Söndrig Expert TA-960

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lilskit

Söndrig Expert TA-960

Inläggav Lilskit » 2011-01-31 13:04

Hej!
Sitter just nu här hemma med min gamla "trasiga" förstärkare pga det är lite tyst i huset. Har knepat och knåpat i några år på vad som är fel med den, och eftersom jag är alldelles för snål så har jag aldrig vänt mig till "experthjälp" så att säga.

Så jag hoppas att någon här inne kanske är kunnig nog att hjälpa till :)

Kort och gott, jag har en Expert TA-960 som till fram för ungefär ett år sedan slutade fungera tvärt. Jag upptäckte då att det var säkringen som hade smällt till en liten metallkula ^^

Jag har varit nere och köpt en ny säkring, satt in den, och ställt in "Voltage Selector" på 220V

Den startar, den lyser, den halvbrummar, men inget ljud kommer det i högtalarna.

När man startar den med FM/AM inställningar så hör man ett litet poff, enbart för att man startar förstärkaren.

Annars ingenting.

Någon som vet vad som kan vara fel och om det är möjligt att kunna fixa det här hemma, eller borde jag ta den till en "expert" ?

Hoppas föresten att detta var rätt sektion att sätta denna tråden.
Hoppas verkligen ni kan hjälpa mig med min gamla älskling :)

MVH
Sebastian

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-02-01 12:41

Synd att den inte fungerar. Du borde inte slänga bort den, men kanske heller inte ta den till en reparatör. Den här receivern är inte värd mycket (men det betyder absolut inte att den är dålig). Den brukar kosta mellan 200-500 kr.

Om du köper en ny så borde du sälja den trasiga så att någon intresserad kan laga den, de här fina receivrarna får bara inte försvinna bort. :) Alternativt så om du köper en i dåligt skick så kan du ju byta ut bara skalet/frontplattan och knapparna på dem eller något, om nu din är i fint skick.

Användarvisningsbild
orven

Schema

Inläggav orven » 2011-02-01 15:24

Jag har schema till den om du kan läsa och mäta efter schema.

Användarvisningsbild
Lilskit

Inläggav Lilskit » 2011-02-02 04:15

Jodå, den är i väldigt fint skick.

Och ja, ett schema till den hade nog suttit ganska fint, faktiskt.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-02-02 08:12

Det fanns en på tradera för ett par veckor sen, den gick för 362:-
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-02-02 19:52

Visste du förresten att det här egentligen är en omdöpt Superscope R-1270-receiver? En mindre känd del i Marantz' 22xx-serie skulle man kunna säga (Superscope ägde Marantz på den tiden).

Billigare pris p g a sämre arbetsförhållanden (tillverkad i Taiwan i stället för Japan) och även något mindre påkostad byggkvalitet, men likvärdigt ljud och prestanda. :)

Bild

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2011-02-02 21:39

Custom Component Series hehe :wink:

Användarvisningsbild
sbl

Inläggav sbl » 2011-03-26 22:23

AlNiCo skrev:Visste du förresten att det här egentligen är en omdöpt Superscope R-1270-receiver? En mindre känd del i Marantz' 22xx-serie skulle man kunna säga (Superscope ägde Marantz på den tiden).

Billigare pris p g a sämre arbetsförhållanden (tillverkad i Taiwan i stället för Japan) och även något mindre påkostad byggkvalitet, men likvärdigt ljud och prestanda. :)

Bild

man lär nått nytt varje dag :-) jag hade en sån reciver i några år å den lät bra å var cool så roligt att få lära sej, hur det var med tillverkningen, för jag kom ihåg att det stog marantz på en del saker på den

Användarvisningsbild
Rubbersmoke

Expert TA-960

Inläggav Rubbersmoke » 2014-01-13 20:01

AlNiCo skrev:Visste du förresten att det här egentligen är en omdöpt Superscope R-1270-receiver? En mindre känd del i Marantz' 22xx-serie skulle man kunna säga (Superscope ägde Marantz på den tiden).

Bild

På min förstärkare står det i alla fall, Made in Japan!

http://www.hifigoteborg.se/Expert%20TA-960%20spec.htm

Användarvisningsbild
Rubbersmoke

Re: Expert TA-960

Inläggav Rubbersmoke » 2014-01-13 20:10

Rubbersmoke skrev:

Bild

På min förstärkare står det i alla fall, Made in Japan!

http://www.rehifi.se/pub_images/origina ... _21887.JPG

http://www.hifigoteborg.se/Expert%20TA-960%20spec.htm

Återgå till Vintage-hifi