Fick även in blurayspelaren och ps3an under tvn så nu lär den få stå kvar i vardagsrummet
Moderator: Redaktörer
Cicaro skrev:Och en liten till rapport, nu är den sista delen av stärkarken provkörd. Dvs. RIAA-steget, låter faktiskt om inte bättre så i vart fall lika bra som rör-riaat![]()
rampitsch skrev:Kan man få en liten rapport om hur AU-9900 låter jämfört med din 8080?
Falkis skrev:Måste ge dig grymt mycket beröm och förundran över det du gjorde med Sansui-liket!![]()
![]()
![]()
flAnders skrev:Hej Cicaro,
Är du intresserat av ytterligeare en Sansui pryl som behöver lite omvårdnad?
flAnders skrev:Jag har en sansui qx-3500 som beter sig lite konstigt ibland, högtalarna fladdrar fast man inte har någon volym på. Jag har lite för många aparater så denna skulle nog ha det bättre hos dej, lite glapp i någon skallampa också.
flAnders skrev:Ok, om vi kan stråla samman någonstans i stockholmsområdet så donerar jag gärna denna skönhet till dej.
Det blir säkert inte snyggt men i nödfall kan man nog oftast kombinera en eller flera standardtransformatorer för att få önskade spänningar. Det blir ju inte originalskick men man kan få liv i en gammal klenod.Cicaro skrev:...en tidig 70-talare och hittills har jag aldrig gått bet när jag jobbat med en sådan( undantaget en där transformatorn var knäckt ty de går inte att hitta)
MiaM skrev:Det blir säkert inte snyggt men i nödfall kan man nog oftast kombinera en eller flera standardtransformatorer för att få önskade spänningar. Det blir ju inte originalskick men man kan få liv i en gammal klenod.Cicaro skrev:...en tidig 70-talare och hittills har jag aldrig gått bet när jag jobbat med en sådan( undantaget en där transformatorn var knäckt ty de går inte att hitta)
Anekdotdags:
Jag förnekar all kännedom om att jag skulle stött på nån 70-tals-reciever där det blivit kortslutning i stort sett direkt mellan 220V-terminalerna på nättrafon, konstaterat att den hade en bygel mellan två 110V-halvor, lött loss bygeln och anslutit 220V där bygeln suttit och använt kortslutningen som "bygel"... Numera preskriberat enligt alla regler och förordningar.![]()
![]()
Falkis skrev:Ska bli extremt kul att följa, Cicaro! Du är kung på detta område!
Dum fråga, men har du provat att växla polaritet på primären i olika kombinationer när du kört flera trafos? Magnetfälten från dem kan ju läcka så att de samverkar eller motverkar varandra. En nödlösning kan vara en flerledarkabel och trafona i en extern burk bredvid. Med t.ex. en mobilladdare och ett 5V-matat relä (eller optokopplare+triac) så kan stärkarens ordinarie strömbrytare fortfarande användas, även om det rent praktiskt blir enklast att bara sätta en 230V-brytare direkt på en eventuell extern låda.Cicaro skrev:Mjo, är det en riktigt fin förstärkare så kan det vara värt ansträngningen, problemet jag märkt är att billiga standardtransformatorer ofta ger en del brum etc. Men skulle det vara en fin gammal klenod absolut!
TypCicaro skrev:Oj oj oj den anekdoten är nog bäst att fortsätta förneka kännedom om så den inte blir allmänt känd
MiaM skrev:Dum fråga, men har du provat att växla polaritet på primären i olika kombinationer när du kört flera trafos? Magnetfälten från dem kan ju läcka så att de samverkar eller motverkar varandra. En nödlösning kan vara en flerledarkabel och trafona i en extern burk bredvid. Med t.ex. en mobilladdare och ett 5V-matat relä (eller optokopplare+triac) så kan stärkarens ordinarie strömbrytare fortfarande användas, även om det rent praktiskt blir enklast att bara sätta en 230V-brytare direkt på en eventuell extern låda.
Användare som besöker denna kategori: Lennart och 12 gäster