Lite bilder på min Vintage-tuner ...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Lite bilder på min Vintage-tuner ...

Inläggav xeizo » 2014-12-15 15:16

Som jag rapporterat innan, en Rotel RT-850L från 1989, nu är den på plats ovanför datorn och jag har meckat med antennen(dubbelskärmad koax med dubbla ferritkärne IF-filter som förlängning, så att jag kan ha antennen långt borta från störande datorer). Den låter skitbra rent ut sagt, möjligen den mest välljudande tuner jag hört, detta trots att jag haft en Technics ST-G7 en gång i tiden. Haken med Rotel-tunern är att den låter inget märkvärdigt om man har dålig mottagning, men med en bra signal gör den underverk, och efter mitt meckande med antenn har jag bra signal på alla stationer. Extremt nöjd, även med den simpla designen, men som syns på bilderna är det inget simpelt bygge på insidan utan en seriöst konstruerad tuner.

Förresten, varför vill jag ha en tuner? Tja, det är mest för att jag vill ha en komplett gammaldags stereostapel som matchar min gamla Technics vinylspelare. Retro äger ;-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Lite bilder på min Vintage-tuner ...

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-12-21 09:12

mysiga bilder :) gillar också trähyllorna. Mycket trevligare än vit mdf
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
xeizo

Re: Lite bilder på min Vintage-tuner ...

Inläggav xeizo » 2014-12-21 10:55

GrosvenorAudio skrev:mysiga bilder :) gillar också trähyllorna. Mycket trevligare än vit mdf

Tackar! Fast mysigheten är en ren tillfällighet eftersom allt är mer eller mindre inslängt i min lilla "dator-skrubb" och då blev det som det blev :D

Apropå "VIntage", jag tycker att FM-radio i allmänhet och komponenter från 80-talet i synnerhet är Vintage. Icke-Vintage i min värld är streaming mm dvs säga sådant som innefattar frånvaro av fysiskt meda och som använder nätverk och processorkraft. Jag har sett på andra forum att en del kräver rör för att kalla det VIntage, andra kräver silverfärgade fronter i tjock metall och analoga mätare. Jag tror att många ungdomar idag skulle kalla CD-skivor för Vintage. Någon som har synpunkter på begreppet "VIntage"?

Btw, angående FM-radio, Sveriges Radio spelar ju upp allt från servrar nuförtiden så det är en källa som definitivt inte är Vintage MEN det finns ju fortfarande live-konserter på SR - DET är Vintage och dessutom en förbaskat bra ljudkälla :mrgreen:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Återgå till Vintage-hifi