Jubileum

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Jubileum

Inläggav TCM » 2014-07-02 16:27

Igår var det 35 år sen den första Sony Walkman började säljas.

http://www.theverge.com/2014/7/1/586106 ... kman-at-35

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Re: Jubileum

Inläggav BORIS » 2014-07-02 18:37

Ahh, minns min första Walkman. Satan va fin den var

Gick nog inte någonstans utan den det första halvåret eller så

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-07-02 21:54

snygg den var. Har en Walkman med två st micar inbyggda som användes för att spela in live bootlegs under 80-talet. Gjord av stål känns det som :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-07-03 20:25

Pocket calculator Walkman Museum, mkt bra site :)

http://pocketcalculatorshow.com/walkman/

Bild

Jag saknar alla snygga pilotlurar från den tiden..!

T.ex. dessa:
Bild

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-07-03 22:26

Ja jag blir ju lite nostalgisk (vilket jag har skrivit tidigare). Jag skaffade en likadan Walkman som den på bilden runt jul 1979. Jag tyckte att den lät fantastiskt och använde den flitigt i många år. Runt 1985 lånade jag av en slump en nyare modell och när jag bytte tillbaka till min Walkman blev det väldigt uppenbart att det svajade rejält. Tyvärr var det inte lika roligt att lyssna på den längre. :D

EDIT: fel år, bytte 1980 till 1979
When routine bites hard

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-07-04 07:49

Åh, vilken nostalgi!

Anekdotberättardags, eller nåt:

Nån stans underst-bakom har jag en såndär orginal-Sony-ur-Walkman, isärplockad trasig. Den hade först använts som demonstrationsapparat, fastmonterad i armstödet på en stol som Sony skickade ut till handlarna, så att hela traktens befolkning hade känt-och-klämt på den. Sen anvädes den fram till början av 90-talet då den började svaja allt mer. Jag misslyckades med något när jag försökte byta någon rem, och sen blev den liggandes. Den är dock komplett så den bör gå att renovera. Tyvärr rätt rejält repad där den där klämman hållit fast den i armstödet, det var väl en och annan person som försökte få loss den...

Då det begav sig på 80-talet så hade jag annars från början en Fisher PH-20. Den överlevde ända in till slutet av 90-talet, och pajade av direkt felanvändning. Jag hade den ihop med en transistorradio för att lyssna på musik på jobbet, och för att slippa byta batterier så drev jag den med ett labb-nätaggregat. Nån annan lånade lagg-nätaggregatet till något annat, och klantskallen kopplade tillbaka kablarna till min spelare utan att ställa tillbaka rätt spänning... :( Två av tre IC dog, dels "slutsteget" och dels hastighetsregulatorn. Däremot höll faktiskt förförstärkar-IC'n trots tiodubbel inspänning. Jag hade för övrigt också väskan som nämns i den länkade tråden, fast min väska pajade rätt tidigt på en "svag punkt"...

I mina samlingar har jag också en fullt fungerande Sony WA-8000. Den har "extra allt utom gurka" kan man säga. Klocka med väckning/timer, sju kortvågsband, autoreverse, inbyggd pyttehögtalare, inspelning. Det märks dock att Sony fick snåla på allt som gick för att få plats. Autoreverse fungerar bara för uppspelningen, timern fungerar bara för radio (och kanske en pipton), inte band. Just eftersom den ändå har autoreversemekaniken så borde det väl gått att ordna väckning även med band. Den borde väl kunna ha kört halva vändningen och sen slagit av motorn, och på så sätt lyckats stanna i ett läge där ingen tryckrulle ligger mot någon kapstanaxel och deformeras. Inspelningens avradering sker med permanentmagnet som förs upp mot bandet då rec trycks in. Jag är inte säker men misstänker väl att det inte är ac-bias heller. 1986 var det dock ett under av miniatyrisering. Delen som motsvarar kassettluckan är väl ungefär så stor som en "1979-walkman", och så bygger radiodelen på ytterligare.

Ja, sen har jag väl några fler skruttmaskiner i skrotsamlingarna, men det är inget som är något "speciellt" med. Senast jag köpte en begagnad sånhär så var det för några tior och då köpte jag den för att det var bästa priset på en FM-radio :)

Återgå till Vintage-hifi