Det där med kvadrafåni!?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Det där med kvadrafåni!?

Inläggav Andersh74 » 2014-11-14 22:19

Hej
Jag kanske råkar lägga vantarna på en Pioneer qx-747 och undrar dels om någon på vårt eminenta forum har något informativt att säga om den apparaten samt om någon i enkla ordalag kan förklara vitsen med kvadrafåniska förstärkare.

Jag har hört att det finns quadraphoniska vinylinspelningar och har även haft ynnesten att lyssna på en sådan i en mycket kompetent vintageanläggning. Men vad krävs mer än en quadraphonisk förstärkare? Räcker det med en ordinär vinylsvarv och fyra högtalare?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
leffe

Re: Det där med kvadrafåni!?

Inläggav leffe » 2014-11-15 11:44

Det vanligaste var väl vanlig vinylsvarv men att pickupen hade en specialslipad nål - dessutom tror det fanns några varianter på Qf på marknaden dessutom...
marknadsföringen hittade väl aldrig hem ordentligt så det floppade ju som bekant.
Hade länge två ex av samma skiva i SQ och vanlig - Doobie Brothers what once where vices.... - upplevde starkt att fyrkanalspressningen hade överlägsen ljudkvalitet även i vanlig 2kanal.
(fast det kan ju ha andra orsaker också....)
Har själv kvar en Marantz 4240 med fyrkanalsmodul och trådfjärr/joystick - men har aldrig använt den tyvärr 8O

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-15 17:41

Så vitt jag minns är SQ stereo rätt komplicerad.
Vänster och höger går som vanligt i vinylspåret medans kanal 3 roterar motsols och kanal 4 medsols i spåret.
Det var i alla fall vad jag fick lära mig
Dessutom rekommenderades en pickup med utsträckt omfång uppåt, över 20000 Hz.
Har Beethoven's 6'e symfoni på vinyl i SQ och den låter fantastiskt detaljerad i 2 kanal stereo.
Har dock aldrig haft möjligheten att lyssna via en SQ-förstärkare så jag vet inte hur det låter med 4 kanaler.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-11-15 18:25

De två andra kanalerna ligger modulerade över stereospåret och tas fram med en liten lådda med elektronik.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-15 18:44

skrev jag inte det, ungefär? :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-15 19:10

Efter 1679 inlägg borde du veta att ordet ungefär inte existerar på faktiskt.se... 8) 8O
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-15 19:12

bara på ett ungefär då ?

:mrgreen:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-11-15 19:28

Så här är det! Ambiofoni byggde på en helt vanliga stereo inspelning där man fasvänder ljudet som sedan skickas till bakhögtalarna. Det räckte med de ordinarie slutstegen. Sony/CBS hade ett eget system som krävde en decoder som plockade ut en + och en - signal som skickades via två slutsteg till bakhögtalarna. Sony kallade det för SQ Quadraphonic och kom senare i två versioner där den senare kunde ytterligare minska överhörningen mellan front och bakkanalerna. Sedan fanns QS från Sansui som fungerade ungefär som Sony fast nu tvärtom. Båda de här systemen krävde speciella skivor som egentligen inte alls var kompatibla även om det gick att spela skivorna, men det blev fel. EMI satsade på QS men jag tror att ändå att den bäst utvecklade tekniken kom från Sony. Till sist har vi JVC/CD-4 som krävde en "Shibata" slipad nål eftersom det finns en bärvåg ingraverad i skivorna för CD-4. Det tråkiga med JVC skivorna var bara att frekvensomfånget blev begränsad. Frontkanalerna upp till 15KHz och bakkanalerna 7,5KHz. JVC/CD-4 kallades på den tiden för det äkta fyrkalssystemet. Alla de olika systemen kräver specialgraverade skivor utom den första här i texten nämnda.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-15 19:30

Stort tack för förklaringen.
tar ½ poäng då på mitt inlägg, resten till dig :-)

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-15 20:01

Lite typiskt faktiskt.se, ingen läser wikis...;-)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-11-15 20:37

Nagrania skrev:Så här är det! Ambiofoni byggde på en helt vanliga stereo inspelning där man fasvänder ljudet som sedan skickas till bakhögtalarna. Det räckte med de ordinarie slutstegen. Sony/CBS hade ett eget system som krävde en decoder som plockade ut en + och en - signal som skickades via två slutsteg till bakhögtalarna. Sony kallade det för SQ Quadraphonic och kom senare i två versioner där den senare kunde ytterligare minska överhörningen mellan front och bakkanalerna. Sedan fanns QS från Sansui som fungerade ungefär som Sony fast nu tvärtom. Båda de här systemen krävde speciella skivor som egentligen inte alls var kompatibla även om det gick att spela skivorna, men det blev fel. EMI satsade på QS men jag tror att ändå att den bäst utvecklade tekniken kom från Sony. Till sist har vi JVC/CD-4 som krävde en "Shibata" slipad nål eftersom det finns en bärvåg ingraverad i skivorna för CD-4. Det tråkiga med JVC skivorna var bara att frekvensomfånget blev begränsad. Frontkanalerna upp till 15KHz och bakkanalerna 7,5KHz. JVC/CD-4 kallades på den tiden för det äkta fyrkalssystemet. Alla de olika systemen kräver specialgraverade skivor utom den första här i texten nämnda.

Menar du att den först nämnda i texten är pioneers quadraphoniska apparater? Kan en sådan i sådana fall vars att föredra av något skäl förutom estetiska?
Tack för svaren.
Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-11-15 23:10

Jag har aldrig ägt någon förstärkare för dylika skivor, men jag har ändå ett antal för olika tekniker som referens. Det här är ju 40 år sedan och jag har glömt precis hur det var. Jag tror att anledningen till att kvadrofonin inte slog var att waf faktorn med fyra högtalare var låg till skillnad mot idag när vi tittar på film i >5.1. Jag minns hur jag då köpte Santan "Abraxa" som vanlig stereo vinyl och sedan som SQ. Man kunde höra att det var stor skillnad på ljudet mellan de två vilket jag senare kom fram till varför. SQ versionen låter mycket tunnare vilket beror på att mixningen har många ljud till bakkanalerna som mer eller mindre är ur fas. Det gör att många ljud blir svagare i jämförelse med den vanliga stereomixen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-15 23:20

Nagrania skrev:Jag minns hur jag då köpte Santan "Abraxa" som vanlig stereo vinyl och sedan som SQ. Man kunde höra att det var stor skillnad på ljudet mellan de två vilket jag senare kom fram till varför. SQ versionen låter mycket tunnare vilket beror på att mixningen har många ljud till bakkanalerna som mer eller mindre är ur fas. Det gör att många ljud blir svagare i jämförelse med den vanliga stereomixen.

Man mixade också lite olika bara för att förstärka skillnaderna. Janis Joplins "Pearl" lät tex helt annorlunda på låten Mercedes Benz, även i vanlig stereo. Bland annat hade man dubblerat hennes röst med kraftig tidsförskjutning, jag gissar att dubbleringarna kom ifrån de bakre kanalerna vid fyr-kanalsuppspelning. Tyvärr han jag aldrig lyssna på den i sådan anläggning innan skivan blev stulen vid ett inbrott.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-11-15 23:28

Ja det är ju klart att det blir mycket experimenterande när man får nya möjligheter. Ett annat exempel var när stereo var nytt och man spelade in en elgitarr som var pannad fullt åt ena kanten. Då brukade man ibland deleja gitarren svagt i den motsatta kanalen. Det kanske blev roligare så?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-11-15 23:57

Nagrania skrev:Ja det är ju klart att det blir mycket experimenterande när man får nya möjligheter. Ett annat exempel var när stereo var nytt och man spelade in en elgitarr som var pannad fullt åt ena kanten. Då brukade man ibland deleja gitarren svagt i den motsatta kanalen. Det kanske blev roligare så?

Och kul vill man väl ha!?

Jag väljer ändå att tolka mina färska kunskaper i quadraphoni som så att nyttan av en quadraphonisk stärkare är ytterst begränsad. För inte går väl några quadraphoniska inspelningar från Spotify att streama in i apparaten via aux-ingången? Och några nya quadraphoniska vinylinspelningar med Östen med Resten är nog svåra att finna...

/A

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-16 10:00

Det stora felet var förutom bristen på sortiment på skivor även det att i inspelningarna så satt man ibland i orkestern och ibland hade orkestern framför sig med extra akustik. Man hade ingen röd tråd vad man skulle ha 4 kanaler till. Dessutom på den tiden så var det få som ställde upp ens stereohögtalare som man skulle göra. Och det fanns ingen koppling till bild så nu skulle plöstligt alla fyra högtalarna var på "rätt" plats och det utan tidsfördröjning.
Ser det mer som kuriosa att spela gamla 4-kanalsskivor, vilket inte alls är fel. Men jag skulle hellre spela 3-kanals SACD på rätt sätt.

mvh/Harryup

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-11-16 10:13

Om man inte har turen att hitta rätt skivor etc idag så finns en bra användning för kvadrafåniska förstärkare och det är om det finns en fyrkanalig aux-ingång på dem (dvs 4xRCA ingång). Plocka fram en HTPC, DVD-spelare eller blurayspelare som utöver de vanliga 5.1 ljudet kan skicka ut 4.0 ljud så kan man ha en vintagestärkare i hemmabion :) (och slippa som jag, ha två olika recievers, en för fronterna och en för bakhögtalarna, ty jag vägrar ta in en modern förstärkare i vardagsrummet pga utseendet på dem)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-11-18 00:55

Andersh74 skrev:Hej
Jag kanske råkar lägga vantarna på en Pioneer qx-747 och undrar dels om någon på vårt eminenta forum har något informativt att säga om den apparaten samt om någon i enkla ordalag kan förklara vitsen med kvadrafåniska förstärkare.

Jag har aldrig haft med den att göra, men Hifi Engine har både broschyr och servicemanual inkl någon uppdatering:
http://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/qx-747.shtml

Jag ser ett par saker värt att veta:

På baksidan, bakom en lucka, finns en omkopplingsmojäng, "2CH Power boosting switch", man kan välja på för att välja mellan endast tvåkanaldrift och möjlighet till fyrkanaldrift. Här verkar det som att man faktiskt väljer mellan två olika matningsspänningar på trafon och bara kör två kanaler i tvåkanalläget. Det vanliga var annars att tvåkanalläget bryggkopplade stärkaren, så gjorde t.ex. Marantz.

Märkningen o.s.v. säger att den har en anslutning för fyrakanalsbandspelare och en för "fyrakanalsdolby". Egentligen verkar det här "4-kanal tape 1" och "4-kanal tape 2" av vad schemat säger. Båda kan alltså användas som fyrakanalingångar.

Den verkar ha avkodare både för CD-4 och SQ samt något "RM". Detta betyder i princip att den lär klara alla 4-kanalvinylskivor. I princip kan den i RM/SQ-läge även spela upp filmer som har Dolby Surround-ljud. Dessa 70-talsapparater motsvarar Dolby Surround utan Pro Logic, fast utan tidsfördröjningen på bakkanalerna. För filmtittande så bör man därför kanske placera bakkanalerna en bra bit längre från lyssningsplatsen än vad man placerar framkanalerna.

Om man är ute efter något annat än en nostalgitripp till 70-talets mediokra 4-kanals-vinylskivor så kan man ansluta moderna flerkanalljudkällor, i det här fallet bör både "4CH tape" och "Dolby adaptor" kunna fungera bra som ingångar. Många (men långt från alla) DVD-spelare har separata utgångar för 5.1. Ställ in en sådan på att köra flerkanalljud ut men att man inte har någon centerhögtalare och inte heller har någon subwoofer, och anslut och avnjut surroundljud. Detsamma gäller även om man har en dator med ljudkort som kan ge fler än två kanaler :)

"4CH MPX OUTPUT" har du i princip ingen nytta av. Det finns inga fyrakanalssändningar på FM-stereo, och det har vad jag vet inte ens förekommit försöksändningar. Om man är intresserad av att mickla med att bygga egen elektronik så kan den utgången antagligen användas om man vill ansluta en hembyggd RDS-dekoder eller liknande.

Andersh74 skrev:Jag har hört att det finns quadraphoniska vinylinspelningar och har även haft ynnesten att lyssna på en sådan i en mycket kompetent vintageanläggning. Men vad krävs mer än en quadraphonisk förstärkare? Räcker det med en ordinär vinylsvarv och fyra högtalare?

En del har redan nämnts, men passar på att tjata lite till :wink:

För just CD-4 krävs nål och pickup som klarar högre frekvenser. Det torde vara direkt olämpligt att över huvud taget spela sådana skivor med en nål som inte passar skivorna, på samma sätt som vanliga skivor slits/skadas av för dålig nål/pickup.

De övriga varianterna, SQ, QS o.s.v., använder vilken nål och pickup som helst.

Alla varianter använder vilken skivspelare som helst.

Med CD-4 kan man råka ut för att fram och bak blir växlade om pickupens absoluta fas är vänd.

Mina två cent från en pytteliten kort provlyssning samt en del påläsning är att CD-4 har alldeles för låg övre gränsfrekvens för att det ska kunna ens komma i närheten av hifi-ljud. Däremot är kanalseparationen mellan fram och bak god, antagligen i klass med höger/vänster på FM-stereo. Separationen höger/vänster är exakt samma som med samma pickup, förstärkare o.s.v. vid 2-kanalskivor. De andra formaten återger diskanten med fullgod kvalitet men har mer eller mindre usel separation mellan dels fram/bak och dessutom mellan höger/vänster på bakkanalerna.

Det enda som torde ge en riktigt god fyrkanalupplevelse som är acceptabelt tidstypisk borde vara om man har tillgång till fyrakanalljud på något annat sätt och spelar det via en fyrkanalsbandspelare. Då det begav sig fanns det rullbandspelare och (åtminstone i USA) även stereo-8-bandspelare som hade äkta fyrakanalsljud, med separat spår för varje kanal. Vill man få någon slags retroupplevelse med god ljudkvalitet så torde nog någon bandspelarvariant vara att föredra, fast då ska man samla på sig en bandspelare som mest bara används "på skoj" och säkert fortfarande kostar en slant. På mitten/slutet av 80-talet började kassettband användas för de enklaste hemma-musikstudio-anläggningarna, både som "portastudio" och som separata däck. Många men inte alla dessa kunde spela in på alla fyra kanalerna samtidigt. Ett sådant däck skulle alltså också gå att använda för fyrkanalsinspelningar från t.ex. DVD eller dator, om man nu vill ha retrokänslan att ha saker på band.

Annars så vore väl just kombinationen med DVD-spelare/dator med flerkanalsutgång nog vettigaste sättet att faktiskt använda förstärkaren istället för att bara ha den som museipryl (eller endast köra den som tvåkanalare).

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-11-18 14:35

Ni som är mer insatta i konstruktionerna - påverkas "ljudkvaliten" av alla extrakretsar när man spelar i 2ch läge på t.ex Marantz?

jag har ju sparat en Marantz 4240 av mina 4kanalare, (den är komplett med SQdecoder och fjärr joystick med kabel) men har som skrev tidigare aldrig testat 4ch funktionen - trist såhär i efterhand eftersom jag köpte den med 4 matchande Marantzhögtalare.... :cry:

Jag jämförde en 4230 med en Marantz 2230 för nåt år sedan, fick jag för mig att det var mer tyngd i botten med 4230 - kan ju ha en massa förklaringar, men jag tänkte att kanske slutstegskonfigurationen klarade lägre last eller så....

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-11-18 17:05

För dom med kvadrafåniska förstärkare så går det ju att testa en sån här:http://www.zoom.co.jp/products/h2n
MS Stereo, X Y Stereo samt fyrkanal.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-11-18 19:26

leffe skrev:Ni som är mer insatta i konstruktionerna - påverkas "ljudkvaliten" av alla extrakretsar när man spelar i 2ch läge på t.ex Marantz?

jag har ju sparat en Marantz 4240 av mina 4kanalare, (den är komplett med SQdecoder och fjärr joystick med kabel) men har som skrev tidigare aldrig testat 4ch funktionen - trist såhär i efterhand eftersom jag köpte den med 4 matchande Marantzhögtalare.... :cry:

Jag jämförde en 4230 med en Marantz 2230 för nåt år sedan, fick jag för mig att det var mer tyngd i botten med 4230 - kan ju ha en massa förklaringar, men jag tänkte att kanske slutstegskonfigurationen klarade lägre last eller så....

Exakt hur de låter låter jag vara osagt, men man ska komma ihåg att Marantz körde bryggkoppling i tvåkanalläget och "effekt-slutsiffrorna" hos fyrkanalarna är tvåkanalläget. Det gör att en 4230 i fyrkanalläge är klart klenare än en 2230.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-18 19:58

Det finns en hel del rippat och även en del återutgivet på DVD-A och DTS, om det nu är musiken man är ute efter (och inte teknik och apparater).

MiaM gick igenom det mesta, det finns även en del att läsa på QuadraphonicQuad Forums.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-18 21:54

Miam skrev;
"Detta betyder i princip att den lär klara alla 4-kanalvinylskivor."

SQ och QS krävde olika avspelning så i princip alla betyder att 2 av 3 dekodningar, ja.
CD-4 skulle spelas av med en Shibata-nål och den gjordes med en böjd anläggningsyta som sliter mycket på skivorna och i synnerhet bakkanalernas fina gravering.
Enligt Van Den Hul skall det gå ännu bättre att spela av CD-4 skivor med hans VDH-1 nål med mindre slitage.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-11-18 22:15

Don't Buy A Quadrophonic Amplifier. :)
http://select45rpm.com/index.html
Den som vet mest, tror minst.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-11-18 22:43

Sony SQ utvecklade senare en sorts expander som ökade överhörningen mellan front och bakkanalerna från 6dB till 20dB. Hur det lät vet jag inte eftersom jag inte hört den versionen av dekoder. Sedan till sist vill jag bara säga att Alla CD-4 skivor (hade FM-modulerade bakkanaler)graverades med halva hastigheten. Det betyder att även masterbandet rullar med halva hastigheten och därmed begränsar den undre gränsfrekvensen redan från bandspelaren. Graverdosan som JVC använde var tillverkades av Neumann och som hade en undre gränsfrekvens på -3dB vid 25Hz. Det skulle betyda att skivorna fick ett frekvensomfång mellan 50-15KHz. Dessutom måste man gravera med en lägre nivå med tanke på graverdosan för att bärvågen inte skulle bränna spolen i dosan. Det kommer alltså resultera i att ljudnivån på inspelningen bör bli svagare utstyrd om man jämför med en vanlig vinyl.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-11-19 18:42

Harryup skrev:Miam skrev;
"Detta betyder i princip att den lär klara alla 4-kanalvinylskivor."

SQ och QS krävde olika avspelning så i princip alla betyder att 2 av 3 dekodningar, ja.

Hur stor var egentligen skillnaden? Är det inte mest så att bredd/kanalseparation varierar men det blir "ungefär" rätt om man blandar dessa två?

Kan det till och med vara så att "RM"-läget är en förtäckt kopia av den av dessa som recievern inte påstår sig klara?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-11-21 23:41

Hur som, oavsett hur krångligt de japanska ingenjörerna fick till det för 40 år sedan tycker jag att det låter helt ok i bara två kanaler. Men jag tackar och bockar väldigt för informativa inlägg vilka fick min förvärvslust att avta rörande en fyrkanalsreceiver.
/A

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-11-23 20:06

Men visst har du redan förvärvat en fyrkanalreciever?

Klart du ska provköra den med en dvd-spelare, det enda du behöver är ju fyra rca-kablar (två par) :)

Återgå till Vintage-hifi