Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Sonab C500 är väl närmast identisk med någon Nakamichi, möjligen samma som mitt Nakamuchi 600?
MiaM skrev:Sonab hade en speciell känsla för att göra elektronikburkarna extra fula![]()

Falkis skrev:Hej Perfector. Jag har haft ett Yamaha kx-420 tror jag det hette. Det kunde vända sida själv men jag var oförsiktig när jag skulle ställa in motorn och jag råkade paja trimpoten, så det bor numer i the great stereo rack in the sky.
Jag gillar band, för det är kul att joxa med... jag brukar ställa in hastigheten med hjälp av örat, ett cd-album och samma album på kassett i fabriksinspelad version...
Det blir rätt, tror jag får till det pga att jag spelar musik själv!
Jag har förresten köpt en Luxor 9391 Professional för 300 inklusive frakt. Den kommer nog om 1,5 vecka eller något sådant.
Jag gillar inte remdrivna spelare med 50 hz-motor, för det går aldrig att få exakt rätt rem och hastighet på dem. Enligt mina högst personliga erfarenheter...
Luxorn är nostalgisk för mig på ett rätt så sentida plan, då jag köpte en sådan i nådens år 2007, i december på st Erikshjälpen i Jönköping. Jag forslade sedan hem den till gamble Lulee och renoverade den lite smått! Hehe... den blev sedermera bortbytt mot en sm57-mikrofon som jag sedan sålde för 700 kr. Nu får jag mig emellertid en egen 9391 som dock har fel matta på tallriken... det blir till att försöka efterlysa en här...
Har, angående trådens ämne, stött på ett Jvc-däck som hade specat bandhastigheten till 4,74 cm/sek., men jag kan minnas fel...
PerStromgren skrev:Bandhastigheten är från början definierad i tum per sekund, därav de märkliga talen, se http://en.m.wikipedia.org/wiki/Tape_rec ... eck_speeds
Fast från ALLRA första början så kördes magnetbanden med jämna centimeter-per-sekund-hastigheter. 100cm/s för hifi och 25cm/s för tal. Sen förlorade tyskarna kriget och resten är historia. Bland alla ofattbara dumheter tyskarna gjorde på den tiden så lyckades de också ordna inspelning på magnetband med hifi-kvalitet. Rent tekniskt så är det väl i stort sett krombanden, metallbanden och Dolby HX Pro som varit de betydande utvecklingsstegen som skett efteråt.PerStromgren skrev:Bandhastigheten är från början definierad i tum per sekund
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster