Östtyska RFT K13 profiL

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
omnicide

Östtyska RFT K13 profiL

Inläggav omnicide » 2014-05-08 15:19

Hej faktiskt!
Igår fyndade jag mig ett par RFT högtalare på loppis, 150 riksdaler för ett par östtyska klenoder.
Bild
Bilden är lånad, men mina är likadana.

Dessa låter oväntat bra, fantastiskt stort soundstage med schysst bas även fastän den bara tar sig ner till 50Hz i sin slutna låda på 10L.
Nu är det så att diskanten verkar rulla av kring 18kHz, vilket skulle kunna förklara varför dessa saknar en del detaljrikedom som man gärna skulle vilja ha i gitarrplock exempelvis, jag skulle vilja föra dessa in i 2000 talet med ett eventuellt byte utav diskantelement, vad tror ni om det? Letar efter elementspecifikationer för att underlätta det arbetet.

Här finns schemat på delningsfiltret;
Bild

Finns det någon här som sitter på någon info, tips på hur man kan modifiera dessa högtalare eller alternativt några erfarenheter kring denna östtyska högtalartillverkare? :D
Tack på förhand.

Användarvisningsbild
zvenamp

Re: Östtyska RFT K13 profiL

Inläggav zvenamp » 2014-05-08 22:07

plocka bort elektronik skrotet som får dioden o lysa vid hög utnivå... den kretsen påverkar def diskanten....
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2014-05-08 22:58

zvenamp skrev:plocka bort elektronik skrotet som får dioden o lysa vid hög utnivå... den kretsen påverkar def diskanten....

Tack! Räcker det att bryta den kretsen för att det ska fungera? Allt verkar sitta på samma kort på delningsfiltret, så att klippa en ledare till dioden borde vara den enklaste metoden. Vorde det en ide att byta alla elektrolyter, ev paralellkoppla med polypropylenkondingar?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-05-10 16:54

Om du löder loss ena änden på dioden SAY 30 så har du kopplat bort elektroniken. Jag tycker det är synd att t.ex. skära av en ledningsbana - du har ett par kulthögtalare tillverkade i ett land som inte längre finns, från en svunnen era.

Sidospår:

Jag minns inte exakt hur de såg ut, antingen dessa eller en snarlik modell såldes i Sverige i paket med en Goldstar stereoanläggning med lösa komponenter, tror priset var 3495:- omkring 1990. Högtalarna var väl faktiskt rent utsagt förträffliga jämfört med det mesta som ingick i stereopaket, men de var ändå flaskhalsen. Jag minns att med mina då inte alls så hifi-tränade öron så kunde jag inte höra någon egentlig skillnad mellan den integrerade förstärkaren i Goldstarpaketet jämfört med en kombo av Kenwood Basic C1 + Basic M1, förutom att Goldstarstärkaren givetvis hade lägre max uteffekt. Jag tror förstärkaren kan ha varit en GSA-5200. I paketet ingick även en EQ, kanske GSQ-5200. Tunern var kanske en GST-5200. Det var också något kassettdäck med, kanske ett GSW-5200. Det ingick också vinylspelare, kanske en GSP-308, men det fanns vad jag minns inte ens en "matchande" CD som tillbehör.

Nåväl, jag minns också att diskanten kändes som flaskhalsen, mest att de gav inte lika rent ljud som basarna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-05-11 08:14

Sedan vill jag bara inflika att om du tycker att det saknar detaljplock i diskanten så är det inte över 18KHz som du hittar problemet, där uppe är det mestadels "luftighet" som det kan upplevas brist på, beroende på OM dom nu faller av och hur det ser ut från olika vinklar mot baffeln.

Om du upplever att det fattas detaljer i plock i diskanten så är det med stor säkerhet området kring 5KHZ som du skulle vilja ha något högre nivå.
Brukar vara så, att det är i 5KHz området som dem flesta detaljer och "saker händer" som vi upplever som diskant ligger, är detta området lite lågt så blir det lätt lite "uddlöst" i diskanten.
Men sedan så kan det ju vara så att det är öppenheten i detaljerna i diskanten som du syftar på och då är det kanske upp mot 8KHz som du skulle vilja ha mer nivå.

sedan så kan 1KHz vara ett område som ger mer "krispighet" till ljudet i allmänhet, men framförallt i mellanregistret.
Har man lite för låg nivå där så upplevs högtalarna oftast som trista, saknar energi i ljudet och det blir inte sådär tydligt och "krispigt" (i brist på bättre ord att beskriva vad som händer, hoppas att du förstår ^^).
Så 1KHz är ett område som oftast är ganska känsligt för att en högtalare som uppleves som trist eller toppen :)

Men var försiktig med området 2-3KHz där är det känsligt, den nivån ska inte gärna ligga högt, jag tycker det är ett mindre problem om den ligger en anings lågt.
Men som med samtliga frekvenser så är "rätt" nivå såklart bäst :P
Men jag bara nämner det att området ca 2-3KHz är värt att titta på så att det INTE är för mycket energi där, då upplevs toppen som odetaljerdat, mellanregistret som urholkat och högtalaren blir samtidigt alldeles för ljus i sin karaktär.

Svårt att veta exakt vad som orsakar det du upplever, skulle behöva lyssna på dem för att veta, ville bara inflika detta :)

Så att du inte påverkar fel område i onödan för att forma dessa till det du vill att dom ska vara ! :D
Senast redigerad av DVD-ai 2014-05-11 08:22, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2014-05-12 12:26

MiaM skrev:Om du löder loss ena änden på dioden SAY 30 så har du kopplat bort elektroniken. Jag tycker det är synd att t.ex. skära av en ledningsbana - du har ett par kulthögtalare tillverkade i ett land som inte längre finns, från en svunnen era.

Tack, det får jag se till att göra då! :)
Får omvärdera hur det låter efter att den elektroniken är urkopplad.

DVD-ai skrev:Sedan vill jag bara inflika att om du tycker att det saknar detaljplock i diskanten så är det inte över 18KHz som du hittar problemet, där uppe är det mestadels "luftighet" som det kan upplevas brist på, beroende på OM dom nu faller av och hur det ser ut från olika vinklar mot baffeln.

Om du upplever att det fattas detaljer i plock i diskanten så är det med stor säkerhet området kring 5KHZ som du skulle vilja ha något högre nivå.
Brukar vara så, att det är i 5KHz området som dem flesta detaljer och "saker händer" som vi upplever som diskant ligger, är detta området lite lågt så blir det lätt lite "uddlöst" i diskanten.
Men sedan så kan det ju vara så att det är öppenheten i detaljerna i diskanten som du syftar på och då är det kanske upp mot 8KHz som du skulle vilja ha mer nivå.

sedan så kan 1KHz vara ett område som ger mer "krispighet" till ljudet i allmänhet, men framförallt i mellanregistret.
Har man lite för låg nivå där så upplevs högtalarna oftast som trista, saknar energi i ljudet och det blir inte sådär tydligt och "krispigt" (i brist på bättre ord att beskriva vad som händer, hoppas att du förstår ^^).
Så 1KHz är ett område som oftast är ganska känsligt för att en högtalare som uppleves som trist eller toppen :)

Men var försiktig med området 2-3KHz där är det känsligt, den nivån ska inte gärna ligga högt, jag tycker det är ett mindre problem om den ligger en anings lågt.
Men som med samtliga frekvenser så är "rätt" nivå såklart bäst :P
Men jag bara nämner det att området ca 2-3KHz är värt att titta på så att det INTE är för mycket energi där, då upplevs toppen som odetaljerdat, mellanregistret som urholkat och högtalaren blir samtidigt alldeles för ljus i sin karaktär.

Svårt att veta exakt vad som orsakar det du upplever, skulle behöva lyssna på dem för att veta, ville bara inflika detta :)

Så att du inte påverkar fel område i onödan för att forma dessa till det du vill att dom ska vara ! :D

Jag reagerade mest på att dessa inte sträcker sig hela vägen till 20kHz, hade en fundering om det kunde vara en bidragande orsak. Det är som du säger krispigheten och lite mer liv som skulle höja dessa ett bra snäpp. Diskanterna verkar lite trötta, man hör tydligt hur dessa rullar av frekvensmässigt, men det torde väl eventuellt krävas en uppmätning för att korrekt kunna utvärdera hurvida frekvenskurvan faktiskt går på dessa? Om man ska finna en lämplig ersättare för diskanten eller så :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-12 15:30

Några av högtalarna från DDR (Östtyskland) blev lite kult i BRD (Västtyskland). Lagren tömdes snabbt efter gränsöppningen. Min svägerska jobbade på RFT's designavdelning fram till 1990 eller så. Det finns säkert folk med kunskap om de ingående delarnas egenskaper nere i Tyskland, kruxet är att hitta dem. Det finns några nostalgiforum men jag har ingen koll på dem. Några av de bästa audioföretagen i DDR lever kvar t.ex. mikrofontillverkaren Gefell och högtalaretillverkaren Geithain.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-12 19:56

omnicide skrev:Jag reagerade mest på att dessa inte sträcker sig hela vägen till 20kHz, hade en fundering om det kunde vara en bidragande orsak. Det är som du säger krispigheten och lite mer liv som skulle höja dessa ett bra snäpp. Diskanterna verkar lite trötta, man hör tydligt hur dessa rullar av frekvensmässigt, men det torde väl eventuellt krävas en uppmätning för att korrekt kunna utvärdera hurvida frekvenskurvan faktiskt går på dessa? Om man ska finna en lämplig ersättare för diskanten eller så

Nja, 18 eller 20 kHz gränsfrekvens ger knappast det resultat som efterfrågas. Spridning i kombination med diffraktion och avrullning gör rätt stor skillnad. Precis som redan nämnts, registret runt 6-10 kHz är ofta vad många uppfattar som diskant. En minskning av seriemotståndet till diskanten kan göra klangen ljusare. Likaså ett byte av elektrolyten i serie med diskanten till en plastfilmkondensator. Det finns en senare version där diskanten heter L 9806. Finns ofta på Ebay och kanske är den mindre trött? RFT BR25 är annars den DDR-högtalare som rönt störst intresse i omvärlden.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-05-13 03:05

Tänk på att lysdioden också är skyddsfunktion.

Se till att vädra ordentligt när du löder - det är dumt att chansa - det kan vara alla möjliga och framförallt omöjliga ämnen i lödtennet och också i själva kretskortslaminatet.

Återgå till Vintage-hifi