Sony högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mangrove

Re: Sony högtalare

Inläggav mangrove » 2014-07-26 22:27

JB skrev:Bli inte sura på mig nu grabbar, men jag slängde för någon månad sedan bort Sony APM-108 högtalarna som jag startade den här tråden om för 7 år sedan =P

Men hade det varit lite dyrare APM högtalare som faktiskt hade någon typ av värde så hade jag ju såklart haft kvar dom :)

Jag är inte sur.

Hade det varit en hel anläggning, däremot, dvs den som hörde till de högtalarna, ja DÅ hade jag varit sur! Det var ganska fina små kvasibergsprängare det.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-07-27 09:42

"Vad bra ljud du har!"-kommentarer till skitsystem är jag mycket bekant med. :mrgreen: "Det är som att vara på bio", har jag hört om ljudet i en gammal tjock-tv.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-07-27 16:49

"Portabelt":
Bild

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-07-27 21:13

Niiiiiice.

Det var nog en exakt sån där jag ville ha tror jag. Den fanns kvar på NK långt, långt efter att nyare generationer hade avlöst den, minns jag. Jag antar att högtalarna egentligen är tvåvägs -- bas + piezo, och den överflödiga fyrkanten är design? :D

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-07-27 22:30

mangrove skrev:Niiiiiice.

Det var nog en exakt sån där jag ville ha tror jag. Den fanns kvar på NK långt, långt efter att nyare generationer hade avlöst den, minns jag. Jag antar att högtalarna egentligen är tvåvägs -- bas + piezo, och den överflödiga fyrkanten är design? :D

APM-108 som jag hade är ganska lika dom där, och dom hade faktiskt 3 element, men det var bara bashögtalaren som var fyrkantig, och diskanterna delade på en och samma konding (var en 2" kondiskant och en 1" kondiskant som jag faktiskt sparade eftersom dom var så söta!), det var allt i filterväg =D

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-07-28 08:03

Mäh, de har ju snott designen från Sonys klassiker FH-7!

Bild

Och senare modeller:

Bild

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-07-28 11:18

FH-10W är den som APM-108 kommer från.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-07-31 00:01

mangrove skrev:Niiiiiice.

Skit också, såg en exakt likadan på tradera för inte så länge sen, hade jag vetat så hade jag kunnat tipsa. Men jag tror inte den blev såld så om den dyker upp så säger jag till!

Den låter bra, skulle vilja blindtesta - många skulle nog kunna missta den för ett par små stativare.... :) Basreflexhålet är mellan de två små elementen (svårt att säga om det är trevägare, det är nåt damskydd bakom gallret över mellanregistret. Ska försöka lyssna)..!

Märkte att skumkanterna har viss sprickbildning i hörnen :( så jag får nog också skaffa kanter..!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-08-22 23:27

mangrove skrev:En Yamaha YST-MSW8, en liten men fin aktiv servo-data-"sub" (finheten kommer sig av YST-tekniken, tro inget annat). När man kopplar ihop denna sub med Sony-högtalarna för att få lite bas blir alltihopa helt olyssningsbart. Subben delar för högt och det blir bara ett brötigt bröl av alltihopa. Konstigt nog märks även diskantbristen mer.

På något sätt så blir det väl än mer plågsamt med en frekvensgång som sluttar rejält åt ena eller andra hållet. Om den "bara" ser ut som en glad eller ledsen mun så blir det lite mer uthärdligt, verkar det som.

AlNiCo skrev:"Vad bra ljud du har!"-kommentarer till skitsystem är jag mycket bekant med. :mrgreen: "Det är som att vara på bio", har jag hört om ljudet i en gammal tjock-tv.

Men det låter väl skit på de flesta biografer? :roll:

P.S. apropå den sista bilden AlNiCo visat här i tråden:
Vilket otroligt slöseri med logikstyrning på kassettdäcken (och tunern) när resten verkar ha mekaniska knappar. Hade den haft en elektronisk ingångsväljare + volymkontroll hade det varit busenkelt att göra den fjärrstyrbar!

Föregående

Återgå till Vintage-hifi