Melbi "Brevlådan". Värde?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joa_bj

Melbi "Brevlådan". Värde?

Inläggav joa_bj » 2013-11-23 00:15

Tror i alla fall det är "Brevlådan". Dom har två mindre element uppe i de bakre hörnen också det i mitten då förstås.

Har ev. möjlighet att komma över ett par som skall vara i helt ok skick.
Vet inte vad jag skall ha dem till, än mindre har jag någon bra plats till dem. Kanske åker de upp här under bytes eller så lackar jag dem vita och ställer dem i något rum eller så få de vara som de är.

Bodde granne med hans mamma när jag var yngre och i ca 200 meter från affären nere i källaren affären så av den anledningen vore de lite kul att ha.
Gillar formfaktorn också.

Vad är ett skäligt pris att betala och tror ni det finns något intresse om jag skulle få för mig att lägga ut dem som byte eller till försäljning.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2013-11-23 10:29

Ett par svarta gick för 620.- på tradera i höst. Kanske lagom med 400.- då?
/KB

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2013-11-23 10:29

Ett par svarta gick för 620.- på tradera i höst. Kanske lagom med 400.- då?
/KB

Användarvisningsbild
joa_bj

Inläggav joa_bj » 2013-11-23 13:58

Renobo skrev:Ett par svarta gick för 620.- på tradera i höst. Kanske lagom med 400.- då?
/KB

Tror det var den lilla modellen om det nu gör någon skillnad. Tyckte nog det vara i lägsta laget. Vi får se om det blir något köp och om jag behåller dom eller lägger ut dom isåfall.....

Användarvisningsbild
stuffer

Inläggav stuffer » 2013-11-26 10:52

Jag har både den lilla och den stora modellen.

Förra året köpte jag ett par av den lilla modellen i bra skick för 500:-

Köpte nyligen ett par av de stora på Erikshjälpen för 200:- bra skick förutom skumkanterna som måste bytas.

Har sett flera exemplar på secondhandbutikerna men de har då varit slitna. Prissatta till någon hundring och har blivit stående många veckor på butikshyllorna innan de försvunnit.
I helgen gick ett par av den stora modellen för 400:- på auktionen i valbo. Vet ej skicket på dessa då jag bara sett dem på hemsidan.

Inga stora pengar verkar det handla om alltså men känns helt klart som mycket "bang for the buck" för att inte tala om det läckra utseendet.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2013-11-27 09:05

Det finns väl ingen upplaga av Brevlådan som har element med skumkanter? Det ska väl vara Philips 9710 som bas / mellanregister. De kan ju iofs vara utslitna i kanterna.

Användarvisningsbild
stuffer

Inläggav stuffer » 2013-11-27 09:47

Svempa skrev:Det finns väl ingen upplaga av Brevlådan som har element med skumkanter? Det ska väl vara Philips 9710 som bas / mellanregister. De kan ju iofs vara utslitna i kanterna.

Hej.
Mycket möjligt att det inte är av skum. Har inte fördjupat mig mer än att jag konstaterat att det inte är mycket kvar av nuvarande kanter.
Tar mig an dessa när jag är färdig med renoveringen den tidsenliga gillestugan.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-11-27 12:05

Ja, Philips 9710 med veckade kanter ska det vara i original.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-07 17:12

stuffer skrev:
Svempa skrev:Det finns väl ingen upplaga av Brevlådan som har element med skumkanter? Det ska väl vara Philips 9710 som bas / mellanregister. De kan ju iofs vara utslitna i kanterna.

Hej.
Mycket möjligt att det inte är av skum. Har inte fördjupat mig mer än att jag konstaterat att det inte är mycket kvar av nuvarande kanter.

Bild på gillestugan!?

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
stuffer

Inläggav stuffer » 2013-12-09 09:36

Andersh74 skrev:
stuffer skrev:

Hej.

Bild på gillestugan!?

/A

Om du har lite tålamod så kan jag lägga in lite bilder om ett tag. Just nu är det en byggarbetsplats men jag har i något svagt ögonblick lovat att det ska vara klart till jul.
Utgångläget var gulnad panel på väggarna. Grönbetsat tag och grön heltäckningsmatta. Allt har rivits ut och håller nu på att byggas upp på nytt.
Det blir iaf ny heltäckningsmatta. Mycket teak-möbler och den gamla contura-kaminen får bo kvar. Något moderniserad kommer det dock bli med lite vita och beiga nyanser för att få in lite ljus från de små fönstren.
Vägghängd led-tv och sorroundaläggning till filmtittadet får väl också klassas som en avvikelse från det tidsenliga.

Återgå till Vintage-hifi