LP-spelare. någon som känner en dom här...?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

sala_silver

LP-spelare. någon som känner en dom här...?

Inläggav sala_silver » 2014-01-28 19:59

Någon som känner igen de här gamla skivspelarna?
Ferguson...?!
Garrard...!?
Bild kommer om ja lyckas...

mvh.
Om det faktiskt va så att Bästa sättet att göra saker å ting, redan va uppfunnet..
-Skulle vi fortfarande springa runt på savannen å jaga buffel med knölpåkar...

.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-28 20:08

Jo då, de är mycket bekanta. Har haft båda. Köpte en Garrard på
loppis för 50:-. :-)
Mitt minne är blott ett minne numera.

sala_silver

Inläggav sala_silver » 2014-01-28 20:20

Ok :)
Har letat på google, men inte hittat nåra som verkar lika...?
Va det fina grejer eller...?

.
Om det faktiskt va så att Bästa sättet att göra saker å ting, redan va uppfunnet..

.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-01-28 20:21

När Ferguson såldes som bäst i 70-talets början använde de BSR's skivspelare i sina billigaste kombiapparater och Garrard i de lite mer påkostade.

Fina grejor - nej, de var de billigaste på marknaden bortsett från asiatiskt "no name" -junk av plast.
Gamla - ja!
Vintage aldrig, men min hotroddade Garrard SP25 Mk.II har blivit en utmärkt dedikerad 78-varvsspelare.

Såvitt jag vet har de aldrig tillverkat skivspelare själva, men de gjorde pålitliga rullbandspelare. Jag har en Ferguson 3232 som funkar i alla lägen.
Senast redigerad av lennartj 2014-01-28 20:30, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

sala_silver

Inläggav sala_silver » 2014-01-28 20:28

Ok.
Så det va allt från varuhusen till musikaffärerna då?

Så det va inte samma värde som tex thorens eller rega då?
.

.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-01-28 20:33

Inte i närheten av Thorens.
Rega är mycket nyare och även de är klart bättre vinylspelare.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

sala_silver

Inläggav sala_silver » 2014-01-28 20:50

Så andrahandsvärdet är inget att skryta med då?

Hittade dessa två idag, och tänkte kunde sälja dem till nån intresserad med nån hundring i förtjänst. Istället för att de förgås eller hamnar på skroten.
De va i riktigt fint kosmetiskt skick.

.

.

sala_silver

Inläggav sala_silver » 2014-01-28 22:05

Eller oxå kan man ju ta lådan, å locket och bygga en rörförstärkare i...! Fränt med tonat plexilock över rören... :-)
.

.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2014-01-28 22:14

sala_silver skrev:Eller oxå kan man ju ta lådan, å locket och bygga en rörförstärkare i...! Fränt med tonat plexilock över rören... :-)
.

:D kul idè

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-28 22:22

sala_silver skrev:Ok :)
Har letat på google, men inte hittat nåra som verkar lika...?
Va det fina grejer eller...?

.

Här ska du leta:
http://www.vinylengine.com/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-28 23:08

Om de är i mycket gott skick så är kanske detta är det främsta värdet hos dem, så skrota dem inte..!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-29 00:57

De bästa Garrard är eftertraktade speciellt i England och var nog i klass med typ Thorens TD124, men det är nog liten chans att det är en toppmodell du hittat, och Ferguson är nog inte alls i klass med dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

sala_silver

Inläggav sala_silver » 2014-01-29 10:55

Tack pa. Det fanns mycket läsvärt på vinyl engine :-)
Ska åka ner och titta lite närmre på dem här i dag... se om jag kan hitta nå modellbeteckningar...

letar efter ett lämpligt chassie till en cdspelare oxå...
.

.

sala_silver

Inläggav sala_silver » 2014-01-30 00:05

Tack pa. Det fanns mycket läsvärt på vinyl engine :-)
Ska åka ner och titta lite närmre på dem här i dag... se om jag kan hitta nå modellbeteckningar...

letar efter ett lämpligt chassie till en cdspelare oxå...
.

.

Användarvisningsbild
rock59

Inläggav rock59 » 2014-03-16 04:50

Har denne Ferguson 3434 kjøpt i Sverige 8)

Er en Garrard SP 25 MK IV

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Skal kjøpe meg noen ekstra stifter og bruke den til 45rpm plater på ett vintage anlegg.

Min bruker Shure stift

http://www.ebay.co.uk/itm/Pair-2-Replac ... 0327895216

Hadde også en Ferguson receiver kjøpt ny 1977

Gav 45w ved 4ohm

Lignet denne Ferguson 3483 - men hadde Hvite topp og sider av tre og Sort front med skyvepotmetere.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-03-23 21:01

Ursäkta en nostalgi-urspårning: :wink:

Åh, en sån Garrad var min första vinylspelare (eller åtminstone en väldigt snarlik). Jag har dock inget minne av nån Ferguson-logga på fronten. Helautomatiken var perfekt när jag inte var särskilt gammal, jag minns att mina föräldrar i början bara gav mig 7"-singlar med den rätt goda motiveringen att avståndet mellan tumme och fingrar helt enkelt inte räcker för att hålla i etiketten och kanten på en 12"-skiva utan att göra fingeravtryck på spåren. Lite senare fick jag mina första LP-skivor, en av dem lär väl ha varit nån rea-budget-skiva mest i syftet att föräldrarna ville nog se om jag kunde hantera LP-skivor vettigt. Jag har fortfarande den kvar, "songs made famous by Middle of the road", covers utan att det framgick vem coverartisten var. :wink:

Jag är nästan helt säker på att det var Shure M75. (Jag har dessutom ett gäng ersättningsnålar för M75, både orginal och helruttna pirater, och tror att åtminstone piraterna kommer från Garrardtiden medan orginalen har jag nog fyndat vid nåt tillfälle att ha som "halvbra" nålar för att spela "halvslitna" skivor med min nuvarade V15 som verkar funka vettigt även med M75-nålar).

Jag TROR att ifall du hade köpt den där Fergusson-recievern som anläggning med inbyggd skivspelare så hade det nog varit en DUAL-spelare.

azze59

Re: LP-spelare. någon som känner en dom här...?

Inläggav azze59 » 2014-04-01 23:02

jag tycker Garrard är klart underskattade och en stor fördel är att dom tar 78varvare, nåt som jag personligen samlar på. Naturligtvis finns det många bättre spelare men en sån duger enligt mig.Byt bara dinkontakterna till rca så funkar dom riktigt bra.

Stenkakehälsningar Ivan

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-01 23:14

azze59 skrev:jag tycker Garrard är klart underskattade och en stor fördel är att dom tar 78varvare, nåt som jag personligen samlar på. Naturligtvis finns det många bättre spelare men en sån duger enligt mig.Byt bara dinkontakterna till rca så funkar dom riktigt bra.

Stenkakehälsningar Ivan

Det var ju en synpunkt, välkommen till forumet azze59 . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-02 13:59

Laila,
med 78-vavare behöver du ingen tvilling för att uppfatta allt.
De är ju alltid i mono.
Jag köpte min Garrard SP25 Mk.II av en klasskamrat för 175 kr för
45 år sedan. Då hade den en keramisk Sonotone pick-up med flip
overnål, d.v.s. nålarmen var roterbar och hade två nålar. På den
pekade allltid Normalspårsnålen uppåt hos mig, för det innebar 65
um nålradie för 78-varvare och på den tiden hade jag bara vinyl.
Nu kan vi tycka att vinylens spårbredd är den normala, men den
kallades mikrospår.
En keramisk, eller kristallpickup,ska inte anslutas till en RIAA-
ingång utan till en linjär med högsta möjliga ingångsimpedans,
0,5 -10 Megaohm, och en känslighet i storleksordningen 50-200 mV.
Med sådan belastning levererar en bra keramisk pickup en
frekvensgång som motsvarar RIAA +/- 2 dB inom 50-15k Hz.

När jag kommit över en trave 78-varvare hade min SP25 vait
undanställd åtminstone 10 år och hade beckat ihop på diverse
ställen. Bland annat kärvade tonarmen så att den innersta
tredjedelen på skivorna inte kunde spelas.

Jag rev all mekanik för att göra rent från gammal oxiderad
olja mm Då slog latmasken till i samband med puristiska
tankar och jag beslöt mig för att bara återmontera bara de
komponenter som är nödvändiga för att spela 78-varvare
samt monterade en Ortofon OM78 - och som den spelar!
Skillnaden mellan min oansenliga spelare och dyra klassiker
som Garrard 301 och Thorens TD124 är häpnadsväckande
liten, men mitt förträffliga C2300 är säkert inte till nackdel.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-03 01:21

När jag gräver lite mer i minnet så tror jag att Garraden jag hade gav nån slags oönskat motor/brum-ljud, fast jag vet inte om det var elektriskt eller mekaniskt genererat. Å andra sidan tror jag den hade DIN-kontakt och adaptern var kanske inte korrekt utförd.

Intressant det där om keramiska pickup'er.

Lyckas pickupen själv fixa de två "knäna" i RIAA-kurvan, eller är just +/- 2 dB vad man får om man inte följer knäna utan bara har en "rak" lutning?

Jag har troligtvis nog bara lyssnat på keramiska pickuper som belastats med för låg impedans, men har då tyckt att de (utöver eventuellt felaktig "grov" frekvensgång) inte låtit något vidare.

Jag har en gammal Philips-skivspelare (garanterat med rumble som får alla hifientusiaster att bli ledsna) som går att köra 78-varvare på och vars pickup har nål med N/M-val. Jag har dock egentligen bara en enda stenkaka som är särskilt lyssningsvärd, Rock around the clock, och den är dessutom lagad med tejp...

Jag borde kanske hur som helst prova att låta pickup'en driva något med riktigt hög ingångsimpedans, kanske ett hembyggt OP-baserat buffertsteg eller liknande, och se hur det då låter.

(En provinspelning på en Tandberg modell 12 med dess ingång för keramisk/kristallpickup ger ett inspelat band med klart sämre ljud än från en "bättre" källa. Tyvärr vill Tandberg'en inte ge ljud på line out från dess ingångar när den står i rec/amp-läge, så det är svårt att bedöma vilken försämring bandet bidrar till. Visst skulle jag kunna ansluta högtalarutgångarna via dämpningar till linjeingång på en riktig stereo, men det känns lite som att gå över ån för att hämta vatten...).

Det fanns väl en anledning till att magnetiska pickuper "vann" förutom i enstaka enklare tillämpningar (typ kompaktanläggning av allra billigaste sort så sent som på 80-talet)...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-03 13:09

Det här med brum och andra störningar från skivspelare kan vara mycket gåtfullt.
Jag har kvar originalkabeln med DIN-kontakt på min SP25 och en hemslöjdad DIN-RCA
adapter utan extra jordtamp att ansluta till förstegets jordskruv men brummet är ändå
på försumbar nivå, tycker jag.
Rumblet från själva skivspelaren är också måttligt, många skivor verkar ha ingraverat
rumble på närmare 10 dB högre nivå.

En ganska hyfsad platta med Malte Jonssons Lisebergsorkester från 1955 låter så här
http://user.faktiskt.io/lennartj/Nice%20work%20if%20you%20kcan%20get%20it.wav
rippad med Ortofon OM78 och emulerad "anti_RIAA" med hjälp av förstegets tonkontroller.

Visst var de flesta MM-pickuper bättre än de keramiska, men de var betydligt dyrare, i synnerhet
före 1960-talets mitt. Ett bra RIAA-steg krävde dessutom ytterligare två dubbelrör i förstärkaren
vilket drev upp kostnaden till en nivå som gemene man inte var beredd att betala
innan kostnadseffektiv massproduktion av transistoriserade förstärkare, inte minst från Japan,
kommit igång i början av 1970-talet.

Vi ska inte glömma att de flesta billiga skivspelarna (typ Philips) från 1960-talet hade kristallpickuper
som var tekniskt besläktade med de keramiska, men betydligt billigare med ojämnare frekvensgång,
mycket högre distorsion, sämre spårningsförmåga och ännu högre utnivå vilket gjorde att de kunde
användas med mycket enkla och billiga förstärkarkonstruktioner.
Min SP25 var försedd med en Sonotone 9T som ansågs vara marknadens bästa.
http://www.roger-russell.com/sonopg/sonopc.htm
Knäna i RIAA-kurvan lyckades den väl inte att följa, men förstärkare från den tiden var oftast
specade +/- 3 dB och frekvensgången i typiska högtalare från den tiden ska vi bara inte tala om!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-03 14:57

Efter att ha letat lite till blir jag påmind om att min pickup var märkt 9TAHC (HC = High Compliance)
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=1316.0
Jag tar mig friheten att citera några rader därifrån:
The 9TAHC, introduced 1964 or so, was the high-compliance model (15 x 10-6 cm/Dyne). It tracked well at 2 grams (Sonotone claimed 1.5 grams). Its specified output was half that of the standard 9TA. As a whole the Sonotone 9 series were the best of the "conventional" ceramic cartridges I ever encountered.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-04 02:04

Du har övertygat mig om att en keramisk pickup kan låta riktigt bra!

Det är nog också som du säger en kristallpickup på Philipsen. (Den har två olika pickuper, men jag skulle tro att båda är kristallpickuper). Vid tillfälle ska jag kolla mer närma om nätet har något att säga om modellerna i fråga.

(Jag har för övrigt ytterligare en - Philipstillverkad - komplett Conserton stereoanläggning med 33/45/78-varv-skivspelare, stereoförberedd FM-radio och en enklare förstärkare, men den lär väl nästan garanterat ha kristallpickup).

Det är lite synd att det behövs olika nålar för 78-varvare respektive för 33/45-varvare. Om man som jag bara har någon enstaka 78-varvsskiva så känns det inte motiverat att köpa en 78-nål till någon av mina bättre pickuper endast "på skoj" så att säga. Jag är dock såpass rädd om 78-varvskivorna att jag absolut inte spelar dem med fel nål. (Skulle jag haft rätt nål så hade jag kunnat spela dem på t.ex. Thorensspelaren, "spela in" ljudet i datorn, applicera omvänt RIAA-filter, ändra hastigheten (eftersom den spelaren bara har 16-33-45), applicera 78-varvskivans korrekta frekvenskorrektion, och sedan lyssnat som fil i datorn eller liknande).

Återgå till Vintage-hifi