KLH-basar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

KLH-basar

Inläggav Perfector » 2014-04-07 17:07

Helt förtvivlad. Om någon har 2 st. fungerande KLH 11" basar från Little Baron med texten KLH stämplad på dammkåpan samt inte något eget intresse i dom så har jag 2 stycken60 liters lådor med full bestyckning som skulle må bra av att få nya basar. dom gamla spelades sönder av en klåpare med en 25 watts Pioneer och fulla tonkontroller varvid likspänningen vid klippning brände sönder ett par varv på talspolen. dom verkar vara som omöjliga att hitta ens på Ebay i usa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: KLH-basar

Inläggav PerStromgren » 2014-04-08 16:42

Perfector skrev:Helt förtvivlad. Om någon har 2 st. fungerande KLH 11" basar från Little Baron med texten KLH stämplad på dammkåpan samt inte något eget intresse i dom så har jag 2 stycken60 liters lådor med full bestyckning som skulle må bra av att få nya basar. dom gamla spelades sönder av en klåpare med en 25 watts Pioneer och fulla tonkontroller varvid likspänningen vid klippning brände sönder ett par varv på talspolen. dom verkar vara som omöjliga att hitta ens på Ebay i usa.

Du måste vara litet försiktig med hur du utrycker dig bland ingenjörerna här... Likspänning brukar inte uppträda vid klippning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-08 17:15

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Helt förtvivlad. Om någon har 2 st. fungerande KLH 11" basar från Little Baron med texten KLH stämplad på dammkåpan samt inte något eget intresse i dom så har jag 2 stycken60 liters lådor med full bestyckning som skulle må bra av att få nya basar. dom gamla spelades sönder av en klåpare med en 25 watts Pioneer och fulla tonkontroller varvid likspänningen vid klippning brände sönder ett par varv på talspolen. dom verkar vara som omöjliga att hitta ens på Ebay i usa.

Du måste vara litet försiktig med hur du utrycker dig bland ingenjörerna här... Likspänning brukar inte uppträda vid klippning.

Jo, när stärkaren rusar efter ström så släpper den likspänning eftersom det är den drivande kraften av alla komponenter i en förstärkare.
Se'n kan du kalla det vad du vill, men klipper det gör den.
Dessutom är inte det den hjälp jag behöver, men tack i alla fall
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-22 21:46

Här är en rutten bild avseende basarnas skick. Men detta är som jag ser det dom bästa 11" basar världen har skådat.
Bobinen är av 0.7mm kallvalsad koppar och tål att accelereras ned i bakstycket med full effekt utan att skada talspolen.
Resonans i fri luft 14 Hz
Effekttålighet 300 Watt vid 30 Hz
Enda nackdel är skumkanten som vittrar sönder med tiden, därav fasonen på domsamma.
Så frågan kvarstår.
Har nån ett par sådana till salu så köper jag.
Högtalaren heter för övrigt "Little Baron"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-22 22:24

KLH var ett systerföretag till Infinity. Kanske det går att hitta basar genom dom.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-22 22:26

Harryup skrev:KLH var ett systerföretag till Infinity. Kanske det går att hitta basar genom dom.

mvh/Harryup

Har skrivit till dom men då websidan är under konstruktion kan det nog ta tid att få svar.
Frågar här därför att hoppet är det sista som överger människan :-)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-07-23 09:39

Går inte det, hör med Hifikit i stockholm om de kan ordna det. Vet att de byggde om ett par baselement åt en bekant där spolen brunnit till ett par CWhögtalare där elementen inte tillverkades. Nya spolar etc men i den gamla korgen så att det skulle stämma.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-23 09:54

Cicaro skrev:Går inte det, hör med Hifikit i stockholm om de kan ordna det. Vet att de byggde om ett par baselement åt en bekant där spolen brunnit till ett par CWhögtalare där elementen inte tillverkades. Nya spolar etc men i den gamla korgen så att det skulle stämma.

Vet du, jag köpte upp deras hela lager med KLH-basar då det begav sig för 195:- styck. :-)
Byggde 60 liters högtalare som dansade in i väggen bakom dom av draget i basen.
Dom har en sån enorm acceleration att man inte kan fatta hur dom gjort.
Annars har jag inköpsnetto på alla priser där baserat på allt jag köpt genom åren.
Har iofs. tappat kontakten sedan jag slutade bygga aktivt 2002
Men jag har en plats i hjärtat för "kitten" i alla fall.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-23 10:00

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:

Jo, när stärkaren rusar efter ström så släpper den likspänning eftersom det är den drivande kraften av alla komponenter i en förstärkare.
Dessutom är inte det den hjälp jag behöver, men tack i alla fall

Per har helt rätt. Att klippa är inte att leverera likspänning.

En förstärkare som klipper lämnar dock i förekommande fall sin dubbla nominella effekt, vilket jag dock tycker att två parallellkopplade 11-tumsbasar borde klara. Om förstärkaren varit trasig och verkligen levererat likspänning (t ex för att en matningsspänning fattats) så kan vissa element gå hädan även av en väldigt liten förstärkare. Kan det ha hänt?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-23 10:09

IngOehman skrev:[uote="Perfector"]Helt förtvivlad. Om någon har 2 st. fungerande KLH 11" basar från Little Baron med texten KLH stämplad på dammkåpan samt inte något eget intresse i dom så har jag 2 stycken60 liters lådor med full bestyckning som skulle må bra av att få nya basar. dom gamla spelades sönder av en klåpare med en 25 watts Pioneer och fulla tonkontroller varvid likspänningen vid klippning brände sönder ett par varv på talspolen. dom verkar vara som omöjliga att hitta ens på Ebay i usa.

Du måste vara litet försiktig med hur du utrycker dig bland ingenjörerna här... Likspänning brukar inte uppträda vid klippning.[/quote]
Dessutom är inte det den hjälp jag behöver, men tack i alla fall[/quote]
Per har helt rätt. Att klippa är inte att leverera likspänning.

En förstärkare som klipper lämnar dock i förekommande fall sin dubbla nominella effekt, vilket jag dock tycker att två parallellkopplade 11-tumsbasar borde klara. Om förstärkaren varit trasig och verkligen levererat likspänning (t ex för att en matningsspänning fattats) så kan vissa element gå hädan även av en väldigt liten förstärkare. Kan det ha hänt?

Vh, iö[/quote]

Nu e du ute på gammal tråd.
Den har redan passerat.
men tack i alla fall

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-07-23 11:09

KLH basar skulle jag leta efter på E-bay. Finns mkt KLH i US&A. Sverige är det nog skralt med sådana element.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-23 11:16

Fjonkalicious skrev:KLH basar skulle jag leta efter på E-bay. Finns mkt KLH i US&A. Sverige är det nog skralt med sådana element.

Finns massor, men inga med klhstämpeln på dammkåpan.
Det är bara dom som har det jag söker.
Och transporten från USA är dyrare än elementen.
Jakten fortsätter :-)

Återgå till Vintage-hifi