Spänning

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss

Spänning

Inläggav Andersss » 2014-01-25 12:01

Vad ligger normalt utspänningen från trafon på i en förstärkare.? Är det skillnad på en gammal och en ny? Är det ngn form av "standard" spänning?? Alltså har alla lika spänning??

Bara för att jag undrar och för att jag vet att det finns folk som vet på forumet..

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-01-25 12:26

Det finns ej någon standardspänning.

(Fast när man köper lagerförda trafos brukar dom finnas i olika spänningssteg som
är liknande mellan olika tillverkare, men en tillverkare av förstärkare behöver inte
förhålla sig till sådana begränsningar då dom beställer några tusen ex av exakt den
trafo dom själv vill ha.)

Vilken spänning en trafo har i en förstärkare beror främst på vilken uteffekt stärkaren
har, men även på vilken förstärkardesign det är.

Ofta har trafon fler än två spänningar också, en dubbelspänning till slutsteget och
någon/några annan spänning för OP, ingångsväljare, drivsteg osv.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-01-25 12:51

Mhmhm tack :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-25 19:13

Men det går ju enkelt mäta, om du vill ersätta den, såvitt den inte är helt trasig.

Varför frågor du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-25 19:46

Sedan är det förstås stor skillnad mellan t.ex. ett transistorförsteg och ett rörslutsteg.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-01-26 21:25

PerStromgren skrev:Men det går ju enkelt mäta, om du vill ersätta den, såvitt den inte är helt trasig.

Varför frågor du?

Jag och en vän hade en diskussion bara. Det var mest för att jag var nyfiken som jag frågade. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-26 21:40

Andersss skrev:
PerStromgren skrev:Men det går ju enkelt mäta, om du vill ersätta den, såvitt den inte är helt trasig.

Varför frågor du?

Jag och en vän hade en diskussion bara. Det var mest för att jag var nyfiken som jag frågade. :)

Det är en rackarns bra anledning att fråga! Och nu vet du svaret, faktiskt är att lita på i sådana här sammanhang.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-01-26 21:49

PerStromgren skrev:
Andersss skrev:

Varför frågor du?

Det är en rackarns bra anledning att fråga! Och nu vet du svaret, faktiskt är att lita på i sådana här sammanhang.

Mjo det finns ju lixom en hel del kunskap här på Faktiskt. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-26 21:49

Spänningen väljs för att kunna leverera specificerad 8-ohmseffekt skulle man kunna förenkla det till?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-01-29 14:48

aisopos skrev:men en tillverkare av förstärkare behöver inte
förhålla sig till sådana begränsningar då dom beställer några tusen ex av exakt den trafo dom själv vill ha.

... och eftersom tillverkaren beställer många ex av trafona som används till deras storsäljare så blir det nog till och med billigare att skryta med "dual mono" och dubbla nättrafos i de lyxigare modellerna. 230V-primärlindningen och kärnan är då samma på varje "mono"-trafo som i den enda trafon i någon klenare modell, och likaså kan man använda dubbel uppsättning av likriktarbryggor som används i ett enda exemplar i den klenare storsäljarmodellen.

(Fast det här har jag väl spelulerat loss kring många gånger förut...)

Återgå till Vintage-hifi