Min kompletta Vintage-anläggning 2006!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: Min kompletta Vintage-anläggning 2006!

Inläggav AlNiCo » 2016-03-04 18:51

Varför använder du en AU-9900 som försteg? Brus brus brus! :P Stackars MX-1000. Det skulle bli en stor uppgradering om du körde signalen rakt in i den.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-03-05 06:44

2-ch skrev:Tråden har nu fyllt 10-år.

Det här är min vintageanläggning i vardagsrummet.

Sansui AU-9900 som försteg
Slutsteg Yamaha MX-1000
Tuner Sansui TU-9900
Högtalare Rauna Ymer
Sub Audio-Pro B4-200

Men signalen kommer mestadels från ett ljudkort i datorn :mrgreen:

Varför kör du inte Sansuins slutsteg också? :-) Det är ett bra steg!

F.ö. har du en tuner som jag letat efter bra länge men aldrig hittat till ett pris som jag är villig att betala :D Låter den lika bra som den ser ut?

Får väl fylla på med vintageanläggningen som för tillfället spelar i vardagsrummet (även om jag för det mesta benämner den stereoanläggning eftersom den står i vardagsrummet)

Sansui AU-9900 (den som finns en lång tråd om hur den pusslades ihop) som driver fronthögtalarna:
Dali 109 som agerar mest basar (de har bra basåtergivning men är i övrigt rätt klena i både mellanregister och diskant)
Mirsch OM 3-29 som står uppe på Dalisarna och agerar toppar

Sansui 9090 (finns också en tråd om renoveringen) driver bakhögtalarna som utgörs av
OM71or

Som ljudkällor finns förutom datorn även apple-tv och tv-boxen samt följande skivspelare:
JVC QL-A7
samt en tangentialspelare som mest står där för syns skull:
Mitsubishi LT-10V
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

jowl

Inläggav jowl » 2016-03-05 16:58

Jag har mest en massa halvkompletta vintage-anläggningar. Har ett par icke-vintage-högtalare hemma (QRS Neptunus) som jag jagar slutsteg till, tills vidare drivs de av en Pioneer SX590 efter att min HK930 säckat ihop, signalen kommer från en Pioneer PL505. Har ett par lådor på jobbet jag egentligen hellre skulle vilja ha hemma (B&W DM2/II och MP AB33) som drivs av en Tandberg TR1000 (som dessvärre är i klenare laget för B&W) men det är så jobbigt att flytta på QRS:erna... 8O

henriksch

Inläggav henriksch » 2016-03-06 20:48

vardagsrum: Quad 44 grenat till dubbla slutsteg 2xQuad 405 mk 2 två par OA12 (ett par per slutsteg) FM4. Drivs av en Macbook G4 via DAC.

gästhus: Optonica SM1616 och tillhörande tuner driver ett par OD11

arbetsrum: Marantz 1515 kopplat till ett par Tandberg Fasett

Det finns en del skivspelare Thoréns och Lenco och ngn Yamaha men det blir aldrig av att vända vinyl så källan blir digital...

(Tyvärr ej inkopplat men på varmlagret också Quad 33 med dubbla 303S och fyra OD11 samt FM3, vet bara inte var jag skall ställa upp det)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-03-07 09:28

AlNiCo skrev:Varför använder du en AU-9900 som försteg? Brus brus brus! :P Stackars MX-1000. Det skulle bli en stor uppgradering om du körde signalen rakt in i den.

Ett tag körde jag från datorn direkt in i slutsteget.
Men oron över att den skulle få spelet och styra ut fullt gav mig aldrig någon ro.
Så med den inkopplad kan jag koppla av.
Dessutom så är ju känslan i knappar och vred på Sansuin alldeles... underbar.

Cicaro skrev:Varför kör du inte Sansuins slutsteg också? :-) Det är ett bra steg!

F.ö. har du en tuner som jag letat efter bra länge men aldrig hittat till ett pris som jag är villig att betala :D Låter den lika bra som den ser ut?

Mer mos är ju alltid gott och Yamahan har gott om mos, dessutom gillar jag effektmätarna på den.
Så jag låtsas att jag har en CA-2000 istället för en AU-9900.

Jag har aldrig gjort några direkta tester mellan mina olika radiodelar. Så jag kan inte svara på din fråga.
Den passar till och är snygg, det räcker för mig :)
Tyvärr har den gröna magiska färgen bleknat bort på radioskalan :cry:
Håller med om att dom ofta går för vansinnespriser. Nu vet jag inte vad nypriset på den låg.
Men har hört talas om att det var (förhållandevis) så högt att dom inte såldes i någon större omfattning och därmed är rätt ovanliga idag.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-03-26 18:17

Så ser min vintage setup ut för tillfället och några större planer på förändringar finns inte heller fast man vet ju aldrig vad som kan hända :)
Som synes är det Luxor och Jamo för hela slanten. Finns ju gamla trådar om båda högtalarparen o dess renovering. Hade ju problem efter omkantning av ena Luxor basen men efter att jag gjorde om det , för tredje gången var det väl, så har den spelat fint sen dess. Skam den som ger sig :)
Bilagor
vardagsrum med retro stereo.jpg
vardagsrum med retro stereo.jpg (71.89 KiB) Visad 1973 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2016-03-26 18:40

Najs!
Det blåser upp till snus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-26 18:54

+1

Vilket jättefint rum :)

Åsså Lionel.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-03-27 12:13

petersteindl skrev:+1

Vilket jättefint rum :)

Åsså Lionel.

Med vänlig hälsning
Peter

Tack alla.

Jo den där Lionel Hampton (dubbel lp) har snurrat en hel del senaste halvåret. Om jag minns rätt är skivorna pressade redan 1953 och återges i någon form av "virituell stereo" antagligen inte äkta stereo men det låter riktig trevligt tycker jag. Jag har flera gånger förundrats över hur en så pass gammal inspelning bitvis kan låta så bra som den gör.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

jowl

Inläggav jowl » 2016-03-28 09:58

Verkligen ett mysigt rum!! Och apropå gamla skivor med makalöst ljud, köp på dig ett ex av Sinatra Sings For Only The Lonely, mannens egen favoritskiva, från 1958 och är skrämmande väl inspelad. Och lång.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi