Blåsa av dammet på en gammal lirare!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gigas

Blåsa av dammet på en gammal lirare!

Inläggav Gigas » 2016-04-27 19:01

Mitt första Hi-Fi köp skedde 1969 hos bröderna på Radiolagret i Göteborg. En Quad 33/303, Thorens TD-150 Mk2 och en Beyer hörlur. Jag sålde av detta för en utlandsflytt med annan ström men saknade mina gamla prylar. 2000 köpte jag en beg. TD-150 Mk2 som har legat i malpåse sedan dess. Nu är den framplockad, rengjord och oljad i lager och axel, d.v.s. chassit bara. Borta är reglagen för av(på tillika hastighetsskiften och tonarmssänkningen. Fick för mig att sådant kan störa med skrammel och annat. Plinten och masonitbotten är väck och den ack så tunna aluminiumplåten som ligger överst tålde ingen putsning så den är numera klädd i skinn för utseende och kanske mindre för en dämpande effekt. Ny plint är tillsågad på stadens snickeri med 25mm massiv stavlimmad ek och en botten av 25mm björkplywood. Nu har vikten ökat från 842 gr. till 5 Kg så den blåser inte bort. Nya Linn LP-12 fjädrar har den fått då de gamla var väl mjuka och den tänkta tonarmen en Ortofon AS-212 väger lite mer än originalarmen TP13a. Nu återstår att såga till en ny tonarmsbräda som får bli 20mm bredare än originalet för plats av armens monteringsbas. Hela härligheten ska stå på 50mm tjock Björkplywood och Soundcarefötter i M8 men spelaren ska få vibrationsdämpande dito. Pickup blir till att börja med en Denon DL-160 som jag har liggande för att testa. Här följer lite bilder på processen och fler blir det som arbetet fortskrider. Träämnet till plinten kommer från en sänggavel och Plywoodskivan från ett konferensbord.
Bilagor
33.jpg
Så blev det
33.jpg (82.46 KiB) Visad 3404 gånger
22.jpg
Funderingar på utseendet
22.jpg (199.65 KiB) Visad 3407 gånger
11.jpg
Litet prov på passform
11.jpg (132.86 KiB) Visad 3407 gånger
bx.jpg
Plint med fundament
bx.jpg (129.89 KiB) Visad 3407 gånger
_DSF9805x.jpg
Lim och sammanfogning
_DSF9805x.jpg (186.96 KiB) Visad 3407 gånger
_DSF9802x.jpg
Sågning av botten och fundamentet
_DSF9802x.jpg (117.37 KiB) Visad 3407 gånger
_DSF9801x.jpg
Borrning för trätappning
_DSF9801x.jpg (153.93 KiB) Visad 3407 gånger
_DSF9798x.jpg
Fräsning av spår för botten
_DSF9798x.jpg (217.73 KiB) Visad 3407 gånger
_DSF9794x.jpg
Sågning av plint
_DSF9794x.jpg (143.85 KiB) Visad 3407 gånger
TD11 kopia.jpg
Nya fjädrar och ny olja i lager
TD11 kopia.jpg (123.98 KiB) Visad 3407 gånger
Senast redigerad av Gigas 2016-04-27 19:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Blåsa av dammet på en gammal lirare!

Inläggav Perfector » 2016-04-27 19:15

Ett stort heja, heja.
Jag älskar när folk faktiskt gör något åt saken :-)
Det ska bli intressant med bilder på framstegen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2016-04-27 21:02

Jag blir inte så lite avis när jag ser så många fina verktyg! Grattis till resultatet.

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2016-04-27 21:57

Snickeriverkstaden är inte min och det är Ulf som sågar och fräser. Jag tittar bara på, pekar och tar bilder.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-28 07:44

Kul ombyggnad.

Gigas skrev:Hela härligheten ska stå på 50mm tjock Björkplywood och Soundcarefötter i M8 men spelaren ska få vibrationsdämpande dito.

Nja, det kan vara av ondo att ha dubbla omgångar avfjädring, den internt och så en extern. Det inre plåtchassit hoppas jag du dämpar eller laminerar med något. Synda att utriggaren för tonarmsbasen inte är lite stabilare. Hade behövt vara bättre stöd för själva plattan. Ännu bättre hade kanske varit ett innerchassi i ett stycke, obrutet från tallrikslager till tonarmsinfästning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-28 08:57

RogerGustavsson skrev:Ännu bättre hade kanske varit ett innerchassi i ett stycke, obrutet från tallrikslager till tonarmsinfästning.

Det fixar man lätt med en tjock bit aluminium och en NC-fräs...

Bild

Denna har du visat tidigare, Roger

Bild

Här en variant för att säkra kontakten mellan tallrik och tonarm

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2016-04-28 09:44

Det finns nog många olika vägar att gå när det gäller modifiering av en skivspelare. Jag är lite osäker på björkplywood fundamentet då det bygger våldsamt i höjd. Kanske jag ska nöja mig med ett par tre bra fötter under plinten typ sorbotan eller annan lämplig. Tonarmsplattan blir nog inte så mycket tyngre än originalet men tonarmen väger kanske lite extra jämfört med TP13a. Sedan är de själva resan som är spännande om det nu skulle visa sig att ljudförbättringarna inte blir spektakulära! Det jag håller på med är ungefär vad mitt förstånd, budget och ambition klarar just nu, så jag får anse mig nöjd med min plan. Jag tackar för alla tips och vägledning då jag är lite undernärd på området.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-28 13:41

Om inte viktökningen för det avfjädrade innerchassit med tonarm ändras nämnvärt, känns det fel att köra med hårdare fjädar. Det försämrar förmodligen isolationen mot omgivningen en del. Bottenplatta tror jag inte är nödvändigt med den stabila sargen du fått tillverkad. Du behöver kanske något för att fästa fötter under? Kör helst med tre fötter vilket ger automatisk stabilitet mot underlaget.

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2016-04-28 16:20

Jag vet inte vikten än på tonarmsplattan med allt monterat än men fick tipps av många byggare av just TD-150 att något styvare fjädrar var att föredra. De gamla bottnade nästan så de var slut. När det gäller dämpning av stålchassiet så behöver jag förslag på tunt men effektivt material som jag kan sprylimma dit. Likaså vad som är lämpligt på plintens insida samt lämpliga fötter. Bottenplattan är lite overkill men det var det ämne jag hade liggande så det får bli så. Tre fötter är vad jag funderat på och placering under fjädrarna i bottenskivan. Plinten kommer från en gammal sänggavel och är stavlimmad svensk ek som jag såpbehandlar för en vacker färgton. Jag är ingen trädkramare men väl en träälskare och danskarna är duktiga på ytbehandling där just såpbehandling är populärt på massivt trä. Såpbehandling är lite missvisande då det är en slags tvålflingor som man rör ut i ljummet vatten till en filmjölksliknande konsistens. Många tunna lager med en lätt slipning lite mellan varven bevara trästrukturen och ger samtidigt en skön yta.

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2016-05-04 20:21

Nu har vi kommit en liten bit längre men än fattas en vikt till tonarmen och nya horisontallager. Tonarmsplattan är i björk natur och frågan är om den ska vara naturell, kalkas, d.v.s. lutas och oljas med vitpigmenterad olja, eller lackas i en fräsig färg typ orange eller lila för lite kontrast. jag vill också ha förslag på dämpning av stålchassit och plintens innersidor och var man köper detta. Botten har jag lagt åt sidan för tillfället då plinten är styv nog i sig. Fötter ska bli en enklare typ som är ofjädrade och svarta!
Bilagor
_DSF9852xz.jpg
_DSF9852xz.jpg (235.85 KiB) Visad 3051 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-04 22:20

Gigas skrev:Tonarmsplattan

Naturell röstar jag inte på. Ett alternativ till dina är att lägga på något tunt, plåt eller plast tex, eller textil, skinn. Om några mm förhöjning kan tålas.

Genomfärgad plexi är snygg i rätt sammanhang.

Jag får egentligen ingen vision av hur designen kan "knytas ihop". Kanske skulle det gå att ordna ett mönster av koncentriska cirklar som utgår från tonarmsfästet :-)

Eller vänta; flippa ut helt och ge en lokal grafittientusiast fria händer? En häftigt enfärgad platta funkar inte helt här imo. Bättre då att lacka även plinten?

Kanske spegelglas då? Ok.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-05 08:23

Gigas skrev:jag vill också ha förslag på dämpning av stålchassit och plintens innersidor och var man köper detta.

Plintens innersidor behöver inte dämpas, träramen. Du kanske menar topplåten? Plåt kan man dämpa med bitumenmattor, finns på Biltema (kanske väl tjock dock), Hifi-Kit m.fl. Det går också att limma på blyplåt (finns hos plåtslagare). Känns innerchassit styvt eller finns där tendens till flexning? Jag vill ha det styvt och icke ringande från tallrikslager till tonarmsfäste, ingen klockklang när man knackar på det med ett metallföremål.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-05 11:39

Ett alternativ till bitumen är butyl. Gemensamt är en viss risk för släpp, tror jag.

Titta, en tråd: viewtopic.php?t=53394
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2016-05-05 13:30

Tackar än en gång för input och då slapp jag dämpa den kraftiga plinten och botten som aldrig kom dit. Stålchassit ska få en dämpning men bitumen eller liknande på de delar som kan vara lämpliga att applicera på!

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-05-12 21:00

Varför en botten?

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2016-05-14 22:35

En botten ger extra stadga men är framför allt ett fundament för en fot monterad under varje fjäder av de tre som finns på spelaren!

Återgå till Vintage-hifi