Akai Rullbandspelare - eller - Rampitsch spelar analogt

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch

Akai Rullbandspelare - eller - Rampitsch spelar analogt

Inläggav rampitsch » 2015-05-02 21:00

Efter att ha planerat att få upp min fars rullbandspelare i flera år blev det till slut verklighet nu i helgen.

Först behövdes en placering. Den hittades till slut på en tom vägg.
Därefter behövdes en sambo övertalas för att få lov att sätta upp en hylla på dem tomma väggen.
När jag slutligen lyckats få lov till en hylla skulle den bara sågas och oljas innan den kunde komma upp.

Först använde jag plastplugg för att skruva upp hyllan på betongväggen. Efter ett belastningsprov med bandspelaren insågs att den inte alls skulle klara av vikten. Efter lite letande i gömmorna hittades 2st betongexpander - mycket bättre!

Nästa problem blev kablar, inte hade jag så långa liggandes. Så fick tillverka lite nya signalkablar och skarvsladd som sedan lades i en kabelstrumpa för att bli tillräckligt snyggt på väggen.

Efter lite småpill kom så äntligen grejerna upp. Nästan 4 år efter flytten kan jag återigen spela min faders gamla rullband igen. Lycka! :D

bild 1 (22) (Small).JPG
Rullbandspelaren på vägg tillsammans med kassettdecket.
bild 1 (22) (Small).JPG (53.07 KiB) Visad 1807 gånger

bild 2 (21) (Small).JPG
Nya band-hyllan med lite perspektiv tillsammans med stereobänken.
bild 2 (21) (Small).JPG (61.35 KiB) Visad 1807 gånger

//Rampitsch

Cicaro

Re: Akai Rullbandspelare - eller - Rampitsch spelar analogt

Inläggav Cicaro » 2015-05-03 05:41

Snyggt!

Så det är vad herrn gör en lördagkväll :D

Men, hur fungerar det med så långa lågnivåkablar förlagda i samma strumpa som elkabeln?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-03 08:14

Bra fråga.
Använde skärmad kabel och hoppas att det fungerar.

Strumpan är inte dragen hela vägen, utan endast ned på väggen och in bakom stereobänken, där "delar" dem upp sig.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-05-03 11:35

Snyggt jobbat!
Två undringar, hur byter du band?
Finns det klåfingriga barn i hushållet?

För egen del är idealhöjden 1,3 m över golvet för bandspelarhyllan.
Då kan jag bekvämt montera spolarna och trä bandet, dessutom är
det lätt att inspektera och göra rent tonhuvuden och bandföring,
men jag är bara 170 cm lång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 11:42

Snyggt, effektfullt o lite udda. Blir nästan som ett konstverk där på väggen. Men jag skulle inte våga... måste väga en hel del tillsammans det där :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-03 14:45

lennartj skrev:Snyggt jobbat!
Två undringar, hur byter du band?
Finns det klåfingriga barn i hushållet?

Tack :)
Jag är inte alls så mycket längre än dig, men soffan har ett hårt armstöd som går att stå på, vilket gör att jag enkelt nåt upp. Utan den hade jag haft enorma svårigheter.
Inga barn finns i huset, och även om det kanske kommer är det inte därför den sattes så högt upp. Anledningen är istället att väggen under hade blivit omöjlig att nyttja, och det hade blivit trångt att byta vinylskivor till höger på stereobänken.

GrosvenorAudio skrev:Snyggt, effektfullt o lite udda. Blir nästan som ett konstverk där på väggen. Men jag skulle inte våga... måste väga en hel del tillsammans det där :)

Ja, lite udda är det allt. Men får hålla med dig om att det blev lite som ett konstverk, vilket i mina ögon inte alls är en nackdel.
Du ska veta att jag våndas varje dag. Plastpluggen höll precis, men när jag la fingret på hyllan började dem åka ut.
Med betongexpander som ska klara flera hundra kilo är jag mer orolig över att hyllans metallbeslag ska gå av :P

//Rampitsch

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-05-03 14:46

Fantastiskt snyggt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-04 16:24

Jag bugar och bockar.
Och är säker på att det finns massor med snygga rullbands-uppställningar ute i stugorna.

Det som slår mig när jag lyssnar på rullbanden är hur trevligt det låter, vilken "stampa-foten" känsla som väcks när jag spelar. 8O

Riktigt roligt! :D

//Rampitsch

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-04 16:43

Det är ju så det skall va att man kan njuta både av det visuella och ljudet då är vintage audio som bäst :)

I vilket skick är kassettdäcket? vet att de där har läckra Vu mätare och så den där mysigt upplysta halvliggande kasettmekanismen
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-04 16:49

GrosvenorAudio skrev:I vilket skick är kassettdäcket? vet att de där har läckra Vu mätare och så den där mysigt upplysta halvliggande kasettmekanismen

Sist jag spelade det så snurrade det och gav ljud, men bara på en kanal, samt att alla lampor utom 1 är defekt. Men som du säger, det är riktigt fint!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-07 03:08

Stalltipset för kassettdäcket är att stoppa i ett "skräpband", trycka på rec, trycka och hålla ned stopp och sen trycka och släppa upp rec femtioelva gånger medan stoppknappen hålls intryckt. Det brukar motionera bort en del oxid i rec/play-omkopplaren.

Denna typ av fel inträffar dock i princip aldrig på en trehuvudsmaskin (där är det bara source/tape-monitor-växlingen som i princip kan oxidera, men den har normalt bara en enda pol per kanal medan rec/play-omkopplaren på en tvåhuvudsmaskin kan ha något dussin poler per kanal. Denna omkopplare är för övrigt separat per kanal på rullbandspelare och andra bandspelare där man kan spela in på en kanal i taget utan att avradera redan inspelat ljud på från den andra kanalen).

Utan att veta så gissar jag att kassettdäcket på bilden är ett tvåhuvudsdäck. På den tiden var det väl i stort sett bara Nakamichi, Tandberg och mot slutet av 70-talet även toppmodeller hos några fler japaner (Akai, Hitachi o.s.v.) som var trehuvuds.

Jag måste säga att upphängningen var riktigt snygg! Jag hade inte gjort det bättre själv, men jag kan ju alltid gnälla lite genom att säga att vit strumpa och eventuellt dragning upp till taket, längs taket och ner via hörnet hade kanske varit snyggare. Fast den svarta strumpan ger väl nån slags effektfullhet.

Vad är det förresten för apparater som står på den väggmonterade hyllan till höger?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-07 06:46

MiaM skrev:Stalltipset för kassettdäcket är att stoppa i ett "skräpband", trycka på rec, trycka och hålla ned stopp och sen trycka och släppa upp rec femtioelva gånger medan stoppknappen hålls intryckt. Det brukar motionera bort en del oxid i rec/play-omkopplaren.

Spännande tips, ska testas! Med tiden ska väl jag ta mig i kragen och recappa denna enhet också. Då blir det till att försöka justera in det också.

MiaM skrev:Utan att veta så gissar jag att kassettdäcket på bilden är ett tvåhuvudsdäck. På den tiden var det väl i stort sett bara Nakamichi, Tandberg och mot slutet av 70-talet även toppmodeller hos några fler japaner (Akai, Hitachi o.s.v.) som var trehuvuds.

Jo, tror du har helt rätt. Är min uppfattning också.
Har ett Akai-deck från 80-talet som väger som en större förstärkare som har 3 huvuden, men det är några år nyare och några månadslöner dyrare :lol:

MiaM skrev:Vad är det förresten för apparater som står på den väggmonterade hyllan till höger?

Det är mer akai-grejer, och faktiskt också rullbandsbundet, men då är vi nog 20 år till längre bak i tiden...

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-07 22:01

2st mono-rörförstärkare månne? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-07 22:09

Kabelkanal som du målar i färg så nära väggens som möjligt hade kunnat bli ännu mer stilrent.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-08 06:50

Nattlorden: Helt klart hade det synts mindre om man gjorde så. Dock lite overkill enligt min mening när jag bor i hyreslägenhet och har planer på att skaffa annat så småningom. Med tanke på att nuvarande installation endast krävde 4 hål i väggen tycker jag svart strumpa gjorde sig bra. Istället för att försöka gömma kablarna får dem istället vara en visuell del.

MiaM: Du är helt rätt ute :)

//Rampitsch

Återgå till Vintage-hifi