Hitachi SDT-2375 frågor

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

cyberef

Hitachi SDT-2375 frågor

Inläggav cyberef » 2016-01-10 20:17

Hej,

Lite av en nybörjare på vintage hifi och har lurkat runt lite på forumet ett tag. Jag har samlat på ett vinylskivor ett tag och fick för ett tag sedan min farsas gamla skivspelare (har radio och bandspelare också). Har alltid gillat allt kring 80-tal och lyssnar mycket på t.ex. synthwave.

Den fungerar för tillfället men den har ett brummande ljud samt att reglagen inte fungerar så bra ibland. Jag hade tänkt lämna in den för renovering och har några frågor. Det enda jag har bytt på den här pickup cartridge.

1. Finns det något bra ställe i Göteborg eller i närheten för att lämna in den för renovering?
2. Vad bör man tänka på vid en renovering? Vad jag har läst hittills är byte av elektrolytkondensatorer bra och att fixa oxidationen vid reglagen. Kalibrering?
3. Den har en inbyggd förstärkare, men går det att koppla in en extern förstärkare till denna?
4. Hur står sig den här mot andra musiksystem? Är den något bra? :)

Just nu kör jag några mindre Dali Zensor 1 högtalare, men hade väl tänkt hitta något mer vintage som passar, har lite mer research att göra där bara :)

Det är en Hitachi SDT-2375, här är några bilder på den:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
rampitsch

Re: Hitachi SDT-2375 frågor

Inläggav rampitsch » 2016-01-12 12:42

Hej och välkommen!

Kul att du har hittat en gammal kombi-spelare som fungerar. Hyfsat iaf :wink:
Om den alltid brummar, oavsett om du kör radio, skivspelare eller kassett så är det troligen elektrolytkondensatorerna som börjar ta slut i den. Om den bara brummar när du spelar vinylskivor är det mer troligen ett jordfel till pickuppen (pickup cartridge). Vet du om brummet fanns innan du bytte den också?

Har inga bra förslag på ställen att lämna in den tyvärr.

Det kan gå att koppla den till ett separat slutsteg, via TAPE-kontakten på baksidan. Högst troligt är det då bara en signalförmedlare, dvs du har inte möjlighet att ställa volym, diskanter mm (dvs kopplar du den till ett slutsteg utan egen volymratt på kommer slutsteget att spela på full volym!!).

Lycka till!
//Rampitsch

cyberef

Inläggav cyberef » 2016-01-12 17:43

rampitsch skrev:Hej och välkommen!

Kul att du har hittat en gammal kombi-spelare som fungerar. Hyfsat iaf :wink:
Om den alltid brummar, oavsett om du kör radio, skivspelare eller kassett så är det troligen elektrolytkondensatorerna som börjar ta slut i den. Om den bara brummar när du spelar vinylskivor är det mer troligen ett jordfel till pickuppen (pickup cartridge). Vet du om brummet fanns innan du bytte den också?

Har inga bra förslag på ställen att lämna in den tyvärr.

Det kan gå att koppla den till ett separat slutsteg, via TAPE-kontakten på baksidan. Högst troligt är det då bara en signalförmedlare, dvs du har inte möjlighet att ställa volym, diskanter mm (dvs kopplar du den till ett slutsteg utan egen volymratt på kommer slutsteget att spela på full volym!!).

Lycka till!
//Rampitsch

Hej, tack för svar :)

Ja, som det ser ut nu så brummar den oavsett vad man gör. Brummet fanns där innan pickup bytet, det enda jag märkte vid bytet var väl bättre kvalitet vid uppspelning och då även brummet som blev mer definierat. Jo jag glömde, utöver pickup så är även remmen bytt för några år sedan.

Finns det något speciellt namn för den porten eller heter den TAPE-kontakt?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-01-16 02:59

5-polig DIN-kontakt.

Köp en adapter med 4 RCA-kontakter i andra änden. Undvik adaptrarna med bara två RCA-kontakter, de är som gjorda för att ställa till med problem.

record/inspelning på denna = vit/röd kontakt kopplar du till en linjeingång på en annan förstärkare. Obs att det ska vara en komplett förstärkare med volymratt o.s.v. och inte bara ett slutsteg, annars spränger du nog både högtalare och öron.

Om du vill så kan du koppla den till ett tape-uttag på din andra förstärkare. I så fall kopplar du vit till vänster play, röd till höger play, gul till höger record och svart/grå/blå till vänster record. (OBS att detta är en specialare på hur färgerna kopplas, den gäller bara om man kopplar ihop två "förstärkare" med varandra (eller två "bandspelare" med varandra). Med den kopplingen så kan du skicka ljud åt båda hållen, ifall du av någon märklig anledning till exempel vill lyssna på en cd-skiva genom hörlursutgången på din Hitachi... :wink:

Om nån annan dyker in i denna tråd så finns det en tumregel för enheter där det både signalkälla och förstärkare är ihopbyggda: Om det går att välja DIN-kontakten som signalkälla är den oftast kopplad som en förstärkare (gul+svart/grå/blå = ingång, röd+vit = utgång). Om det INTE går att välja DIN-kontakten som signalkälla (annat än att krångla med att trycka in record på en bandspelare eller liknande) så är den oftast kopplad som en bandspelare (gul+svart/grå/blå = utgång, röd+vit = ingång).

Om du har tur så hörs inte brummet när du använder DIN-kontakten. Men brummandet borde åtgärdas om det inte är "jättesvagt". Svårt att säga såhär på ett forum vad som är "rimligt" brum och vad som bör åtgärdas. Problemet är att en del typer av fel har en förmåga att bli värre med tiden. Det som bara brummar lite idag kan vara något fel som gör att det går lite för mycket ström någon stans. Efter ett tag så kan det bli värre och ta med sig fler komponenter.

P.S. oxid/skrap i reglagen går ofta att fixa själv om man är något sånär händig. 7-78-spray från kjell.com eller liknande insprayad på rätt ställen kan göra susen.

Återgå till Vintage-hifi