Sedan vill jag bara inflika att om du tycker att det saknar detaljplock i diskanten så är det inte över 18KHz som du hittar problemet, där uppe är det mestadels "luftighet" som det kan upplevas brist på, beroende på OM dom nu faller av och hur det ser ut från olika vinklar mot baffeln.
Om du upplever att det fattas detaljer i plock i diskanten så är det med stor säkerhet området kring 5KHZ som du skulle vilja ha något högre nivå.
Brukar vara så, att det är i 5KHz området som dem flesta detaljer och "saker händer" som vi upplever som diskant ligger, är detta området lite lågt så blir det lätt lite "uddlöst" i diskanten.
Men sedan så kan det ju vara så att det är öppenheten i detaljerna i diskanten som du syftar på och då är det kanske upp mot 8KHz som du skulle vilja ha mer nivå.
sedan så kan 1KHz vara ett område som ger mer "krispighet" till ljudet i allmänhet, men framförallt i mellanregistret.
Har man lite för låg nivå där så upplevs högtalarna oftast som trista, saknar energi i ljudet och det blir inte sådär tydligt och "krispigt" (i brist på bättre ord att beskriva vad som händer, hoppas att du förstår ^^).
Så 1KHz är ett område som oftast är ganska känsligt för att en högtalare som uppleves som trist eller toppen
Men var försiktig med området 2-3KHz där är det känsligt, den nivån ska inte gärna ligga högt, jag tycker det är ett mindre problem om den ligger en anings lågt.
Men som med samtliga frekvenser så är "rätt" nivå såklart bäst
Men jag bara nämner det att området ca 2-3KHz är värt att titta på så att det INTE är för mycket energi där, då upplevs toppen som odetaljerdat, mellanregistret som urholkat och högtalaren blir samtidigt alldeles för ljus i sin karaktär.
Svårt att veta exakt vad som orsakar det du upplever, skulle behöva lyssna på dem för att veta, ville bara inflika detta
Så att du inte påverkar fel område i onödan för att forma dessa till det du vill att dom ska vara !