Tandberg-Vinylare TT5000

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

Tandberg-Vinylare TT5000

Inläggav subsand » 2009-04-06 20:10

Hej !
Jag satte nyss sprätt på min gamla vinylspelare igen. Har inte testat den riktigt men tycker att det sprakar, brummar och brusar en hel del. Inget välljud direkt. Är jag mp3-bortskämd eller är den paj? Gillar verkligen handhavandet däremot men kanske har jag fel nåltryck eller något. Någon som har tips eller som vet något mer om spelaren? (Tandberg TT5000).Kommer bilder.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-04-06 20:24

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

EEh behöver dammas av lite :oops:

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-04-06 21:27

Jag har en likadan.

Min låter väll ok, nu när jag har ny rem. :)

Det är en Dual i grunden, som Tandberg "badgat" de äldre tandbergarna var torens-spelare, med dubbel namngivning.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-04-06 22:12

Min Rem hade trillat av i transporten men det var bara att trä på den igen. Vad tror du om nåltryck? har ökat från 1 till 2 på skalan. Är det gram (g)? När behöver nålen bytas och vad ska jag ha för ny nål isåfall??

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-04-06 22:25

Nja,någon Dual är det nog inte,fastmera en japan...
Läs hela historien här:
http://www.norskhififorum.no/forum/view ... f=37&t=242

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-04-07 19:43

Det kanske står i norskforumet, men jag tror jag hade en likadan spelare en gång med JVC logga på

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-04-07 20:17

När man öppnar en sån här 5000 ser man genast att det är en japan på de gulkadmierade plåtdetaljerna som är så typiska för Nippongrejor.Motorn är japansk,likaså kablarna av Daiwas fabrikat.MEN en liten rolig detalj finns det-nämligen en äkta svensk 0,047 Rifa-konding!Troligen ditpetad av Tandberg.
Åtminstone ser min 5000 ut så inuti.Japanska komponenter helt klart,men kanske hopsatt av Tandberg?
Leffe,din JVC kanske också var ett OEM-bygge av det här japanska företaget?Visserligen var JVC stora,men det är ju inte säkert att de gjorde allt själva.Titta på Sony t.ex-de hade ju massor med saker byggda i Europa.

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2009-04-07 23:50

Denna spelare finns även med "radionette" märkning.
Har haft en sådan, och den lät riktigt bra med stanton(681eee, som var rätt hög -körde med filt istället för den tjocka gummimattan)pu´n jag hade då. Och ny rem. Handhavandet var även det ok.
Nåltrycket är lite knepigt att ställa exakt, men testa att få nålen att ligga i höjd med skivan utan att den ligger på, och nollställ där. Sedan är det bara att "dra upp" till det tryck man önskar utan att förskjuta ringen med siffrorna i förhållande till vikten.
Tyckte det såg ut på bilderna som om det satt en billig ortofon på. Tipset är att byta till ngt fräschare. Det tycker jag spelaren är värd!
Jag bytte även DIN-sladden ut, mot RCA-terminaler i lådan,+ separat jord. Vette fan om det blev bättre, men jag hade inget brus och brum iallafall. -kanske är överkurs?
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-04-08 08:14

Kör du med DIN-kontakten plus en adapter? I så fall bör det dels vara en adapter med separat jordsladd särskilt avsedd för skivspelare, dels kan du behöva teta med att ansluta denna jord till diverse andra jordpunkter.

Jag hade just en sådan Tandberg en gång; för att få bort brummet på den fick jag av någon anledning klämma fast jordsladden i skärmen på ena kanalens RCA-propp.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-04-10 01:04

Daniel_A skrev:Kör du med DIN-kontakten plus en adapter? I så fall bör det dels vara en adapter med separat jordsladd särskilt avsedd för skivspelare, dels kan du behöva teta med att ansluta denna jord till diverse andra jordpunkter.

Jag hade just en sådan Tandberg en gång; för att få bort brummet på den fick jag av någon anledning klämma fast jordsladden i skärmen på ena kanalens RCA-propp.

Jag har bytt DIN-kontakten mot RCA, använder den gamla sladden. Något nätbrum är där inte, men tycker inte det låter riktigt HÄIFI .

Vad ska jag ha för ny nål/puppa(det är väl samma sak)?

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-04-10 01:07

Det finns en riktig reva i locket som inte kom med på bild. Får se om jag kan följa fjonkens råd och göra den snygg om jag får ork.

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-04-18 20:22

Ang TT 5000:
"Platespilleren som Radionette og Tandberg brukte het TAYA C opprinnelig.

Fabrikken lå i "Wako 10 Building, Minato-ku, Tokyo", og sjefen for Deck/Player Section het: Y. Katsube og General manager of sales: H. Kishigami.

Prisen for Taya C (uten kabinett/trekasset) var Yen 10.170 fob Japan port. I alt ble 50.400 spillere kjøpt inn og brukt i Radionette kombinasjonsmodellene SM 230 GC og SM G/GC, Radionette RN 5000 og Tandberg TT 5000.

Det var en god spiller til en gunstig pris og spillerne hadde svært lite etterservice. Den hadde også en god stil og var konkurransedyktig i markedsegmentet.

Den gang var TAYA eid av Toshiba.

Ellers benyttet Tandberg spillere fra Thorens,Micro Seiki,Dual og tidligere Garrard.

Mvh Rune

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-04-19 07:18

En gang kendte jaeg en gutt fra Kragerö som hette Rune. :D Det er dejlig att lese att noen har koll på Tandberg, mer enn Rolfzetterberg.
Tak for informasjonen. Den va super.
Snart er det sytten Maj igen. Hils Norge. Hade.

/Mats

Edit- Blandar ihop gubbarna.

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-04-19 11:09

La det være sagt.Jeg har absolutt ikke mer kontroll på Tandberg enn Rolf,eller Kjell for den del. Jeg er interessert i historien bak,men teknikken er ikke min hjemmebane.Der er nok de over nevnte herrer langt bedre adressat .
Mvh Rune :)

Användarvisningsbild
rock59

Inläggav rock59 » 2013-11-22 00:42

DIRAVI skrev:Jag har en likadan.

Min låter väll ok, nu när jag har ny rem. :)

Det är en Dual i grunden, som Tandberg "badgat" de äldre tandbergarna var torens-spelare, med dubbel namngivning.

Tandberg TT 5000 er en Japansk spiller av fabrikkmerket Tayo ( Toshiba ).

Luxor 3002 S og Radionette modell 5000 er den samme som Tandberg TT 5000

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Nåltryck etc

Inläggav Zzombie » 2013-11-22 18:06

Ställ den i jämvikt först med nåltrycksskalan på 0. Sen kan du börja fippla med antiskating och nåltryck...eller köp en kokaindealervåg på nätet och mät nåltrycket med den.
När du har den i jämvikt kan du testa lagren genom att föra armen fram och tillbaka med en liten pappersremsa. Går det så är lagren i tonarmen troligen OK.

Återgå till Vintage-hifi