Renobo skrev:Cicaro skrev:Slog upp och kollade i servicemanualerna. Påde PL12D och PL15D har synkronmotor dvs det lär inte finnas några potar om det inte ändrades drivning under produktionen. Däremot finns möjligtvis om det finns en omställning mellan 50 och 60Hz nätstpänning någonstans.
Om remmen är rätt och de går fel i hastighet så kan jag bara så tre olika orsaker:
1. Lagret är inte smörjt som det ska. Har varit med om mitttappar som sitter helt eller nästan helt fast så att tallriken snurrar runt mitttappen istället för med mittappen. (Oftast går de att försiktigt skruva i sär, göra rent och lägga i ny olja. Tappa inte bort några delar bara, en sån liten kula som vanligtvis finns i lagret är svår att hitta när den rullar iväg, jag vet för jag har tappat den på golvet en gång. Tog en kvart att hitta trots tomt golv.).
2. Remmen slirar, antingen vid motorn eller vid tallriken
3. Det har suttit någon gummibeläggning runt drivtappen på motorn eller tallriken som är bortnött så att diametern på drivtappen är fel.
Lagren var det inga fel på. Båda skivtallrikarna snurrade lätt. "Det går inte" att få lös centrumtappen. Skruven som håller i tappen vätter åt motorn till, så att man måste ta lös motorn för att få lös tappen.Tallrikarna var rengjorda båda två. Likaså drivtappen till motorn. Motorerna smorda genom det lilla hålet. Trotts detta gick den ena alldeles för fort. Men nu är PL15 slängd och kan inte irritera mig mer.
![]()
/Krister
Sitter inte tappen med en skruv som man kan komma åt om man skruvar bort undersidan?
Har sett en del spelverk som har det