Två OA-5 Typ 2 och en sub-bas Audio-Pro B2-50

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Två OA-5 Typ 2 och en sub-bas Audio-Pro B2-50

Inläggav PeterAkemark » 2013-12-09 17:59

Som titeln nämner så har jag för tillfället ett sådant system i mitt hus.
Efter att ha lagat ett av två element i sub-basen så fungerar den nu alldeles utmärkt. Vad som är lite roligt är att det låter som ett väldigt stort och kompetent system. Den har basen som saknades och låter där med väldigt mycket mer komplett samtidigt som det har de klassiska ortoakustiska egenskaperna. Egentligen ganska lustigt att Stig Carlsson inte gjorde någon subbas till sina högtalare. Men det kanske var mot hans principer och tankar.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-12-09 20:12

Kul setup! Du får gärna återkomma när du lyssnat in dig ännu mer :)
Kanske har du andra burkar att jämföra med också?

Kan tänka mig att den setupen fungerar bra för 70-talarna också.

Bilder är också trevligt :)

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2013-12-10 13:28

Mina OA-5'or (OA-5 Typ II) har orginalelement och fungerar ned till ca 45-50 Hz. Jag har noggrant sett till att de är täta där de skall vara täta. Således inga smygläckage runt elementen eller andra ställen. Diskanterna är placerade enligt senare års anvisningar från CarlssonPlanet. Låter bättre än orginalplaceringen där alla diskanterna pekade mot varandra.

Med subbasen hör jag musikens hela basregister och skillnaden med ett par sidosystem som går längre ned i basen är inte särskillt påtaglig, det låter ungefär lika i basen. Däremot så är det förstås en större skillnad i mellan och diskant området. Och här är det nog mer en frågan om tycke och smak. Om jag vill kunna röra mig i ljudfältet så medger OA-5 en stabilare men kanske diffusare ljudbild medan ett par moderna högtalare ger en distinktare men men ostabilare ljudbild. Med ostabil menar jag att ljudbilden faller sönder om jag rör för mycket på mig. Sweetspot är väl en typisk benämning för de senare högtalarnas egenskaper.

Edit: ihopskrivning korrigerad
Senast redigerad av PeterAkemark 2013-12-10 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-12-10 16:21

jag kom precis på att jag haft ett liknande setup för en så där 8 år sen. Mina OA5 or var ett par av de otaliga byggsatser som såldes på sjuttiotalet så inte original Carlsson men nog med korrekta Philips o Perleess element. Jag använde en 10 tums sluten subwoofer, allt kopplat till en Pioneer sa-9800 + Dual 1009 skivspelare. Minns att det lät riktigt trevligt... samtidigt som det kändes lite "förbjudet" att ansluta en modern subwoofer i ett vintage system :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Återgå till Vintage-hifi