18 kg från Danmark.
Tog ett tag att ta sig igenom den förpackningen. Här lite närmare innehållet. De som varit med ett tag ser förstås redan nu vad det är.

Man ser att det är något med ett plexiglaslock, en skivspelare. Från Danmark. Finns nog inte så många att välja på.

Japp en Beogram 6000. Nu är man i vintageträsket. Har 35-40 år på nacken. Isär med prylarna.

Där är nog en del som behöver ses över. De fyra elektrolyterna till vänster står först på tur. Gäller att få tillförlitlig spänningsförsörjning till många svårersättliga halvledare. Det stora gröna kretskortet kräver också en del komponentbyten så att all styrelektronik fungerar ett tag framöver. Det bruna kretskortet som skymtar till höger är ett RIAA-steg med en CD4 decoder, diskret fyrkanal. Jag vill bara ha stereo ur det men det krävs en del översyn även för det. Det är framförallt kondensatorer som kan behöva bytas.
Pickupen, en Bang & Olufsen MMC 20 CL, en toppmodell 1979-85, med en nålarm i safir (rubin) och en line contact nålspets. Den får skickas på kontroll/renovering till Tyskland.
En snabb kontroll av mekaniken gav att tallrikslagret verkar ha lite spel, trots att det är betydligt stabilare än senare modeller som har en lättare tallrik (och en annan drivning). Mera och lite tjockare olja kanske fixar det? Nu var det nästan tomt. Vilket kanske var tur med tanke på transporten. I övrigt är det en rätt stabil spelare med aluminiumgjutgods i innerchassi och ytterhöljet.
Har kontakt med några renoverare i Israel, USA och Danmark av sådana här spelare. Jag hoppas den ska bli väl fungerande även om jag inte väntar mig en highendspelare, fast några hävdar att den är långt bättre än vad man kan tro. Själv höjde jag lite på ögonbrynen när Beogram 8002 testades av Larsgöran Hedström i MoLt för många år sedan och den fick riktigt bra betyg. Nu skiljer sig den sista generationens Beogram rätt kraftigt från den jag nyss inhandlat, det är klena byggen de där efter ca 1980, mycket plast som är bräckligt. Snygga spelare är det utan tvekan.