Kassettdäck - finns en allmän guide för underhåll?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Re: Kassettdäck - finns en allmän guide för underhåll?

Inläggav Falkis » 2015-01-03 13:33

Hej Perfector och ni andra! Vad tycker ni om Sonab C500? Tycker om mitt exemplar och skulle vilja smörja motorn på det. Prylarna inne i det är ju rätt så lättåtkomliga... men om jag plockar lös motorn, står där möjligen att finna att den ej går att öppna på ett vettigt sätt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-03 16:25

Sonab C500 är väl närmast identisk med någon Nakamichi, möjligen samma som mitt Nakamuchi 600?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-03 17:04

Liknade däck var väl uppe för ca 1 år sedan?
viewtopic.php?t=57159
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-03 21:07

RogerGustavsson skrev:Sonab C500 är väl närmast identisk med någon Nakamichi, möjligen samma som mitt Nakamuchi 600?

Nakamichi 550. En bärbar, batteridriven kassettspelare, ca 30x30x12cm och 2kg. Mic-ingång hö-vä-center, precis som Sonab. Smugglade in en sådan på Scandinavium i Gbg och spelade in "The Thin White Duke".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-01-03 22:24

Vill minnas att även Ferguson hade ett Nakamichi med centerkanal i modellprogrammet - förmodligen samma maskin...

Användarvisningsbild
highfive

Inläggav highfive » 2015-01-03 23:35

Nakamichi 500 är identisk med Sonab C500, vad gäller innanmätet

http://www.hifiengine.com/manual_librar ... acer.shtml

Med vänlig hälsning, highfive 8)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-04 11:08

Sonab hade en speciell känsla för att göra elektronikburkarna extra fula :wink: :roll:

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-04 11:31

+1
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-04 12:26

Länge sedan jag rotade i kassettdeck.
Plockade då även sönder motorer men upptäckte att glidlager som blivit dåliga inte var lönt att hålla på med.
Eftersom det finns en regulator i maskin för hastighet på motorn borde det gå att hitta en ekvivalent och ställa in hastigheten på den
Annars rekommenderas varmt Yamaha KX-250.
Har en själv som jag ställt både azimuth och hastighet på så den spelar fantastiskt vackert.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-01-04 13:33

MiaM skrev:Sonab hade en speciell känsla för att göra elektronikburkarna extra fula :wink: :roll:

Ja, Sonab C500 är inte vacker, men lite frän på sitt sätt. :)

Deras receivrar är dock fula och den jag har haft, en 3000, lät inte bra!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-01-15 20:28

Bild

Fick en ny förmåga till kollektionen idag, så att säga... :) Jag fick det att spela rent med en metod som skulle kunna härledas till "sågspån i växellådan". Men tror faktiskt det är hållbart. (Droppade symaskinsolja på remmarna medan det gick, det gick från bludder till "hifi" på några sekunder..)

Jag har dock ett annat problem. När man precis har startat ett band, oavsett om strömmen varit tillslagen ett längre tag, så blir det en "dropout" och detta verkar bero på något elfel snarare än drivningen... En till tre dropouter sedan spelar det fint en hel sida! Kan det vara kondensatorer i nätdelen eller liknande, eller kondensatorer någon annan stans?

Låter faktiskt riktigt bra!

Eder Falkis

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-01-21 13:38

Inget svar!

Jag trodde jag skulle få däng direkt för att jag hällt olja på remmarna. Men det fungerar fortfarande fint! :D

Men ja, om det är på länge så är det inga "dropouts" men annars så droppar ljudet en eller tre gånger innan det fått upp värmen... Kommer spara detta däck, hursomhelst... :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-21 14:11

Kan varmt rekommendera Yamaha KX-250
Enda inställningen som jag gjort är hastigheten som står fel.
4.75 cm/sek. vilket är fel
4.76 ska det vara, dvs dubbla trådhastigheten på 2.38 cm/sek
Sedan ställde jag huvudet men det är en annan historia.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-01-25 02:24

Hej Perfector. Jag har haft ett Yamaha kx-420 tror jag det hette. Det kunde vända sida själv men jag var oförsiktig när jag skulle ställa in motorn och jag råkade paja trimpoten, så det bor numer i the great stereo rack in the sky.

Jag gillar band, för det är kul att joxa med... jag brukar ställa in hastigheten med hjälp av örat, ett cd-album och samma album på kassett i fabriksinspelad version... :)

Det blir rätt, tror jag får till det pga att jag spelar musik själv!

Jag har förresten köpt en Luxor 9391 Professional för 300 inklusive frakt. Den kommer nog om 1,5 vecka eller något sådant.

Jag gillar inte remdrivna spelare med 50 hz-motor, för det går aldrig att få exakt rätt rem och hastighet på dem. Enligt mina högst personliga erfarenheter...

Luxorn är nostalgisk för mig på ett rätt så sentida plan, då jag köpte en sådan i nådens år 2007, i december på st Erikshjälpen i Jönköping. Jag forslade sedan hem den till gamble Lulee och renoverade den lite smått! Hehe... den blev sedermera bortbytt mot en sm57-mikrofon som jag sedan sålde för 700 kr. Nu får jag mig emellertid en egen 9391 som dock har fel matta på tallriken... det blir till att försöka efterlysa en här...

Har, angående trådens ämne, stött på ett Jvc-däck som hade specat bandhastigheten till 4,74 cm/sek., men jag kan minnas fel...

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-01-25 02:46

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-25 09:38

Jag vet inte riktigt vad dropout'en kan bero på. Något knas som gör att det går ström in i något av huvudena ett ögonblick ger ju en dropout.

Det här är inte något underhållstips men däremot köptips:

Om man vill spela gamla suspekta band och/eller vill ha bästa möjliga brustrumpet / minsta fasbrus så är ett dubbelkapstandäck bra. Nästan alla sådana brukar på köpet ha tre motorer. Tre motorer har mest fördelen att det är mycket enklare mekanik. Ofta sitter spolarna direkt på två av motorerna och den tredje driver kapstanaxlarna med sina svänghjul via en rem. Kassettdäck med färre motorer har en massa kugghjul hit och dit som flyttas av funktionsväljargrejer. Visserligen strular sånt nästan aldrig men det är ju ändå skönt att slippa.

Om man vill få bästa möjliga inspelning och uppspelning så är ett trehuvudsdäck bra. Huvudet ska ha breda spalter för bästa inspelning och smala spalter för bästa uppspelning. Därför har tvåhuvudsdäck en kompromiss och det blir inte riktigt lika bra. (OBS, detta gäller inte för bandspelare som bara har uppspelning, typ bilstereo o.s.v.. Deras huvud bör vara optimerat just för uppspelning och då behövs ingen kompromiss. Det hindrar förstås inte att det ändå sitter kompromisshuvuden (lär väl sitta i apparater som inte har autoreverse typ) av budgetskäl.

För bästa möjliga inspelning bör däcket ha Dolby HX Pro. Trolleritricks så klarar de enklare bandtyperna i princip lika stark diskant som metallbanden.

Tyvärr så är det sällan man kan loppisfynda något däck med alla dessa tre egenskaper - folk som har ett sånt däck begriper väl hur bra grejer de har.

(Om man tycker om att allmänt mickla med saker och vill bygga om o.s.v. så kan man fynda nån såndär Tandberg "skolbandspelare". De gjorde tremotorbandspelare med dubbel kapstan för skolbruk och liknande. Helt förträfflig mekanism, men sen är det en tvåhuvudslösning med monoljud så det vore ju inte dumt att flytta över tonhuvudena från nåt hyggligt däck med enklare (och kanske till och med trasig) mekanik för att få stereo o.s.v. :) )

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-25 10:19

Falkis skrev:Hej Perfector. Jag har haft ett Yamaha kx-420 tror jag det hette. Det kunde vända sida själv men jag var oförsiktig när jag skulle ställa in motorn och jag råkade paja trimpoten, så det bor numer i the great stereo rack in the sky.

Jag gillar band, för det är kul att joxa med... jag brukar ställa in hastigheten med hjälp av örat, ett cd-album och samma album på kassett i fabriksinspelad version... :)

Det blir rätt, tror jag får till det pga att jag spelar musik själv!

Jag har förresten köpt en Luxor 9391 Professional för 300 inklusive frakt. Den kommer nog om 1,5 vecka eller något sådant.

Jag gillar inte remdrivna spelare med 50 hz-motor, för det går aldrig att få exakt rätt rem och hastighet på dem. Enligt mina högst personliga erfarenheter...

Luxorn är nostalgisk för mig på ett rätt så sentida plan, då jag köpte en sådan i nådens år 2007, i december på st Erikshjälpen i Jönköping. Jag forslade sedan hem den till gamble Lulee och renoverade den lite smått! Hehe... den blev sedermera bortbytt mot en sm57-mikrofon som jag sedan sålde för 700 kr. Nu får jag mig emellertid en egen 9391 som dock har fel matta på tallriken... det blir till att försöka efterlysa en här...

Har, angående trådens ämne, stött på ett Jvc-däck som hade specat bandhastigheten till 4,74 cm/sek., men jag kan minnas fel...

Felspecen på 4.75 beror på en missuppfattning att det blir hälfeten av 9.5 cm/sek från spolspelare.
Men det är dubbla hastigheten från 2.38 som är grunden för hastigheten.
Dock har jag stött på alla möjliga inställningar för motor så ingenting förvånar mig.
Och däcket i din länk.

UJUJUJ! Vilket monster

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-25 10:23

Bandhastigheten är från början definierad i tum per sekund, därav de märkliga talen, se http://en.m.wikipedia.org/wiki/Tape_rec ... eck_speeds

PS. 1 7/8 tum = 4,76250 cm, exakt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-25 10:25

PerStromgren skrev:Bandhastigheten är från början definierad i tum per sekund, därav de märkliga talen, se http://en.m.wikipedia.org/wiki/Tape_rec ... eck_speeds

Enligt mina muntliga kontakter med philips så var det 2.38 från trådspelaren som låg till grund för beslutet att använda 4.76, men det var så länge sedan så jag kanske minns som jag vill. Tack för info om hastigheterna i alla fall. nyttig läsning för mig.

Edit:
Det fanns en tejp från Philips med en ton lagd 4.76 meter från varandra och en angívelse på 100 sekunders mellanrum för rätt hastighet har jag för mig.
Det ger 4.76 cm/sek. inte 4.5
Jag tom hade en sådan som jag fått från Philips när jag servade kassettdeck.

Dubbeledit:
Jag hade tom en tejp med 1000 hz ton på som mättes med frekvensräknare och åxå gav 4.76 cm/sek

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-27 03:12

PerStromgren skrev:Bandhastigheten är från början definierad i tum per sekund
Fast från ALLRA första början så kördes magnetbanden med jämna centimeter-per-sekund-hastigheter. 100cm/s för hifi och 25cm/s för tal. Sen förlorade tyskarna kriget och resten är historia. Bland alla ofattbara dumheter tyskarna gjorde på den tiden så lyckades de också ordna inspelning på magnetband med hifi-kvalitet. Rent tekniskt så är det väl i stort sett krombanden, metallbanden och Dolby HX Pro som varit de betydande utvecklingsstegen som skett efteråt.

Det vore intressant att veta vilka hastigheter som användes på de bandspelare som tillverkades i Sovjetunionen/Ukraina strax efter kriget. De bandspelarna var väldigt lika de som tyskarna tillverkat före de förlorat kriget. Gissningsvis körde de nog med "USA-hastigheterna" för att vara kompatibel, men helt självklart är det väl inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-27 09:31

AEG Magnetophon K1 från 1935 använde band med bredden 6.5 mm och bandhastigheten var 1 m/s, 100 cm/s. Bandhastigheten förändrades flera gånger under 30-talet. K4 från 1938 körde 77 cm/s. När amerikanerna lagt beslag på tekniken efter kriget blev bandbredden 6.35 mm, 1/4". Hastigheten ändrades till 76.2 cm/s (76 tum/s) och under 50-talet till 38.1 cm/s (15 tum/s). Senare halverades bandhastigheterna med tiden, borde bli 19.05, 9.5250 och 4.7625 cm/s men skrivs oftast ut avrundade. Om ryssarna körde andra standarder från början vet jag inte men de bandspelare som fanns i Östeuropa senare hade mig veterligt samma bandhastigheter och bandbredd som i väst.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi