heliac skrev:250ti utgör ingen besvärlig last vad jag vet. Nu menar jag ju inte att skillnaden är som att slå på ett loudnessreglage, men om du frågar rent klangfärgsmässigt så är krellet kraftigare i bott och topp.
Det här har säkert diskuterats förr, men jag spekulerar ändå lite:
Kan det delvis bero på att en förstärkare med viss distortion i mellanregistret får mellanregistret att framstå som starkare (trots egentligen inte nämnvärt starkare styrka), och då låta "icke-loudness"?
Samtidigt torde bättre kontroll både på besvärliga dynamiska impedanser hos baselementet och även kontroll uppåt de högre frekvenserna kanske istället kunna leda till en loudnessupplevelse jämfört med en sämre stärkare.
heliac skrev:Men jag vet oxå så mycket som jag har bytt och pilat genom åren att förstärkare fungerar ganska olika beroende på vad man kör dem ihop med för högtalare.
Medhåll, även om jag inte kan påstå att jag har erfarenheter av stärkare i den här klassen. (Pun intended

)
IngOehman skrev:Kanske den förspänning som bestämmer biasströmmen?
Nästan alla slutsteg, om inte alla, av linjärtyp är ju konstruerade på så
vis att man ställer den DC-spänningen som finns mellan effektstegets
totempoles positiva trissors basar (eller gatar om det inte är bipolärt)
och de negativa, för att bestämma trip-punkten för när slutsteget över-
går från KlassA till KlassAB.
Fast det är väl å tredje sidan rätt vanligt att denna spänningsinställning är konstruerad så att den har ett temperaturberoende som är relativt likvärdigt sluttransistorernas (valt så att temperaturberoendena tar ut varandra i stor utsträckning), och då kan man väl säga att det är strömmens och inte spänningens börvärde man justerar när man trimmar tomgångsströmmen?
Men visst, parametrarna hos transistorerna påverkas dynamiskt av strömstyrkan som går genom dem på så vis att det antagligen inte alltid går exakt inställd ström genom den push-pull-halva som för ögonblicket inte levererar ström till utgången.
Bonusfrågan här torde vara hur vanligt/ovanligt det är att slutsteg är konstruerade så att de har separat tomgångsjustering för respektive push-pull-halva? Kan det ens påverka ljudet att undvika att strömmen genom den icke utströmgenerande halvan ligger konstant istället för att som på en vanlig förstärkare gunga en smula i takt med hur den utströmgenererande halvans transistorer påverkas av utströmmen?