Ortofon (klein&hummel) telewatt100

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leffe

Ortofon (klein&hummel) telewatt100

Inläggav leffe » 2014-10-27 12:30

Jag har i min ägo en Klein&Hummel telewatt100 (med Ortofon-logga) sett den med Saba´s logo också.

Tyvärr är sluttrissorna kass, och det är om jag förstått det hela rätt, germaniumtrissor - vilka är svåra/eller omöjliga att hitta.
Finns någon på detta eminenta forum som har något tips om var man kan tänka sig finna dylika??

Preampen funkar ok, så i värsta fall får den tjäna som slutsteg - men det är en vacker pjäs och ett påkostat bygge, så den vore roligt att återuppliva. 8O

Användarvisningsbild
leffe

Re: Ortofon (klein&hummel) telewatt100

Inläggav leffe » 2014-10-27 13:01

AD132 IV står det på trissorna

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-27 16:56

Bilder, Leffe, bilder! K&H brukade göra snygga apparater. Jag ser gärna att du räddar den till eftervärlden!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2014-10-27 17:24

Släng ett mail till Leifline. Han kanske kan ta hem på beställning.
leifline@telia.com

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2014-10-27 18:10

Bhiab har AD 132 i lager. Men de är inte gratis.
AD132Transistor PNP-Ge 8A 64V 22,5W 52.50

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-27 18:27

Ecotec i motala kan ha även om det inte finns på hemsidan. Har han är chansen att de är billigare än Bhiab (vet att han har haft andra komponenter till humana priser som Bhiab varit så dyra på att det hade varit billigare att hitta en reservdelsmaskin)
http://www.ecotec-online.se

Sen är ju följande redan nämnda men lägger till länkar ifall någon undrar över hemsidor:
Bhiab (http://bhiab.se/) och leifline (http://www.leifline.com)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-28 05:42

Är det endast sluttrissorna som är trasiga?

Schema?

Ofta men inte alltid så kan ett slutsteg driva högohmiga laster även om sluttrissorna är kass, ifall man kopplar bort kollektorn på trasiga transistorer. Exempel på högohmig last är att spela svagt via hörlursuttaget (eller seriemotstånd -> hörlur ifall hörlursuttag saknas). Kör givetvis med budgethörlurar och låt dem ligga på bordet istället för att ha dem på dig.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-10-28 15:52

Kan tänka mig att även drivtrissorna också är long gone - sitter på instickskort så jag kan inte se beteckningen förrän jag plockat isär lite mer.

Ska försöka lägga in bilder, det är faktiskt ett ganska imponerande bygge, med nivåreglage på varje ingång, separata tonkontroller vä/hö DIN, klämlist och banan för högtalare etc.

Hur viktig är "IV" beteckningen på slut-trissan?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-10-28 18:16

Jag köpte ett 19" försteg från K+H med modellnamnet SSV. Det var 1968 då jag även köpte två monoslutsteg, A60. De står numera i malpåse här hos mig men fungerar utmärkt än idag. http://www.neumann-kh-line.com/klein-hu ... vice_g.pdf
I slutet av 70-talet kunde man från SR köpa högtalare av modell K+H OX för endast 200:-/styck. Då var jag inte längre intresserad eftersom jag då satsat på aktivdelning med JBL. http://www.vintage-audio.com.ua/en/cat/159/788.html

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-10-28 20:41

Schema till TS-100A.Tydligen finns det flera olika sluttransistorer i den här.
http://www.neumann-kh-line.com/neumann- ... ds_product

Datablad AD132IV
http://www.datasheetarchive.com/AD132-IV-datasheet.html

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-10-28 22:01

Kanon :)
Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-29 04:07

Intressant schema!

Invändigt verkar det sitta DIN-högtalarkontakter som är avsedda för att ansluta milliamperemätare för att trimma in tomgångsströmmen. Klart udda :wink:

Notera att DIN-högtalarkontakterna för hörlursutgångarna INTE går att använda till vanliga stereohörlurar med teleplugg, oavsett vad man kör för adapter, för spänningsdelaren som sänker ljudstyrkan sitter på jordsidan istället för på signalsidan. Om man vill ansluta vanliga lurar på fronten utan att byta uttagen så kan man antingen klippa telepluggen på sina lurar eller så får man helt enkelt vända polariteten så att man har jord på lilla pinnen och plus på den större platta, och då också ändra så att högtalarnas jord istället för signal bryts bort av hörlursuttagen. Adapter från DIN till teleplugg måste givetvis anpassas för att passa detta.

Vill man varken modda stärkaren eller lurarna så får man köra en lös spänningsdelare. Man kan ändå använda uttagen på fronten, fast då använder man bara den lilla runda signalpinnen i dem medan man tar signaljorden från något av högtalaruttagen. En kompromiss kan vara att kortsluta R13 (A+B), då kan man ansluta sin egna spänningsdelare endast till frontuttagen så att man får en lite snyggare adapter till teleplugg-lurar. Fast observera att signaljord på högtalar/hörlursutgångarna inte är riktigt samma mellan kanalerna, eftersom den ansluts till R10/sluttrissan istället för direkt till jord. Märklig koppling!

En annan märklighet är att man med omkopplaren S15 kan välja motkopplingsgraden (och därmed förstärkningen) i slutsteget!

Om man tittar på försteget så ser man att ifall man använder monitorfunktionen för BAND 1 så skickar man in signalen efter förstärkarsteget på kretskort B20. Med andra ord så bör man nog köra in eventuell CD-spelare eller liknande på BAND 1 och inte t.ex. "Reserv"-ingången, för att få högsta ljudkvalitet.

Nåväl, till själva slutstegskonstruktionen:

Det är uppenbart så att instickskorten och de fast monterade sluttrissorna är konstruerat så att de ska vara utbytbara mellan olika revisioner. Det är åtminstone den enda slutsats jag kan dra från att kortet har R20 och vid sluttrissorna sitter R9, som blir parallellkopplade. Motsvarande gäller R21 och R8.

I schemat ser man att konstruktionen är ritad för endast 0,1V framspänningsfall på nedre och 0,2V på övre slutttrissan. Dessa skillnader måste väl bero på att spänningen bara anges med en decimal?

Eller, spänningarna måste uppenbar vara felaktigt angivna! Ledaren mellan basen på T6 och emittern på T4 har två olika motstridiga spänningsangivelser! Det kan ju knappast bli 0,2V spänningsfall, dessutom åt "fel" håll, på kretskortet.

Hur som helst så ser man på spänningsangivelserna hur lågt framspänningsfall (bas-emitter) germaniumtransistorerna hade. Förutom att kiseltransistorer oftast har mycket större förstärkning (så att T4+T6 respektive T5+T7 antagligen kan rationaliseras ihop till ett enda steg) så behöver man räkna om värdena på R9+R20 / R8+R21, R17 / R19 och konstruktionen med Gr1 (BA100), NTC 500E, R16 och P1 behöver ändras ifall man skulle bygga om till kiselsluttrissor. Annars får man en ofantlig övergångsdistortion och risk för överbelastning av förstelgen.

Jag skulle nog säga att ifall man inte är sugen på att skaffa originalkomponenter, eller åtminstone andra germaniumkomponenter, men ändå vill ha ett fungerande slutsteg med ett orginalmässigt utseende, så är det nog "enklast" att bygga ett nytt slutsteg för samma matningsspänning och etsa nya pluginkort. Då behöver man bara ändra själva sluttrissorna och R8, R9 och kanske R10 och R11 i den fasta konstrultionen, resten kan vara kvar i orginalutförande. Fast det är väl att häda, kanske bättre att bara ta ur säkringarna (om de inte redan är brända/urtagna) till slutstegen och endast använda försteget.

OBS att det första steget på slutstegsmodulkorten, kring T1, är aktivt även om säkringarna är urplockade/trasiga. Matningen kommer från den aktivt brumfiltrerade "-2". Eftersom det sitter en elektrolyt på utgången från T1 så blir det ingen direkt likspänningspåverkan mellan ostabbade -1 och filtrerade -2, så det gör inte direkt något att slutstegetet har sitt steg runt T1 aktivt även om resten av slutsteget är trasigt och har fått säkringarna bortlobotomerade.

OBS att vissa germaninumkomponenter är riktigt känsliga för backspänning! Mät inte med en multimeters diodtestfunktion utan att ha järnkoll på att plus- och minuspinnarna är vända så att du mäter framspänningsfall!

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-10-29 09:24

Tack MiaM
Det här låter som något som ligger åtskilliga pinnhål över min kunskapsnivå :)
Har bara en elektrikerutbildning och ett påbyggnadsår med elektronik (utan erfarenhet), från den tid när jag var ung och, nåja - snygg.....vilket var vääldigt länge sedan :)

Tips om någon som skulle vara villig att åta sig ett sånt här jobb, någon med känsla för sådana här prylar - jag bor ju i Stockholm och min gamla reparatör har slagit sig in på en ny karriär.... så tips mottages tacksamt ;)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2014-10-29 15:35

MiaM = Vintagegud/inna en/n.

Skål på det, för fasen!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-10-29 21:52

Några små påpekanden.

Den här omkopplaren S15 är till för att ge en liten höjning av frekvenser under 100Hz med ca +5dB.Tänkt för små högtalare med deras lite begränsade återgivning av bas.
Kallas för "Schalldruck-Entzerrer".

Ingångarna för Band1(och Radio1) går att justera mellan 100mV och 2,5V(pegelregler).Tyskar brukar gilla "Pegelregler" lärde jag mig på 60-talet då jag jobbade på Televerket!
Duger till CD alltså.

För övrigt tycker jag att en sån här sällsynt klenod ska man aldrig bygga om.Då börjar förfallet....

Återgå till Vintage-hifi