B&O-högtalare från sent 60-tal

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

B&O-högtalare från sent 60-tal

Inläggav Daniel_A » 2015-01-28 16:17

Jag har alltid varit barnsligt förtjust i hur gamla Seas-element låter i slutna lådor, och vill man ha sånt i snygg vintage-design kan man hitta det i några gamla Beovox-modeller från åren kring 1970.

http://beocentral.com/original-beovox

Är det någon som vet vilka modeller som har Seas-element i bas/mellanregister och vilka som låter "bäst"?

Jag kör med 4 st Beovox 2200 i bokhyllan i vardagsrummet (vi har särskilt musikrum för mer seriös lyssning)

Bild Bild

och jag tycker de låter förvånansvärt bra för sin ålder och storlek. (Kon)diskanterna är något beskedliga, men jag brukar dra mig för äldre högtalare med dome-diskanter. Är oron obefogad?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Re: B&O-högtalare från sent 60-tal

Inläggav Daniel_A » 2015-01-30 00:18

I själva verket verkar det som om bas/mellanregisterelementen i 2200 kommer från Celestion... Jag har aldrig undersökt saken närmare utan gick på vad jag (trodde att jag) läste i en urgammal tråd här på forumet. Jag har nu kollat och det stod bara att elementen i 2200 "liknade" Seas. Ja, eftersom jag då tydligen gillar både Celestion och Seas spelar det kanske ingen roll. Dock vore det kul om någon kan dela med sig av erfarenhet av större B&O-modeller från denna tid!

Återgå till Vintage-hifi