Renovera skivtallrikslagring

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leffe

Renovera skivtallrikslagring

Inläggav leffe » 2016-06-29 09:32

Jag behöver hjälp att hitta någon som kan renovera en lagring till skivtallrik som blivit skadad (main bearing) - det ser ut som lagringen är gjorda av brons (4 halvor) - tappen är intakt/oskadd enligt min micrometer...
Det är en Transcriptors hydraulic reference från -73.

Är det någon som har tips på finmekanisk verkstad eller annan lämplig reparatör - gärna i Stockholm, men resultatet är viktigare än geografisk position :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Renovera skivtallrikslagring

Inläggav Perfector » 2016-06-29 09:47

leffe skrev:Jag behöver hjälp att hitta någon som kan renovera en lagring till skivtallrik som blivit skadad (main bearing) - det ser ut som lagringen är gjorda av brons (4 halvor) - tappen är intakt/oskadd enligt min micrometer...
Det är en Transcriptors hydraulic reference från -73.

Är det någon som har tips på finmekanisk verkstad eller annan lämplig reparatör - gärna i Stockholm, men resultatet är viktigare än geografisk position :)

Prova denna
http://www.transcriptorslimited.com/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-06-29 19:05

Tyvärr verkar Mr Gammon Jr driva företaget med samma affärsmoral som de entreprenörer som livnär sig på "Nigeriabrev" - men skulle någon ha hands-on erfarenhet som visar på annat, lyssnar jag gärna :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-29 20:45

Hur har lagret kunnat bli skadat utan att axeln blivit deformerad? Vari består skadan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-06-29 22:31

paa skrev:Hur har lagret kunnat bli skadat utan att axeln blivit deformerad? Vari består skadan?

Det är glappar, utslitet antagligen - man kan vicka skivtallriken några mm 360grader
Det ser ut som om det sitter bussningar i form av två(4) halvor som är nedpressade i en cylinder av aluminium.

Har bilder men lyckas inte lägga upp dem :oops:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-29 23:10

leffe skrev:
paa skrev:Hur har lagret kunnat bli skadat utan att axeln blivit deformerad? Vari består skadan?

Det är glappar, utslitet antagligen - man kan vicka skivtallriken några mm 360grader
Det ser ut som om det sitter bussningar i form av två(4) halvor som är nedpressade i en cylinder av aluminium.

Har bilder men lyckas inte lägga upp dem :oops:

Då tycker jag att du ska prova följande.
Ta upp tallriken och torka ur med tvinnat hushållspapper.
Droppa sedan i 7 till 10 droppar lagom tjock olja, antingen Sae 5-40 eller symaskinsolja vilket du har tillgång till.
Oljan blir en buffert och en stabilisering som bör vara det du behöver.
Jag har aldrig hört talas om ett lager som slits på det sättet.
Sae 5-40 är bra om det är breda toleranser i axellagringen och symaskinsoljan om det är tight i fattningen.
Det kan ta upp till 10 minuter för tallriken att sjunka helt ned i lagret.
Lägg gärna lite dúbbelvikt hushållspapper runt lagerhålet så eventuell överskottsolja kan sugas upp så det inte blir kladdigt och dra sedan ut den när tallriken sjunkit ned helt.
Jag har gjort så i 20 år med min Inertia BDT-2 1 gång o m året och den är fortfarande som ny.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-30 22:16

Om lagret glappar så som beskrivet, är det nog mera än oljepåfyllning som behövs. Det finns förstås olika lagertyper och det är kanske inte alltid man känner spelet "rätt"?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-30 22:25

RogerGustavsson skrev:Om lagret glappar så som beskrivet, är det nog mera än oljepåfyllning som behövs. Det finns förstås olika lagertyper och det är kanske inte alltid man känner spelet "rätt"?

Nä, det förstås.
Men man måste ju börja nånstans och detta är enkelt att göra som första felsökning, eller?

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-06-30 22:28

Nä, smörjning räcker tyvärr inte - lagringen är skadad eller utsliten, normalt ska det ta tappen en "hel dag" att sjunka ner men här tar det typ 30sek.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-30 22:43

leffe skrev:Nä, smörjning räcker tyvärr inte - lagringen är skadad eller utsliten, normalt ska det ta tappen en "hel dag" att sjunka ner men här tar det typ 30sek.

Då har du i alla fall provat.
Dags för steg 2 och kolla efter ett nytt lager.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-01 13:43

Här finns manualerna om de inte finns tillhands.
https://mniec.files.wordpress.com/2012/ ... ntable.pdf
https://mniec.files.wordpress.com/2012/ ... manual.pdf

Så här beskrivs tallrikslagret:
"Main bearing: Slim section ball-ended ground and polished silver steel spindle running onto a ceramic ball bearing and into P.T.F.E bushes."

Det borde då inte finnas några bronsbussningar eftersom axeln löper i Teflon-lagringar och med en kula i botten. Jag lät en kompis göra ett nytt lagerhus till min gamla Unamco (gjorde en helt annan spelare kring tallrik/lagerhus).

Du skulle kunna kontakta Dominic som verkar vara kunnig.
www.northwestanalogue.weebly.com
northwestanalogue@hotmail.co.uk

Återgå till Vintage-hifi