Hej!
Har ett kassettdäck som jag vill kalibrera så gott det går, undersöker lite vad som behövs för utrustning och vad jag redan har.
Till exempel..
För att ställa korrekt uppspelningsnivå behövs, enligt servicemanualen, en referenskassett med 250nWb/m, det ska resultera i 0,97V på utgången (+2dBu).
Nu har jag inget sånt kassettband, dock har jag ett Dolby testband som är 200nWb/m.
Är det så att jag kan använda mitt band och ställa utnivå till 0dBu (0,775V), så blir det korrekt även vid 250nWb/m?
För visst är väl ut-nivån alltid proportionell till magnetnivån på bandet?
Dock läser jag på en del ställen att Dolby-testband är inspelade med ANSI standard, och att 200nWb/m ANSI skulle motsvara ca 215-220 nWb/m i DIN standard.
Någon som kan reda ut det hela åt mig?
För att kontrollera tonhuvudets Azimuth vinkel ska ett 10kHz testband användas, vilket jag inte har.
Däremot har jag ett Philips testband med en 8kHz testton på, det måste funka lika bra?
Om jag har förstått saken rätt är detta Philipsband just till för att kolla/ställa Azimuth, samt 50Hz tonen är till för att kolla/ställa hastigheten på spelaren (jämföra med 50Hz nätfrekvens), låter det vettigt?
/jvg