Xelex förståelse

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
erajoma

Xelex förståelse

Inläggav erajoma » 2014-04-19 19:00

Hej
Jag har en DD-8 som fungerar ua och tycker att ljudet är neutralt och ok, möjligtvis lite "kyligt".
Som andra har påpekat så är mätdata på detta och andra Xelex slutsteg ofta helt ua, medan ljudet är ofta kritiseart i jämförelse med annan dåtida utrustning.
Jag undrar om det är någon som har ett schema på DD-8, då min tanke är att försöka förstå om det är något i kretslösningen som "sticker ut" eller om man skulle kunna tweaka den till att låta bättre. Tacksam för ideer och tillrop kring just DD-8 :D

Jonas

Användarvisningsbild
xeizo

Re: Xelex förståelse

Inläggav xeizo » 2014-04-19 19:19

erajoma skrev:Hej
Jag har en DD-8 som fungerar ua och tycker att ljudet är neutralt och ok, möjligtvis lite "kyligt".
Som andra har påpekat så är mätdata på detta och andra Xelex slutsteg ofta helt ua, medan ljudet är ofta kritiseart i jämförelse med annan dåtida utrustning.
Jag undrar om det är någon som har ett schema på DD-8, då min tanke är att försöka förstå om det är något i kretslösningen som "sticker ut" eller om man skulle kunna tweaka den till att låta bättre. Tacksam för ideer och tillrop kring just DD-8 :D

Jonas

Finns en tråd här: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=9081

Inget schema, men någon nämner att en vanlig NAD 3020 är mycket bättre för HiFi så frågan är om du skall lägga någon mer energi?
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
erajoma

Inläggav erajoma » 2014-04-19 19:30

Hej
Jag förstår din kommentar, men eftersom jag själv inte tyckte att NAD 2030 lät bra, så har jag känt ett kall att försöka förstå vad "problemet" är , om det nu finns en teknisk förklaring. 8O
Jag är helt införstådd i att det kan var andra saker än schemat som gör att ljudet inte uppskattas, men min första ansats är analys och konklution, sen kommer subjetiviten att gälla. :idea:

Jonas

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-04-19 21:37

Vad har man mätt ??

Om det bara är THD man jämfört kan ju fördelningen ligga olika mellan dom jämförda stegen ??

Ett steg kan ju upplevas varmare pga 2a tons dist och kallare pga högre tons dist ??

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-20 00:48

Lyssningstester innebär i princip alltid att man egentligen testar hur bra förstärkare och aktuella högtalare fungerar ihop.

Dina högtalare kanske passar särdeles bra med Xelex-förstärkaren?

Användarvisningsbild
erajoma

Inläggav erajoma » 2014-04-20 11:05

Tack för inlägget.
Visst är lyssnartesten viktig för att avgöra vad som låter bättre eller sämre mellan olika alternativa kombinationer av högtalare och förstärkare, men min tanke med denna tråd var att utifrån en analys (objektivt?) av den tekniska designen via schemat eller en service manual, förstå om det kan finnas någon bra förklaring till att den uppfattas som sämre än andra vid den tiden. Det skulle kunna vara 2:a eller 3:e distorsionen bidraget, liten tomgångsström, komponent val eller annat skäl. Om man tittar på Sentec SC8, så användes tantaler i känsliga delar av designen och genom att byta ut dessa, menar många att den låter bättre. Även om många tyckte att SC8 låter bra från början.
Bifogar lite bakgrund om DD-8.
https://www.flickr.com/photos/113612645 ... otostream/

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-20 19:50

Bra poäng.

Dock så behöver även t.ex. en simulering av förstärkarkretsen någon form av last i simuleringen, och då är vi nästan tillbaka på rutan att man jämför kombination av förstärkare och högtalare. Skillnaden är att man först måste göra jobbet att bygga upp simuleringsmodeller för olika högtalare, men när det är gjort så kan man simulera med en hel arsenal av olika högtalare utan att behöva ha fysisk tillgång till högtalarna.

Jag skulle tro att de mest grundläggande sakerna, som hur förstärkaren låter i en rent resistiv last (teoretiskt perfekt motstånd), antagligen var rätt hyggliga på de flesta förstärkare även på den här tiden. Jag kan ha jättefel...

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-04-20 20:31

Jag gissar att eftersom den var avsedd för PA i begynnelsen kanske den är ställd lite kallare i bias än sina HIFI syskon.

En service manual vore smaskens för att få lite mer kött på bena.

Användarvisningsbild
erajoma

Inläggav erajoma » 2014-04-20 22:49

Jag kan inte annat än hålla med flathead, en sm vore mumma :D

Har idag provlyssnat och tycker att steget låter helt ok, kanske mot det "torrare och kliniska" hållet i en positiv bemärkelse i mina nuvarande referenshögtalare. Slutsteget är kopplat till Xelex P12, dvs rakt igenom Xelex (från CD-källan).

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-21 04:33

Att den har samma specade uteffekt i 4 och 8 ohm talar väl också för att det inte direkt är någon överdimensionerad nätdel/strömkapacitet.
https://www.flickr.com/photos/113612645@N05/13946360913/in/photostream/

Användarvisningsbild
erajoma

Inläggav erajoma » 2014-04-21 10:29

Din kommentar är helt korrekt, men det sitter 2 st ROE elektrolyter på 10000 mfd i, vilket är ganska tilltaget för den tiden och trafon är nog på ca 150 VA.
Jag tror att databladet är "garanterade" värden och i praktiken kan vara bättre.
Utgångstrissorna har TO3 kapsel och är BDY55, som jag tror är ett bättre alternativ till 2N3055, som går högre upp i frekvens. Så ett schema hade kunnat hjälpa till för att förstå hur ingångs och drivsteget ser ut och om det går att enkelt förbättra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-21 13:07

erajoma skrev:Hej

Jonas

Jag gillar egentligen inte att spekulera, men nu skall jag i varje fall lansera en hypotes. Är dock inte
alls säker på att det ligger något i den:

Hypotesen är att det är ett mycket bra slutsteg, men ett som på grund av olyckliga omständigheter
kom att jämföras framförallt med en massa "gosse-slutsteg", de gossigaste för tiden. Därför fick det
rykte om sig att vara det motsatta - kliniskt, kallt. Jag känner några av dåtidens kända guldöron och
vet vad de hyllade vid tiden då det avlyssnade dessa Hypex-steg första gången, och är inte alls för-
vånad över att de tyckte de lät som det ofta beskrivs att de låter.

Men jag skall även nämna att jag inte själv har testat dem och kan inte bidra med någon rapport om
egna upplevelser därvidlag.

Slutstegens konstruktör, Bengt G. Ohlsson, är hur som helst en av de skarpare elektronikhjärnorna vi
haft i landet. Hans artiklar i 'elektronik i norden' är en guldgruva. Jag har inte hört av honom på flera
år och sist vi talades vid var per telefon. Tiden går och jag är dåligt på att förstå hur fort, är osäker på
hur många år sedan det var. Tror hans födelsedag är om typ tre veckor. Han borde närma sig de 90. Han
följde med och förgyllde den senaste LTS-resen till England. Underbar människa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2014-04-21 18:34

erajoma Du har ett PM

Användarvisningsbild
erajoma

Inläggav erajoma » 2014-04-21 19:10

Tackar och ser fram mot din info. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-21 19:49

Jag jobbade under några år på Xelex, det var efter BO hade sålt företaget. Jag hade fri tillgång till att låna hem förstärkare, såväl konsumentvarianter som annat. Min intryck var att det inte var värt besväret. De lät distade, oavsett vad databladet sade.

Träffade BO några gånger och han var av den fasta övertygelsen att man behöver inte lyssna på förstärkare under konstruktionen, det handlade bara om att mäta rätt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
erajoma

Inläggav erajoma » 2014-04-21 20:03

Tack BillX50 för ditt inlägg
Det känns kusligt att man designar och inte "testar av" sina produkter, å andra sidan så var nog Carlson lite lagd åt samma håll, det han tyckte var rätt, var rätt :o

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-21 23:52

Att det går att mäta sig till hur något beter sig är ett bra argument för att man inte behöver
lyssna under konstruerandet, men då man aldrig kan vara säker på att man mätt allt som man
behöver mäta, så behöver man vara beredd på att man kan behöva backa om (när) man upp-
täcker något som man inte hade väntat sig. :wink: Alltså när man börjar lyssningssessionerna...

Jag känner inte någon seriös konstruktör som lyssnar innan man kommit så långt att det finns
något vettigt att lyssna på, och det bedömer man baserat på mätningarna. Fast det beror för-
stås lite på vad man sysslar med. I vissa fall är det kanske någon utvärdering man gör, som mer
än att vara konstruktion är grundforskning, och då kan det förstås hända att man lyssnar på de
mest underliga saker, och inte alls säkert något som kan kallas en lyssningsfärdig konstruktion.

- - -

Tycker det är tråkigt att se en sådan fantastisk människa som Bengt G talas illa om. Han brydde
sig verkligen om ljudkvaliteten. Men - han utkämpade mången strid med arga guldöron - som i
honom hade hittat en person som för dem symboliserade allt det som (i deras fantasi) var dåligt
med ingenjörer.

Idag omvärderar många av dem hans förstärkare, om de vågar låna dem sina öron.

Med det säger jag inte att dessa förstärkare är det bästa som gjorts, jag vill ju även sätta det i
perspektiv, och då måste även tiden få vara med i ekvationen. Och inte minst syftet med dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-22 07:44

IngOehman skrev:Tycker det är tråkigt att se en sådan fantastisk människa som Bengt G talas illa om. Han brydde
sig verkligen om ljudkvaliteten. Men - han utkämpade mången strid med arga guldöron - som i
honom hade hittat en person som för dem symboliserade allt det som (i deras fantasi) var dåligt
med ingenjörer.

Idag omvärderar många av dem hans förstärkare, om de vågar låna dem sina öron.

Med det säger jag inte att dessa förstärkare är det bästa som gjorts, jag vill ju även sätta det i
perspektiv, och då måste även tiden få vara med i ekvationen. Och inte minst syftet med dem.

Nu har jag inte talat illa om BO utan bara redovisat hans inställning. Tolka inte det jag skriver utan läs istället vad som står där.

Jag har lyssnat på ett antal olika Xelex-förstärkare, dels genom mina nuvarande Dahlqvist DQ10a och dels genom ett par Boston A40. Det handlade bland annat om den förstärkare som Sveriges Radio handlade massor av (ett monosteg, 50W om jag inte missminner mig), XLD-133 på 2x150 W (återigen om inte minnet sviker) samt ett större steg på typ 2x300 W. Förstärkaren till Sveriges Radio (och TV?) var gjord för rackmontage och såg ut precis som dessa apparater brukar göra. De andra stegen var relativt enkla och taffliga till utseendet och kunde inte alls mäta sig med tex de japanska apparaterna i samma prisklass. Och som jag nämnde, inte heller ljudmässigt. De må vara ingenjörsmässigt oantastligt konstruerade, men jag såg dem aldrig som några hifi-apparater.

Något som försvann med BO var dock det gedigna utförandet rent elektriskt. De förstärkare och annan elektronik han släppte ifrån sig var otroligt driftsäkra och pålitliga. När jag reste runt och besökte kunder fick jag gång på gång bevis för detta. Tyvärr sjönk kvaliteten på apparaterna efter att han lämnade företaget, dessutom ändras fokus till bland annat satellitmottagningsutrustning. De var till en början "bäst i klassen" men blev efter ett par år omkörda av konkurrenterna. Men som sagt, det var långt efter att BO hade sålt sitt företag.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-22 14:21

Vad får dig att tro att jag tolkat det du skrivit, eller ens kommenterat det?

Du verkar ta åt dig.

Jag tyckte jag uttryckte mig väldigt tydligt när jag skrev "han utkämpade mången strid med
arga guldöron..." och hänvisade inte alls till det du skrev utan till hur det var på den tid då
han var aktiv.

Om handsken passar så visst, men klandra inte mig för det så så fall. Du tolkar det jag skrivit
hur du vill, men skyll inte mig om du tar åt dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-22 15:33

IngOehman skrev:Vad får dig att tro att jag tolkat det du skrivit, eller ens kommenterat det?

Så vem har talat illa om BO i den här tråden? Eller annars?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-22 16:47

Själv så hade jag ett Xelex steriosteg(har jag för mig) hemma för utvärdering i början av 70-talet.
Vi fann varan inte speciellt bra, vill jag minnas . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
highfive

Inläggav highfive » 2014-04-22 20:36

Hej

Jag har hört Xelex DD 10 i slutet på 70 talet, vill minnas att det var klart och rent ljud.

Då drev det 2 ggr philips 12 " bredbandare (stor sluten låda) per kanal och en diskant jag inte kommer ihåg, möjligen motorolas piezodiskant. Eller så var det 1 philips 12" bredbandare 1 peerless 12" bas och ett gäng peerless mt 24 ct kondiskanter a la Sonab 2212, på ett diskotek / skoldans i Ramnerödsskolans matsal (Uddevalla).

Här följer en länk till en artikel där Lars Bäckström (Musikrevy ? / ljudtekniska sällskapet ? ) jämför olika förförstärkare:
http://user.faktiskt.io/lennartj/F%F6rf%F6rst001.pdf
Xelex CA 1 är refererad till. ( har inte hört den själv )

Med vänlig hälsning, highfive :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-22 23:21

highfive skrev:Här följer en länk till en artikel där Lars Bäckström (Musikrevy ? / ljudtekniska sällskapet ? ) jämför olika förförstärkare: http://user.faktiskt.io/lennartj/F%F6rf%F6rst001.pdf
Xelex CA 1 är refererad till. ( har inte hört den själv )

Hej - och tack för en intressant artikel!

Nu när jag läser den minns jag den vagt från länge sedan. Läser man recensionen om just Xelex-försteget - och läser mellan raderna - verkar det ändå inte vara någon bra apparat. Jag hade en sådan hemma under några månader och trots att den var gratis så åkte den tillbaka till fabriken. Ljudmässigt sisådär, form och funktion ganska dålig, DIN-kontakter var inte ens på modet på den tiden och även mitt exemplar var inte speciellt tyst. Det brummade och susade, dessutom passade det inte speciellt bra till XLR-133 (2x150W slutsteget) med nivåer och så. Kombinationen var inte övertygande om man säger så, till och med en enkel NAD 3020 körde åttor runt denna. För att inte tala om mer kompetenta kombinationer.

Ärligt talat tror jag att Xelex hifi-ambitioner var ganska låga, man hade ingen klar utvecklingslinje, ingen image att presentera. Man stod liksom inte för någonting. Att dessutom sälja apparater som designmässigt och kopplingsmässigt (försteg med DIN och slutsteg med RCA) ger inget bra intryck. Jag försökte ändra på detta men BO hade slutat och de som styrde företaget var inte intresserade av hifi-delen.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-23 03:17

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Vad får dig att tro att jag tolkat det du skrivit, eller ens kommenterat det?

Så vem har talat illa om BO i den här tråden? Eller annars?

/ B

Då tar vi det en gång till. Såhär skrev jag inlägget omedelbart före det där du ställde din här
ovan stående fråga:

"Jag tyckte jag uttryckte mig väldigt tydligt när jag skrev "han utkämpade mången strid med
arga guldöron..." och hänvisade inte alls till det du skrev utan till hur det var på den tid då
han var aktiv."

Vh, iö

Återgå till Vintage-hifi