Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Så här är det! Ambiofoni byggde på en helt vanliga stereo inspelning där man fasvänder ljudet som sedan skickas till bakhögtalarna. Det räckte med de ordinarie slutstegen. Sony/CBS hade ett eget system som krävde en decoder som plockade ut en + och en - signal som skickades via två slutsteg till bakhögtalarna. Sony kallade det för SQ Quadraphonic och kom senare i två versioner där den senare kunde ytterligare minska överhörningen mellan front och bakkanalerna. Sedan fanns QS från Sansui som fungerade ungefär som Sony fast nu tvärtom. Båda de här systemen krävde speciella skivor som egentligen inte alls var kompatibla även om det gick att spela skivorna, men det blev fel. EMI satsade på QS men jag tror att ändå att den bäst utvecklade tekniken kom från Sony. Till sist har vi JVC/CD-4 som krävde en "Shibata" slipad nål eftersom det finns en bärvåg ingraverad i skivorna för CD-4. Det tråkiga med JVC skivorna var bara att frekvensomfånget blev begränsad. Frontkanalerna upp till 15KHz och bakkanalerna 7,5KHz. JVC/CD-4 kallades på den tiden för det äkta fyrkalssystemet. Alla de olika systemen kräver specialgraverade skivor utom den första här i texten nämnda.
Nagrania skrev:Jag minns hur jag då köpte Santan "Abraxa" som vanlig stereo vinyl och sedan som SQ. Man kunde höra att det var stor skillnad på ljudet mellan de två vilket jag senare kom fram till varför. SQ versionen låter mycket tunnare vilket beror på att mixningen har många ljud till bakkanalerna som mer eller mindre är ur fas. Det gör att många ljud blir svagare i jämförelse med den vanliga stereomixen.
Nagrania skrev:Ja det är ju klart att det blir mycket experimenterande när man får nya möjligheter. Ett annat exempel var när stereo var nytt och man spelade in en elgitarr som var pannad fullt åt ena kanten. Då brukade man ibland deleja gitarren svagt i den motsatta kanalen. Det kanske blev roligare så?
Andersh74 skrev:Hej
Jag kanske råkar lägga vantarna på en Pioneer qx-747 och undrar dels om någon på vårt eminenta forum har något informativt att säga om den apparaten samt om någon i enkla ordalag kan förklara vitsen med kvadrafåniska förstärkare.
Andersh74 skrev:Jag har hört att det finns quadraphoniska vinylinspelningar och har även haft ynnesten att lyssna på en sådan i en mycket kompetent vintageanläggning. Men vad krävs mer än en quadraphonisk förstärkare? Räcker det med en ordinär vinylsvarv och fyra högtalare?
leffe skrev:Ni som är mer insatta i konstruktionerna - påverkas "ljudkvaliten" av alla extrakretsar när man spelar i 2ch läge på t.ex Marantz?
jag har ju sparat en Marantz 4240 av mina 4kanalare, (den är komplett med SQdecoder och fjärr joystick med kabel) men har som skrev tidigare aldrig testat 4ch funktionen - trist såhär i efterhand eftersom jag köpte den med 4 matchande Marantzhögtalare....![]()
Jag jämförde en 4230 med en Marantz 2230 för nåt år sedan, fick jag för mig att det var mer tyngd i botten med 4230 - kan ju ha en massa förklaringar, men jag tänkte att kanske slutstegskonfigurationen klarade lägre last eller så....
Harryup skrev:Miam skrev;
"Detta betyder i princip att den lär klara alla 4-kanalvinylskivor."
SQ och QS krävde olika avspelning så i princip alla betyder att 2 av 3 dekodningar, ja.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster