick så borde de vara lätta att hitta ett nytt hem till! /Falkis

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-11-08 10:49

trubbelmakaren - jag försökte nå dig via PM för en månad sedan, vet inte om du inte kollat (eller inte vill svara 8) )

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-11-15 13:42

Eftersom jag av nostalgiskäl inte kunde låta bli att svara på den här och blev den lyckliga personen som fick hämta upp den så fortsätter jag i den här tråden. Det här var en sådan som jag fick som första egna stereoanläggning.

Först och främst; stort tack att jag fick hämta den här och jag är verkligen ledsen för att jag körde vilse i byggarbetet vid täby centrum, förhoppningsvis får jag möjlighet att tacka dig öga mot öga någon dag.

Som utlovat så kommer här lite bilder, jag har dock inte hunnit göra så mycket

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor%20 ... G_0687.JPG
Hemkommen, det märktes att den hade legat i en container, det var någon halvskum lukt så fort man berörde den och hela apparaten var täckt av många års hudavlagringar och fett. Funderar på om den har stått som köksradio i ett hem där det stektes mycket fisk.

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor%20 ... G_0688.JPG
Nåväl högtalarna, de har jag faktiskt inte ens hunnit torka av ännu.

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor%20 ... G_0690.jpg
Första åtgärden blev att strippa ner allting till bara kretskorten, dels eftersom alla andra delar åkte raka vägen ner badkaret för rengöring med rejält med fettlösande medel och diskborste. Till och med trädelen av chassit blev diskat. Eftersom jag inte kunde se något som brunnit eller läckt så dristade jag mig när apparaten nu ändå var nerstrippad till noll med att starta upp den, tjuvkoppla den så att säga. Monterade en stickgök och tuggade igång. För och slutsteg i den gick redan från början, likaså radion med stereomottagning, ganska brusigt men jag kanske borde monterat någon typ av antenn?

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor%20 ... G_0693.JPG
Chassit återmonterat nyskurat, lukten borta och det vita blev vitt igen.

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor%20 ... G_0694.jpg
Skivspelaren snurrar i vart fall, dock osäkert om det är rätt hastighet. Tyvärr tror jag tonarmen är bortom all räddning och att det krävs antingen en ny tonarm eller byte av skivspelarinsatsen för att få igång den här spelaren igen.

Nästa gång jag är i källaren ska jag gräva fram en kartong det står luxor på, har jag tur så ligger i den kartongen skivspelarinsatsen från min gamla barndomstereo, det enda som finns kvar förutom lite knappar från den spelaren. (Den luxorn hade dött på ena kanalen och förvarades i föräldrahemmet när min äldste systerson, då ca 2 år gammal fick för sig att använda den som byggkloss/trappstege vilket gjorde att plexi krossades och det mesta var bortom räddning skivspelaren sparade jag av någon anledning)

Fortsättning följer.

Men en fråga, vore det att häda om man byter DIN-uttagen på baksidan till bananterminaler?

Ändrade bilderna till länkar /K12
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-15 14:02

Största bilderna den här veckan... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-15 16:49

Ja, det är att häda att byta ut DIN-kontakterna. Hade den varit i sämre skick (bortsett från den stackars tonarmen förstås) och/eller moddad på andra sätt så hade det varit en annan grej.

Utan att faktiskt ha en aning om vilka data stereon egentligen har så är jag ändå beredd att slå vad om en klase gurkor att slutstegets dämpfaktor ändå inte är såpass bra att den marginella impedansskillnaden mellan banankontakter och DIN-högtalarkontakter märks.

Eftersom det bara är två poler på DIN-högtalarkontaker så går det för övrigt att löda på i princip hur grova ledare som helst, men det lär ju bli extremt opraktiskt om man skulle få för sig att löda på 4mm2-kablar eller liknande.

Det som ser "oxiderat" ut på gamla DIN-kontakter är väl för övrigt gissningsvis någon legering där det utseendet är helt normalt, t.ex. är det kanske silverplätering och silveroxid är vad jag förstått en förträfflig ledare.

"Glapp"/"Oxid" i DIN-kontakter är väl nästan alltid egentligen fel på själva kabeln några millimeter från kontaktens lödpunkter?

P.S. tonarmen kanske är bortom all räddning men det kanske går att "montera" den så att den ser fungerande ut?

Annars om du inte har nån skivspelare som passar så kan du kanske fixa en träplatta som passar i hålet så att du får en hyggligt slät yta i matchande färg och det hela blir en reciever istället för hel anläggning. Lite att häda men det går ju alltid att lägga tillbaka en skivspelare om man vill.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-11-15 16:59

MiaM skrev:
Utan att faktiskt ha en aning om vilka data stereon egentligen har så är jag ändå beredd att slå vad om en klase gurkor att slutstegets dämpfaktor ändå inte är såpass bra att den marginella impedansskillnaden mellan banankontakter och DIN-högtalarkontakter märks.
.......

P.S. tonarmen kanske är bortom all räddning men det kanske går att "montera" den så att den ser fungerande ut?

Mja var nog mer otyget att jag inte har ett par högtalare med dinkontakter utan isf får bygga adaptrar, har banankontakter monterade på alla steg. Även de som från början hade någon typ av klämkoppling. Men ja kanske ska bygga två adaptrar istället.

Det går nog att montera så den ser fungerande ut, dock ogillar jag saker som inte fungerar :D Ska lura på det, ev. försöker jag hitta något basic billig tonarm så det i vart fall fungerar om man får för sig att lägga på en skiva :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-11-15 21:29

Cicaro skrev:Men en fråga, vore det att häda om man byter DIN-uttagen på baksidan till bananterminaler?

Verkligen inte. Vi måste alla hjälpas åt och jobba hårt för att få bort alla din-kontakter här i världen. :P

Dessutom finns det väl inget heligt i en sån här apparat. Modda på bara. :twisted:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-11-15 23:59

Intressant och vackert detta!
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-11-16 07:57

Har nu varit ner och letat fram luxorverket jag hade liggandes

Så enkelt jag ville var det inte ty det var en helt annan modell på spelare, så måtten stämde inte alls så det kommer inte gå att montera. Verket i källaren var betydligt mindre.

Ogillar tanken på att skruva isär det verket och sno tonarmen med tanke på att det var första spelaren som är förknippad med en del vackra minnen. Så nu ska jag försöka hitta en annan tonarm istället för är tveksam om man kan få till en snygg montering av det verket i den här luxorn.

Ingen som har en tonarm till en dirigent 3000 liggandes i skrotlådan? Tonarmen är en rak enkel modell med som är ca 28 cm inklusive hus och motvikt. Ca 16 cm från skruven som håller huset till mitten av hålet där kablarna går ner i spelaren. Mätningarna är ca eftersom tonarmen är lite knäckt så svårt att ta originalmåtten.

Hade under gårdagskvällen även ena högtalaren isär i smådelar, var inte det lättaste att få bort gallret men nu är gallret utknackat igen, den andra kommer jag låta vara ty där var inte några skarpa bucklor som behövde slås ut med hammare och städ.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-11-17 07:44

Cicaro skrev:Eftersom jag av nostalgiskäl inte kunde låta bli att svara på den här och blev den lyckliga personen som fick hämta upp den så fortsätter jag i den här tråden. Det här var en sådan som jag fick som första egna stereoanläggning.

Först och främst; stort tack att jag fick hämta den här och jag är verkligen ledsen för att jag körde vilse i byggarbetet vid täby centrum, förhoppningsvis får jag möjlighet att tacka dig öga mot öga någon dag.

Som utlovat så kommer här lite bilder, jag har dock inte hunnit göra så mycket

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor%20 ... G_0687.JPG
Hemkommen, det märktes att den hade legat i en container, det var någon halvskum lukt så fort man berörde den och hela apparaten var täckt av många års hudavlagringar och fett. Funderar på om den har stått som köksradio i ett hem där det stektes mycket fisk.

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor%20 ... G_0688.JPG
Nåväl högtalarna, de har jag faktiskt inte ens hunnit torka av ännu.

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor%20 ... G_0690.jpg
Första åtgärden blev att strippa ner allting till bara kretskorten, dels eftersom alla andra delar åkte raka vägen ner badkaret för rengöring med rejält med fettlösande medel och diskborste. Till och med trädelen av chassit blev diskat. Eftersom jag inte kunde se något som brunnit eller läckt så dristade jag mig när apparaten nu ändå var nerstrippad till noll med att starta upp den, tjuvkoppla den så att säga. Monterade en stickgök och tuggade igång. För och slutsteg i den gick redan från början, likaså radion med stereomottagning, ganska brusigt men jag kanske borde monterat någon typ av antenn?

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor%20 ... G_0693.JPG
Chassit återmonterat nyskurat, lukten borta och det vita blev vitt igen.

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor%20 ... G_0694.jpg
Skivspelaren snurrar i vart fall, dock osäkert om det är rätt hastighet. Tyvärr tror jag tonarmen är bortom all räddning och att det krävs antingen en ny tonarm eller byte av skivspelarinsatsen för att få igång den här spelaren igen.

Nästa gång jag är i källaren ska jag gräva fram en kartong det står luxor på, har jag tur så ligger i den kartongen skivspelarinsatsen från min gamla barndomstereo, det enda som finns kvar förutom lite knappar från den spelaren. (Den luxorn hade dött på ena kanalen och förvarades i föräldrahemmet när min äldste systerson, då ca 2 år gammal fick för sig att använda den som byggkloss/trappstege vilket gjorde att plexi krossades och det mesta var bortom räddning skivspelaren sparade jag av någon anledning)

Fortsättning följer.

Men en fråga, vore det att häda om man byter DIN-uttagen på baksidan till bananterminaler?

Ändrade bilderna till länkar /K12

Du är oekonomisk för du kunde ha skrapat av apparaten och fått ihop lite grundläggande till några mackor och speciellt då det var smaksatt :lol:

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-11-17 17:54

orven skrev:
Du är oekonomisk för du kunde ha skrapat av apparaten och fått ihop lite grundläggande till några mackor och speciellt då det var smaksatt :lol:

Yuck, tur att man har råd att slippa den varianten :lol:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-11-17 20:25

Man blir så rörd! Jag köpte min exakt lika dan på Ackes vid Skanstorget i Göteborg 1977 för 1.295 kr, nedsatt med 500 kr pga rökskada från den stora branden i Motalafabriken hösten 1976.

Kanske att det var sot från den branden som satt kvar på ditt ex :) .
Nej, någon rök eller annan skada märkets inte av på min anläggning. Jag tror att Luxor passade på att rea ut sina lager, även där branden inte haft någon påverkan.

Det var med Dirigent 3000 min hifi-resa startade. Jag var 14 år och hade sålt min Märklinjärnväg. Ganska snart byggde jag om högtalarna i träslöjden, tweakade med en byggsats från Josefssons postorder. Det blev bra mycket bättre än original och på den vägen är det - det kan alltid bli lite bättre... :oops:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-11-18 05:59

Kalejdokom skrev:Man blir så rörd! Jag köpte min exakt lika dan på Ackes vid Skanstorget i Göteborg 1977 för 1.295 kr, nedsatt med 500 kr pga rökskada från den stora branden i Motalafabriken hösten 1976.

Kanske att det var sot från den branden som satt kvar på ditt ex :) .
Nej, någon rök eller annan skada märkets inte av på min anläggning. Jag tror att Luxor passade på att rea ut sina lager, även där branden inte haft någon påverkan.

Det var med Dirigent 3000 min hifi-resa startade. Jag var 14 år och hade sålt min Märklinjärnväg. Ganska snart byggde jag om högtalarna i träslöjden, tweakade med en byggsats från Josefssons postorder. Det blev bra mycket bättre än original och på den vägen är det - det kan alltid bli lite bättre... :oops:

Mysigt inlägg från dig. Tack för att du delar med dig. Vi har ju alla vår hifi historia som vi ibland nostalgiskt blickar tillbaka på... det är den fina delén med den här hobbyn och att man kan hålla den vid liv ännu idag :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-11-18 08:26

Kalejdokom skrev:Det var med Dirigent 3000 min hifi-resa startade. Jag var 14 år och hade sålt min Märklinjärnväg. Ganska snart byggde jag om högtalarna i träslöjden, tweakade med en byggsats från Josefssons postorder. Det blev bra mycket bättre än original och på den vägen är det - det kan alltid bli lite bättre... :oops:

Märklin-tåget hade varit mer värdefullt än Luxor-anläggningen i dag. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-11-18 09:42

Ja, tågbanan har jag nog saknat konstant, sedan tonåren. Därför såg jag min chans, när första barnet var på väg (ca 3 mån före nedkomst) inhandlades en Märklinsats med skenoval, lok och tre vagnar. På BB blev det stor uppståndelse, kanske främst för att det blev en dotter - detta var ju för 21 år sedan, då genusdebatten ännu slumrade sött i djup dvala :) .

Dottern är nu på väg ut ur boet och jag är inte helt övertygad om att Märklintåget följer med flyttlasset. Kanske dags att på nytt införskaffa lite hönsnät, blanda en hink gips och strö ut gröna sågspån på en skiva i garaget 8) .

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-11-18 11:39

Låter roligare än hifi! :)

Jag har kvar mitt (ärvda) barndomståg... men det är utspritt bland familjemedlemmar. Endast loket står här hemma.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-11-18 11:40

Härligt med barndomsminnen :-)

Återgå till Vintage-hifi