Det låter inte bra om min anläggning; jo ibland

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Det låter inte bra om min anläggning; jo ibland

Inläggav Skrivbordet » 2014-02-24 07:55

Hej!
En fråga.
Mina kunskaper om vintage hifi är väl inte de mest omfattande. Men jag är en glad lyssnare som via cd och spotify lyssnar på gamla härliga låtar varje dag.
Men ju mer jag lyssnar, desto mindre klok blir jag.
En del låtar låter illa, riktigt illa. Andra låter hur bra och levande som helst.
Borde inte en bra anläggning återge alla inspelningar så att de låter bra?
Vad är det min anläggning inte klarar av?
Jag börjar fundera på att byta ut prylarna till något bättre. Och hur mycket bör jag i så fall betala? De prylar jag har nu var inte bland de riktigt dyra på 70-talet.
Men de var över medelsvensson-nivå, inget Dux, Philips eller någon Luxor allt i ett anläggning.
Vad tror ni som kan sånt här?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-24 08:02

Prova några av de låtar som du tycker låter illa på en anläggning som är riktigt bra. Ligger problemlåten på Spotify så ska du prova med Spotify och är det på CD som det låter illa så prova med den skivan. Låter dom dåligt även på den "goda" anläggningen så kan det bero på inspelningen eller mastringen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-02-24 08:13

Det kan ju vara så att de inspelningar som låter illa helt enkelt åär dåligt inspelade.
\\Sky

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-24 08:21

Det kan vara massor med saker. En anledning kan vara att en del musik är krävande och att dina grejor inte hänger med. Men det kan lika gärna vara sunkiga inspelningar eller att Spotify låter illa.

Du får gå systematiskt tillväga. Är det alltid samma låtar som låter illa, eller varierar det?

Bra vore också om du funderade på om det är samma genre som låter illa, likaså - låter illa på vilket sätt? Distat? Tunt? Eller vad? När du lyssnar, skriv gärna ner vilka låtar som låter illa och på vilket sätt. Prova samma låtar en annan dag, låter det likadant som vid föregående tillfälle?

Om du spelar samma låt på både cd och Spotify, låter de lika illa/bra?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-24 09:12

Utan att veta något om din anläggning så vill jag också påpeka att det finns många, chockerande många utgåvor som låter riktigt dåligt oavsett anläggning.

Som ovanstående herrar vart inne på. Försök att lista ut om problemet ligger hos dig eller hos låtarna genom att lyssna hos andra personer.
Annars kan du ju ge länkar till några av de dåliga låtarna så att vi andra kan få lyssna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-24 10:43

AndreasArvidsson skrev:Annars kan du ju ge länkar till några av de dåliga låtarna så att vi andra kan få lyssna.

Bra idé! Tänk om det är din smak det är fel på?

Hahaha, sorry, kunde inte låta bli :D

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-24 10:44

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:Annars kan du ju ge länkar till några av de dåliga låtarna så att vi andra kan få lyssna.

Bra idé! Tänk om det är din smak det är fel på?

Hahaha, sorry, kunde inte låta bli :D

/ B

Haha :D

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2014-02-24 15:38

Nja...
Jag har spelat med både olika högtalare och olika förstärkare, alla vintage. Samma låtar låter kasst i alla kombinationerna och samma låtar låter bra.
Som exempel låter "Frankie goes to Hollywood - Relax" och "Dead or alive - Spin me like a record" mullrigt och grötigt. Dessa låtar har jag dessutom på olika cd:s.
De flesta låtarna på "Grease-cd:n" låter däremot luftigt och fint. Så även Pink Floyds "Wish you where here".
BWO:s cd med "Sunshine in the rain" drar åt det "kalla" med tydliga hållet.
Ja, då vet ni vilka typer av musik jag lyssnar på.
Alltså; jag börjar tro att en del låtar har riktigt dålig inspelningskvalité.
På t ex "George McCrae - Rock your baby" hör jag i början av låten ett tydligt oljud som jag gissar kommer från studions inspelningsutrustning.
Alltså jag har inte varit med i vintagesvängen så länge. Sedan 70-talet har jag egentligen inte lyssnat på musik alls, förrän de senaste åren, då jag började lyssna på gammal pop igen.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-02-26 08:24

VARNING VARNING!
Du börjar närma dig farligt höga nivåer av audiofili.
Sluta lyssna och gå på lukten istället!
Det är så en god vintageårgång skall avnjutas.
/Krister

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-26 09:17

Jag som (tyvärr) alltid fått kämpa med att lyssna på musiken och inte efter tekniska fel, kan bara hålla med om att det skiljer oerhört i kvalitet mellan olika inspelningar. Även olika mastringar och utgivningar från olika länder kan låta helt olika (och dåligt).

Jag minns speciellt en av mina favoritskivor (som jag fortfarande inte hittat på CD) Donna Summers självbetitlade album från början av 1980-talet (State of independence t ex). Den tyska pressningen lät som man hade huvudet i ett fat med gröt. Var tvungen att importera en USA-pressning som lät klart och öppet.

Det finns även massor av CD som låter bedrövligt och Spotify med sin komprimering gör det inte bättre. Satte på någon Ronan Keating häromdagen (10kr "fynd", hehe, nä, en del låtar är bra), lät förbaskat illa. Utslätat, grötigt och vasst på samma gång. Som jämförelse låter Sophie Zelmani oftast riktigt bra (och är bättre musik :)).

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2014-03-01 15:22

Jaha, jag ska vara nöjd och glad alltså.
Många dåliga inspelningar finns det alltså...
Kan jag få tips på bra inspelningar? Gärna pop från 60-, 70- och 80-talen.
:)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-03 12:02

Det finns många bra inspelningar från de årtionden som du nämner.
t.ex. Nancy Sinatra - Bang Bang från skivan How does thath grab you? från 1966.
Elvis gjorde en del bra och nästan allt från pink Floyd håller hög kvalitet.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-03-03 12:16

Mobile Fidelitys Ultradisc av Pink Floyds skivor låter riktigt bra om du kan hitta dem.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-03-03 21:03

Låter nästan som att du är på väg att sluta lyssna på musik och i stället lyssna på utrustning. Det är där musiken dör. :cry:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-03 21:40

AlNiCo skrev:Låter nästan som att du är på väg att sluta lyssna på musik och i stället lyssna på utrustning. Det är där musiken dör. :cry:

Exakt så. Men även på ett sätt som man kanske inte reflekterar över. När musiken känns trist (tex pga "dåligt" ljud) så är det väldigt lätt att leta fel i hur det låter. Tex hur mycket bas, om diskanten är ren osv. När allt detta stämmer, dvs ljudet är bra, ja då njuter man och tycker musiken är bra också.

Men en anläggning kan, enligt många, även förrycka den musikaliska förmedlingen. Dvs musikerna låter inte så duktiga som de egentligen är, musiken hänger inte ihop på det där självklara sättet som den gör live. Man kan överdriva lite, dra det till sin spets och säga att ett bra ljud maskerar ett dåligt framförande av musiken.

Detta är, enligt min mening, en anledning till att det ibland kan låta mycket kul och trevligt ur en mycket enkel anläggning. Jag säger kan för det kan givetvis låta skit ur en enkel anläggning också.

Grunden till mitt resonemang ar givetvis teknisk, det handlar inte om voodoo och handpåläggning :-) Men det handlar däremot om att ha ett musikaliskt synsätt på återgivningen istället för att kvantifiera tekniska parametrar. I grunden är det samma sak. Jag kan ju tex tycka att med en viss utrustning så är det lättare att ta till Palles (Paul McCartney) basspel, jag förstår bättre vad han vill säga, kanske också att det passar bättre ihop med de övriga tre och deras speleri. Det funkar knappast med att beskriva det som lägre dist, rakare frekvensgång, större dynamik, eller vad som av någon teknisk parameter. Förmodligen är det en sammanflätning eller påverkan av flera parametrar samtidigt och det kan vara svårt att analysera tekniskt. Men musikaliskt kan man ofta höra skillnaden som skillnad i musikalisk upplevelse. Det räcker tyvärr inte med att bara lyssna på några låtar i en annan anläggning, chansen är stor att det låter lika dåligt där. Men testa gärna på en bra intrimmad anläggning med rörelektronik och en bra vinylspelare, eller varför inte Linn-anläggning?

/ B

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-03-04 05:31

"Dead or alive - Spin me like a record" är ju en Stock, Aitken och Watermanproduktion (trots att man inte riktigt kan tro det, det är ju inte riktigt i samma liga som Jason Donovan liksom...), vilket väl kan förklara att det inte är sådär värst jättebra ljud.

För 15-20 år sen hade jag en "audiofillyssna"-period och min erfarenhet från den är att det enda som gäller är att chansa på att köpa allt på vinlyl som verkar något lockande och kostar en tia eller två.

Oftast brukar samlingsskivor vara utskällda men Marianne Faithful - Ballad of Lucy Jordan på Super Jets 2 låter t.ex. alldeles förträffligt.

Ibland blir det väl att man lyssnar på rätt märklig musik bara för att det är trevligt sound. Det är t.ex. i mitt tycke mycket bra närvarokänsla på Kamahl - The Elephant Song :wink:

Jag minns att Hifi&Musik (eller var det Elektronikvärlden / Radio&Television?) nån gång på 80-talet gjorde ett reportage om nåt ställe i Sverige som mastrade vinylskivor. De hade bytt ut några 70-talsstärkare, 12 meter kabel och femtioelva kontakter (patchpaneler & co) mot nån meter kabel och nåt audiofilslutsteg för att driva graverdosan, och så hade väl en massa andra åtgärder också gjorts. Det hade tydligen gjort ljudkvaliteten klart bättre på skivorna.

Senare under 80-talet så var det en period där hela skivbranschen verkar ha struntat i ljudkvaliteten, och så blev det ännu sämre för folk verkade verkligen ge ut skivor som skapats med portastudio... Notera t.ex. att kompet låter avsevärt sämre än sången på Jam Tronik - Another day in paradise...

Apropå dåligt ljud så kan det också bero på att man fått något om bakfoten. Jag trodde t.ex. länge att det var Herman's Hermits som gjort den kända versionen Bus Stop, men insåg till slut att det var The Hollies. Oj vad mycket bättre det lät med rätt artist. Versionen med Herman's Hermits låter "kristallpickup" (i brist på bättre sätt att förklara ljudet)...

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-03-04 09:26

Det stämmer som MiaM skriver med graveringen och det var någon av de större (cutting room?), men minns inte vilken. Det användes rörsteg till graveringen t ex och en av plattorna är jag tämligen säker på var en Anders Glenmark eller möjligen Niklas Strömstedt. Jag hade några vinyler som graverats med den utrustningen och det lät riktigt bra men har aldrig varit speciellt förtjust i Glenmark så den musikaliska upplevelsen lämnar en del övrigt att önska.

Jag håller även med om att man måste köpa stora mängder och chansa eftersom bra ljud kan dyka upp från någon obskyr källarartist som hittat farfars gamla vintagegrejer och spelat in på. Rätt på, inte överproducerat och naket är ofta en bra formula för välljud.

En vinyl som lät oerhört bra var Jimi Hendrix "Axis bold as love". Minns inte vilken pressning jag hade, men närvaro och rumskänslan var fenomenal.

Rickie Lee Jones brukar låta mycket bra.

Hade en vinyl med några som hette Shadowfax, lät exceptionellt bra och även bra musik.

På ren chans köpte jag en platta med Guesch Patti, lät riktigt bra och bra musik.

Den enda vinyl jag sparat förutom alla Lundell är Joan Baez dubbel "First ten years". Fantastisk ljudkvalitet som CDn tyvärr inte når upp till.

Apropå Lundell så låter Xavante och Halapi-producerade Män utan kvinnor bra i mina öron.

Fred Åkerström har en del som låter väldigt bra (t ex den med snusdosan).

David Sylvian låter överlag mycket bra, likaså Andreas Vollenweider.

Anna-Lotta Larsson, CajsaStina Åkerström, Zelmani, tycker jag överlag är behagligt.

Flera Bob Marley har riktigt bra ljud, likaså Cowboy Junkies men måste lyssna igenom igen för att kunna säga exakt men Exodus respektive Open är bra ljudmässigt om jag minns rätt.

Enigma brukar väl låta bra? Även Enya, Grace Jones och Mike Oldfield.

Duran Durans Girls on film lät kanon på vinyl men precis beställt på CD som vågar inte uttala mig om den utgåvan.

Roger Waters Amused to Death låter väldigt bra på CD, likaså Peter Gabriel So och Monica Zetterlunds "Topaz". Eagles gamla (slitna?) dänga Hotel california har låtit mycket bra oavsett media för mig.

Det här med ljudkvalitet är oerhört personligt. För mig så räckte det att byta från en av Yamahas toppmodeller av CD till Onkyos motsvarande (längesen, men precis börjat audiofila igen så inga nya jämförelser) för att ljudet skulle gå från storslaget till hopsjunket och vasst, mer eller mindre olyssningsbart. Likaså vid byte från Thorens321/SME309/Ortofon MC30 till Technics SL1200 med medföljande arm och samma pickup för att samma skivor skulle gå från underbara till trasiga. Hårdvara har tyvärr stor betydelse för den musikaliska upplevelsen.

Ska vi tala om Ultimata ljudplattor så är de oerhört få som når upp till det. Jag tyckte vinyl oftast lät bättre än CD och trots runt 1500 plattor så var det kanske 20-30 som lät "perfekt" och då var det några direktgraverade med obskyr musik.

Jag kan återkomma med mer när jag fått igång en anläggning jag är nöjd med och börjat lyssna igenom hela biblioteket igen. :)

Edit: Jag inledde ljudlyssningskarriären med att blåsa ut öronen med Aquarius från Hair-musikalen på brorsans anläggning bestående av Yamaha C2/B2, NS1000M och en Thorens TD 125 med SME 3009 och en MC20, någon gång på 1970 talet. Det förändrade mitt lyssnande fundamentalt och efter det var jag förlorad i den underbara världen av musik och teknik.
Senast redigerad av MultiMan 2014-03-04 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-04 10:11

MultiMan skrev:... likaså Peter Gabriel So

Häll med dig i de flesta omdömen där jag kände igen artist och låt.
Men just Peter Gabriel - So håller jag inte med om.
En fantastisk artist och låtskrivare. En av mina absoluta favoriter.
Men skivan So tycker jag låter platt rent ljudmässigt.
Det enkla faktumet har dock inte hindrat mig från att njuta ohämmat av den underbara musiken :)

Kan det vara så att min CD är en mindre lyckad utgåva?
Köpte den direkt när den kom ut om det nu var -86 eller 87.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-03-04 10:41

2-ch skrev:
MultiMan skrev:... likaså Peter Gabriel So

Häll med dig i de flesta omdömen där jag kände igen artist och låt.
Men just Peter Gabriel - So håller jag inte med om.
En fantastisk artist och låtskrivare. En av mina absoluta favoriter.
Men skivan So tycker jag låter platt rent ljudmässigt.
Det enkla faktumet har dock inte hindrat mig från att njuta ohämmat av den underbara musiken :)

Kan det vara så att min CD är en mindre lyckad utgåva?
Köpte den direkt när den kom ut om det nu var -86 eller 87.

Det finns tre mastringar: Original 1986 (den jag menar), omgjord och komprimerad (2003) och nu senast, återgång till urpsrungsljudet (enligt Gabriel själv iaf) 2012.

Pga Nimbus usla tillverkning med en vattenlöslig skyddslack ovanpå skivan (har en Nimbus-Human League från 1988 som också börjat släppa lacken på egen hand) så har mitt ex förolyckats vid en tvättning så jag baserar mina intryck på tidigare omfattande lyssning och jag tyckte personligen den lät mycket bra. Vet ej varför vi tycker olika, men så kan det väl vara ibland. Kan bero på anläggning till viss del såklart. Kan ju även vara att musiken från en av de bästa plattorna som någonsin gjorts hypnotiserat mig och jag förlorat omdömet. :P

Efter analys av Human League-skivan tror jag att akryllacken som alla CD ska ha som första skikt var intakt och att det vattenlösliga var ett extra skikt som Nimbus använde. När det hände däremot trodde jag att skivan var kass och slängde.

Jag har i dagsläget inte lyssnat på de två nyare men har 2003-utgåvan i samlingen och planerar återköpa 1986-varianten. 2012 köper jag nog i 24/96 eller vad det är.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-04 10:57

MultiMan skrev:Vet ej varför vi tycker olika, men så kan det väl vara ibland. Kan bero på anläggning till viss del såklart. Kan ju även vara att musiken från en av de bästa plattorna som någonsin gjorts hypnotiserat mig och jag förlorat omdömet. :P

:lol:
Ja man blir lätt lite omdömeslös inför ett musikgeni.
Jag menar inte att den är usel, bara att den inte hör till den tekniskt bättre halvan enligt mig.
Albumet Passion är betydligt bättre ur den synvinkeln. Men saknar den magi som So har.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-03-04 12:17

2-ch skrev:
MultiMan skrev:Vet ej varför vi tycker olika, men så kan det väl vara ibland. Kan bero på anläggning till viss del såklart. Kan ju även vara att musiken från en av de bästa plattorna som någonsin gjorts hypnotiserat mig och jag förlorat omdömet. :P

:lol:
Ja man blir lätt lite omdömeslös inför ett musikgeni.
Jag menar inte att den är usel, bara att den inte hör till den tekniskt bättre halvan enligt mig.
Albumet Passion är betydligt bättre ur den synvinkeln. Men saknar den magi som So har.

Av någon anledning har jag inte ens Passion, vafalls? :o

Vilken version är bäst?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-04 12:22

MultiMan skrev:Av någon anledning har jag inte ens Passion, vafalls? :o

Vilken version är bäst?

Ingen aning, jag har bara en.
Men det är filmmusik så den är inte som hans mer "normala" skivor.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2014-03-06 08:03

Tack för alla tips!
Just nu känns det som om det är olika kvalitet eller olika sound på inspelningar som jag hänger upp mig på.
Alltså, det är ju inte så att det låter dåligt. Det är är väl snarare så att en del låtar/skivor t ex har mycket bas pådragen, andra är basfattiga; en del känns gråa i diskanten medan andra är riktigt luftiga och spröda, en del låter slamrigt, andra som porlande vatten.
Ett exempel: Sweet dreams med Eurythmics verkar sakna luft och klarhet i återgivningen helt och hållet, medan den gamla sjuttiotalaren And the beat goes on med The Whispers är dess motsats.
Jag börjar tro att det är så att min anläggning och rummet (?) som klarar av att skilja på olika inspelningar...
Jag lyssnar egentligen bara på cd-skivor. Spotify har jag lämnat. Mycket där låter kallt och livlöst.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-07 08:57

Håller inte med. (inte det om spotify heller)
Sweet Dreams har ett sound som går åt det mörka hållet. Det tycker inte jag är detsamma som att den saknar luft/klarhet.
Låten and the beat goes on är en tidstypisk och dessutom trevlig discodänga. Men ljudkvalitet... :?
Ska prova den ikväll så får jag se om det är mitt minne som har fel.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-03-07 09:42

Sweet dreams är en av mina favoriter så den ska jag lyssna på igen, återkommer. Som jag minns det är den rätt "stum" och utan eko eller rumsinformation, men låter ok annars. Mitt ex kan vara USA-importerat och är iaf köpt för en massa år sedan så ljudet kan skilja mot andra, nyare versioner.

Efter att min preiumprenumeration gick ut kan jag meddela att standard Spotify (med enbart lägsta bitraten) många gånger låter bedrövligt. Premium är stor skillnad.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-07 20:01

Lyssnat och minnet var sisådär.
Annie Lennox röst ligger för hårt på och är ganska vass. I övrigt riktigt hyggligt.
And the beat goes on är jobbig mest hela tiden, men på ett annat sätt.
Däremot är det en riktigt skön låt :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-03-15 01:50

Det är väl oftast musik med akustiska/"mekaniska" instrument som ger "audiofilkänsla"?

(Tyvärr är det motstridigt mot min generella musiksmak).

Sweet Dreams kom på första albumet som verkligen slog, de hade kanske inte så värst jättefräck inspelningsutrustning då det begav sig.

Det verkar som om det finns riktigt många utgåvor av Sweet Dreams:
http://www.discogs.com/Eurythmics-Sweet ... ster/51999

Jag är osäker på exakt vilka versioner som av en händelse ligger i min dator, men det verkar som att de flesta har en längd som matchar 12"-versionerna, medan en matchar 7"-versionerna. Den som matchar 7"-versionen och albumversionen längdmässigt har ett klart dovare ljud, så 2-ch kanske minns 7"/albumversionen och sen friskade upp minnet med 12"-versionen?

I listan över kanske inte så väntade skivor med bra ljud så lägger jag till Mahalia Jackson som sjunger Silent Night, på nåt album med omslagstexten på tyska (!, om jag inte minns helt galet).

Bland modern musik med bra ljud så vill jag lägga till Den svenska björnstammen - Vart jag mig i världen vänder. Den verkar vara rätt så befriad från den jobbiga överdrivna kompressionen som finns på många nyproducerade låtar. Dessutom har den (med mina pop/disco/dansgolvsmusikmässiga mått räknat) avgrundsdjup bas. :)

Det är tråkigt att de stora streamingtjänsterna inte har audiofilversioner. Det kan väl inte kosta så rackarns mycket mer att skaffa låtarna i högsta kvalitet och erbjuda det mot nåt premiumpris eller nåt sånt. Grejer som bara finns som SACD utöver vanlig CD-kvalitet kan ju i värsta fall kopieras analogt till en 24-96-AD-omvaldnare eller nåt sånt.

Sidospår: Givetvis GÅR det att kopiera en SACD digitalt, förutsatt att man får in bitströmmen i en dator så kan man såklart rent mattematiskt beräkna hur utgångssignalen kommer se ut och göra en "omsampling" till t.ex. 24/192 eller vad man nu vill ha för format.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-03-16 15:00

2-ch skrev:Håller inte med. (inte det om spotify heller)
Sweet Dreams har ett sound som går åt det mörka hållet. Det tycker inte jag är detsamma som att den saknar luft/klarhet.
Låten and the beat goes on är en tidstypisk och dessutom trevlig discodänga. Men ljudkvalitet... :?
Ska prova den ikväll så får jag se om det är mitt minne som har fel.

and the beats goes on.. (artist = The whispers) den låten låter mumma i min philips anläggning ihop med Luxor 8071... så jädra bra mix o detta på Spotify :lol: ... skall tilläggas att jag använder Boxee Box som ljudkort o den streamar spotify med högsta möjliga kvalite... rek verkligen Boxee som ljudkort för att köra spotify..
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Återgå till Vintage-hifi