Ditton 25, Hur låter dom egentligen?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Ditton 25, Hur låter dom egentligen?

Inläggav Andersh74 » 2016-07-03 23:23

Jag var hemma hos en vän för några dagar sedan då hans OA14 inte hade låtit bra och han hade varit tvungen att köpa en helt ny anläggning. Jag undrade hur det kunde komma sig då OA14 inte borde låta så illa. Men visst, det fanns i stort sett ingen bas när han spelade dom. Jag tog med dom hem och ställde dom bredvid mina OA12 och då lät OA14 inte alls lika basklena.

Istället hade han skaffat ett par Ditton 25. Jag tyckte det hela lät avskyvärt. Givetvis var dom helt felplacerade och det tror jag spelar roll. Sen gillar min vän Loudnessknappen vilket aldrig har låtit bra. Men är det ett bra högtalare?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Ditton 25, Hur låter dom egentligen?

Inläggav PerStromgren » 2016-07-04 06:08

"Var", menar du. Jo, Ditton 25 var rätt bra på sin tid. De återgav framflr allt den höga diskanten på ett sätt som var ovanligt för den tiden på 60-talet. Men tiden har sprungit ifrån dem, man kan nog få betydligt bättre ljud för ganska små pengar nuförtiden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-07-04 08:05

Jag har aldrig lyssnat på dem men det var mina drömhögtalare när de var nya. De hade ju stor bas och slavbas och gav mig intryck av att kunna ge mycket och bra bas. Men är det inte just basen som kritiseras? Dvs att den är "slapp" och "ofokuserad"?
Som sagt, jag har aldrig hört dem utan det är bara minnesbilder av något jag läst, men det kan vara helt fel.

Det finns ett par till salu just nu på Rehifi. 4500 kr.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-07-04 17:50

Celestion Ditton 25 låter förmodligen helt kass med loudnessknappen intryckt. Man får snarare minska basen lite. Mitt bestående intryck av den var en ganska blöt/svampig bas, mycket engelskt lite murrigt ljud. Jag ägde ett par sådana mellan 1969 och -78 men på den tiden hade jag inte fattat hur mycket av basåtergivningen som bestämdes av källa och elektronik. Jag hade en ERA skivspelare och en Sansui AU-999 förstärkare och jag tror att skivspelaren var den svaga länken i kedjan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-07-04 18:57

Konklusion. Din kompis gillar stark bas och som jag kan läsa det dålig bas..

Själv har jag aldrig fått lyssna på Ditton 25 så-att-ehh.. Men jag är svag för bas :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2016-07-04 21:02

Ja, om han gillar stark bas eller inte vet jag inte. Han lyssnar ju definitivt inte på eurodisney eller vad det heter utan snarare på S-B Taube. Jag tyckte hur som helst att allt i stort sett enbart lät grötigt och just murrigt. Och jag tror att han köpte dom dyrt. Och jag tror att han kommer ångra sig när han kommer hem till mig och lyssnar på sina OA14. För här tycker jag dom låter väldigt bra. Antagligen har någon byggt huset fel för sissådär 150 år sedan så att hans vardagsrum inte lämpar sig för musiklyssning. Hans OA14 upplever jag inte det minsta basklena här hemma men hemma hos honom så fanns knappt någon bas förrens hans Ditton 25 med loudnessknappen intryckt började låta. Och då lät det illa.

Mitt första tips till honom var att byta förstärkare. Och då köpte han en genomgången Pioneer sx 850 och en Thorensvarv. En vacker pjäs med massor av pulver. Men det hjälpte inte då det inte lät bättre än Naden han hade innan. Så frågan är om ett rum på något magiskt sätt helt kan sluka all bas? Mitt hus är lika gammalt....Kanske något äldre, flyttat och tillbyggt 1859, men här är basen väldigt vacker. Mitt rum är nästan kvadratiskt med ca 228 cm takhöjd. Hans rum är rektangulärt och ganska avlångt och högtalarna står på långsidan.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-07-06 01:39

Jag har inte lyssnat på Ditton 25 på drygt 40 år och har antagligen blivit en kunnigare lyssnare sedan dess.
Då tyckte jag inte att mellanregistret var anmärkningsvärt dåligt, men misstänker att det inte är något vidare välartikulerat och har dålig spridning eftersom tolvtumselementet ska leverera allt upp till 2 kHz då ett par HF1300 tar över.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till Vintage-hifi