Hjälp med Philips CD 650, snälla...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Hjälp med Philips CD 650, snälla...

Inläggav Skrivbordet » 2014-08-26 07:01

Hej!
Först la jag denna fråga på "teknikavdelningen", men där fick jag inget svar.
Jag antar att folk som håller till där inte nedlåter sig till att svara på frågor om gammal elektkronik från 80-talet...

Så jag provar här istället...
Min fråga gäller den gamla cd-spelaren Philips CD 650.

På den här websidan kan man läsa om en ombyggnad av utgången på den gamla cd-spelaren Philips CD 650.

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/FETISHI ... zator.html

Istället för de två kretsarna "5532" använder man en enkel koppling med 1 stk FET-transistor.

Kommer det verkligen att fungera?
Vad händer med anslutningen "deemphasis" som går från motstånden 3340 och 33411 till kretsen SAA7210?
Går inte FET-transistorer väldigt högt upp i frekvens? Självsvängning?

Nedan syns hur utgången på CD 650 och Lampizators koppling med FET-transistorn.

Tacksam för svar. Om ni tror att den där enkla kopplingen fungerar, funderar jag på att prova den.
M v h
Bilagor
Philips%20CD%20650.jpg
Philips%20CD%20650.jpg (68.92 KiB) Visad 930 gånger
fetish_schem.jpg
fetish_schem.jpg (156.68 KiB) Visad 930 gånger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hjälp med Philips CD 650, snälla...

Inläggav Svante » 2014-08-26 08:10

Nu har jag inte koll på vare sig modellen eller DACen, men det ser ju onekligen ut som att kopplingen med de två opamparna är ett lågpassfilter med ett extra nollställe. Det finns nog också en mutefunktion iom FETen. Förmodligen, om du säger att detta är en gammal modell så är det rekonstruktionsfiltret man plockar bort och ut kommer en massa högfrekvensskräp på utgången. Till råga på eländet sätter man dit ett FET-steg som nog inte är så himla linjärt; man har alltså sett till att högfrekvensskräpet får en möjlighet att generera lågfrekvent, hörbart skräp.

Så nej, jag skulle inte göra det. Eller, jag kanske skulle göra det för att utbilda mig och mäta hur illa det blir. Men inte för att det skulle ge några bättre återgivningskvaliteter.

Att FETar "går högt upp i frekvens" är inget skäl att låta bli dem. Övre gränsfrekvensen för en förstärkare beror på mycket mer än vilken (typ av) transistor man väljer.

Edit: nej förresten, FETen i översta kopplingen är nog till för de-emfas. Den plockar man alltså också bort vilket gör att en del (ganska få) skivor kommer att spelas med höjd diskant.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-08-26 20:02

Om CD'n är äldre än 1-bit-DAC'arna så är det väl dessutom rätt stor chans att den bästa uppgraderingen vore en extern DAC?

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2014-08-29 06:37

Tack Svante för svar.
Då låter jag kopplingen med FET:en vara...
MiaM: Jo, så är det nog...

Återgå till Vintage-hifi