I vintageträsket

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

I vintageträsket

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-28 10:13

Kom ett paket idag.

Bild

18 kg från Danmark.

Tog ett tag att ta sig igenom den förpackningen. Här lite närmare innehållet. De som varit med ett tag ser förstås redan nu vad det är.

Bild

Man ser att det är något med ett plexiglaslock, en skivspelare. Från Danmark. Finns nog inte så många att välja på.

Bild

Japp en Beogram 6000. Nu är man i vintageträsket. Har 35-40 år på nacken. Isär med prylarna.

Bild

Där är nog en del som behöver ses över. De fyra elektrolyterna till vänster står först på tur. Gäller att få tillförlitlig spänningsförsörjning till många svårersättliga halvledare. Det stora gröna kretskortet kräver också en del komponentbyten så att all styrelektronik fungerar ett tag framöver. Det bruna kretskortet som skymtar till höger är ett RIAA-steg med en CD4 decoder, diskret fyrkanal. Jag vill bara ha stereo ur det men det krävs en del översyn även för det. Det är framförallt kondensatorer som kan behöva bytas.

Pickupen, en Bang & Olufsen MMC 20 CL, en toppmodell 1979-85, med en nålarm i safir (rubin) och en line contact nålspets. Den får skickas på kontroll/renovering till Tyskland.

En snabb kontroll av mekaniken gav att tallrikslagret verkar ha lite spel, trots att det är betydligt stabilare än senare modeller som har en lättare tallrik (och en annan drivning). Mera och lite tjockare olja kanske fixar det? Nu var det nästan tomt. Vilket kanske var tur med tanke på transporten. I övrigt är det en rätt stabil spelare med aluminiumgjutgods i innerchassi och ytterhöljet.

Har kontakt med några renoverare i Israel, USA och Danmark av sådana här spelare. Jag hoppas den ska bli väl fungerande även om jag inte väntar mig en highendspelare, fast några hävdar att den är långt bättre än vad man kan tro. Själv höjde jag lite på ögonbrynen när Beogram 8002 testades av Larsgöran Hedström i MoLt för många år sedan och den fick riktigt bra betyg. Nu skiljer sig den sista generationens Beogram rätt kraftigt från den jag nyss inhandlat, det är klena byggen de där efter ca 1980, mycket plast som är bräckligt. Snygga spelare är det utan tvekan.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: I vintageträsket

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-08-28 11:06

Nice! :D

...och med läcker design som står sig väl ännu idag.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-08-28 16:24

Haft en beogram 3300, liknande design. Mycket häftiga. :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
jarre

Inläggav jarre » 2015-08-30 20:30

De där är ju så vackra!
Den äldre som du har köpt har jag också hört skall låta bättre än de senare.
Grattis!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-30 20:38

Har någon tips på en tjock olja för tallrikslagret? Jo, de tidigare årgångarna ska vara bättre byggda och ge bättre ljud. Den har ett inbyggt RIAA-steg och CD4-demolator. Lite tveksamma toleranser på komponenterna i RIAA-korrektionen, 10% verkar mycket. Vore kul om någon kunde köra simuleringar, verkar lite komplext. Kan visa ett schema om någon känner lust. Liket lever i alla fall, tallrik och tonarm rör sig... Nästa steg är att sätta i pickupen och koppla upp till en ljudanläggning. Har letat upp min gamla nålvåg för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-31 08:47

Jag använder SAE 5-40 i mitt tallrikslager.
Annars funkar Gripen smörjolja som är tunn och klar utmärkt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-08-31 18:55

Kanske en god idé att dölja adressen på paketet. Alla är inte snälla och mysiga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-31 20:12

Fast min adress är inte synlig vad jag kan se, däremot utlämningsstället.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-08-31 21:41

Zzombie skrev:Kanske en god idé att dölja adressen på paketet. Alla är inte snälla och mysiga.

Möjligt, men att slå upp Rogers adress på hitta.se är ett ögonblicks verk, om någon vill det. Vad vederbörande nu skulle ha för intresse av det.

PS. Detsamma gäller mig, det finns bara en Per Strömgren i Karlstad. Och?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-01 07:14

Tror inte man kan dölja sig för de som ändå vill åt en... Det finns en övertro på att man är anonym bara för att man inte skyltar med namnet. Man lämnar mängder med spår och det finns de som är duktiga på att hitta dem. Nu tror jag inte det är några större pengar i en 40 år gammal skivspelare, allra minst för några skumma typer. För dem är det kontanter och smycken som gäller, har bekanta som drabbats. Det bärs inte ut så mycket hemelektronik längre enligt polisen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-01 15:56

Vad föranledde köpet? :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-01 17:49

Har tröttnat på renoveringen av den nuvarande skivspelaren, ytbehandlingen blev misslyckad efter två försök. Spanade på begagnade skivspelare och hade i bakhuvudet Larsgöran Hedströms test av Beogram 8000 (eller om det var 8002) i Molt. 8000-modellen är ovanlig och jag såg att det fanns betydligt flera andra Beogram. Gjorde lite djupforskning och såg att de tidiga tangentialspelarna föredrogs av entusiasterna eftersom de var långt mera rubust uppbyggda. Det är mycket aluminiumgods i dem, senare generationer är huvudsakligen mest i lite bräcklig plast. Reservdelar är i vilket fall ett problem men de äldre har hålmonterade komponenter och är möjligen lite mera lättmekade av den anledningen. Dock är mekandet lite annorlunda mot mera konventionella skivspelare. Det finns mycket helhetstänk i konstruktionen där den praktiska funktionen är satt i fokus. Att det på köpet ger en förhållandevis hög fidelitet är inte att förakta. Kult är väl också en del av tjusningen...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-12 21:00

Blev det inget mer av den eminenta skivspelaren?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-13 12:05

Nja, projektet får vänta. Har haft mer än fullt upp senaste tiden. Först en flytt åt sonen och lägenhetsfixande i Mölndal. Sedan en läckande vattenservis, uppgrävning med åtföljande återställning av trädgård. Fick bli en genomgripande sådan med avlägsnande av en stor gammal häck, följt av shaktning/uppackning för stödmur och läggning av mur. Ffortfarande återstår plantering av ny häck. Samtidigt höstens vanliga trädsgårdsarbete. Rätt sliten just nu.

Beogram-spelaren har en rättavvikande konstruktion och jag har rådfrågat några med mer erfarenhet av dem. Tallrikslagringen liknar inga andra skivspelare jag pillat med. Har nu inhämtat information om lämplig åtgärd och inhandlat lite smörjande produkter. Lagret är annorlunda på så vis att det inte har någon rejäl styrning av axeltappen i botten. Det vanliga bruakr vara att det sitter två glidlager längs med axeltappen, ett uppe och ett nere. Så är det inte här utan styrningen i botten görs av en liten urgröpning en lagrets botten, någon form av plastskiva (delrin, teflon eller liknande). Min egenmodifierade Unamco (egentligen bara tallriken med axeltappen kvar) har en två styrningar plus en hårdmetallskiva i botten, helt spelfritt. I Beogram-spelaren finns ett spel om man känner med fingrarna men de är alla sådana enligt experterna. Det innebär att remspänningen inte ska vara för hög säger de. I vilket fall blev jag lite konfunderad av om lagret var slitet. Just nu har jag heller ingen som kan göra ett "bättre" lager åt mig. Hur som helst sägs Beogram-spelaren fungera utmärkt med detta märkliga lager som i just denna version är kraftigare än i senare utgåvor som 4002 och 4004. Elektronikens elektrolyter bör man byta ut för att få lite frid. Spelaren har ju även ett RIAA-steg med CD4-avkodning. Vill givetvis fräsha upp så att 2-kanalsdriften bli så bra som möjligt. CD4 lämnar jag därhän (ett stort antal komponenter där).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-13 19:50

Så här ser tallrikslagret ut:

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-13 20:56

RogerGustavsson skrev:Så här ser tallrikslagret ut:

[ Bild ]

Jag brukar smörja lagret på min Inertia BDT-2 med sae 5-40
I mitt fall 7 droppar i ett rengjort lager.
Det tar ca: 3 minuter för tallriken att komma ner i botten på lagret och då kommer oljan precis upp till kanten.
Kolla om lagerhalsen är blank och fin, då är lagret oskadat och i så fall behöver det inte bytas.
Oljan lägger sig jämnt runt om lagertappen så den inte hamnar snett.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-14 07:25

Axeltappen är blank och fin. Finns inga reservdelar till sådana här spelare. Det är en lite annorlunda rekommendation när det gäller Beogram-spelaren. Först en klick smörjfett i botten och så olja upptill.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-14 09:51

RogerGustavsson skrev:Axeltappen är blank och fin. Finns inga reservdelar till sådana här spelare. Det är en lite annorlunda rekommendation när det gäller Beogram-spelaren. Först en klick smörjfett i botten och så olja upptill.

Blir det inte beck av fettet efter några år?
EMI hade en sån och den tog 20 minuter på sig att komma upp i varv.
Men bra ändå att du har full koll för det brukar många inte ha innan dom kör igång med servicen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-14 18:50

Det är ett teflonfett som rekommenderas. Blir det problem låter jag göra ett lager efter egna idéer.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2015-10-17 12:44

Om fettet är åldersstabilt och dessutom inkapslat av oljan mot luften borde det inte vara några som helst problem med förändring av den.
Var inte för frikostig med fettet då det förmodligen är tänkt enbart för axiellt tryck.

Återgå till Vintage-hifi