vinylspelare ger endast ljud i mono.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

bazon

vinylspelare ger endast ljud i mono.

Inläggav bazon » 2016-08-11 21:46

Hej!

Ny här på forumet efter lite googling. Är

Det är så att jag är lite fundersam kring setupen som är ihopsatt nu.
Tjejen ville ha en lp-spelare så efter lite blocket och tradera spanande dök det upp en komplett luxoranläggning på blocket. Den hade stått i en bod som va isolerad, lp snurrade men testade aldrig förstärkaren. köpte det och tog hem det.

Kopplade in all utrustning och kopplade sedan in strömmen, efter nån min så small det från förstärkaren. Luktade väldigt bränt från den så ställde den åt sidan.
Va hem till mig idag och grävde fram en rank arena r1020. Kopplade in all utrustning och fick ljud från vinylspelaren (luxor hf-403) men endast i höger kanal, trycker jag in mono-knappen så får jag dock ljud i båda kanalerna. Kör jag jag radion så får jag ljud i båda kanalerna oavsett om mono-knappen är intryckt eller inte.

Ska jag måsta köra den i mono?

Annars tänker jag mig att nålen inte mår så bra? eller att det kan vara ngt från lpn?
Är väldigt tacksam om nån har tips på vad man kan felsöka eller om det helt enkelt bara ska gå i mono men det känns lite skumt tycker jag.

mvh

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: vinylspelare ger endast ljud i mono.

Inläggav Perfector » 2016-08-11 22:01

Om allt annat funkar i stereo är det nog ingångssteget (RIIA) som havererat.
Du kanske bör felsöka eller lämna till service.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-08-11 22:12

Kolla genom att dra ur ena kabeln så ser du vilken kabel det är som inte fungerar. Jag gissar på glapp i kontakten på kabeln.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

bazon

Inläggav bazon » 2016-08-11 22:18

Jag har inte kunnat koppla in ngt annat än lpn, radiodelen är inbyggd.
Men lpn verkar ha riaa i nbyggt då den funkar i aux ingången för utan det hade det väl inte kommit ngt ljud? Volymen är mer normal i aux med. För när den va inkopplad i phono va volymen väldigt väldigt hög så fort man flyttade upp volymen det minsta lilla.

ställer jag över ljudet på vänster kanal som det inte hörs ngt i annars och höjer volymen så kommer det lite ljud, det är knappt så man hör det.
Jag körde i kontaktspray och gnuggade kontakterna innan jag startade allt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-08-12 09:32

Luxor hf-403 kan jag med ganska stor säkerhet säga att den inte hade inbyggd RIAA förstärkare som original.
Låter som att någon moddat den. Öppna upp och titta kanske är det den moddningen som givit upp.
I så fall borde det gå att återställa den till en normal skivspelare.

Bild

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-08-12 11:09

Nej Luxorspelaren hade inget inbyggt RIAA. Det satt i resp förstärkare på den tiden.
Det finns två sätt att kolla. Pickupkablarna på spelaren: Två är "hot" och två är "ground" Det är vanligt att en lödning fallerat eller att det är kontaktproblem på ett lödöra. Vicka lite på samtliga med t ex en pincett. På pickupen alltså.
Sen kan det ju vara problem med din förstärkare, alltså RIAA:t i Rank Arenan. Jag vet inte om det var OP.ampar i den eller om det var diskreta kretsar. Kolla genom att koppla in en skivspelare som du vet funkar i stereo.

Läste lite slarvigt. Det där med att det låter bra på AUX låter helskumt. Håller med föregående skribent om att nån kanske har fibblat med innehållet (om det är ett inbyggt RIAA så borde det låta anskrämligt när man kopplar skivspelaren till PHONO).
Obs, man får ljud genom AUX trots bristen på RIAA, men det låter anemiskt och väldigt lågt.

bazon

Inläggav bazon » 2016-08-12 15:36

momus skrev:Nej Luxorspelaren hade inget inbyggt RIAA. Det satt i resp förstärkare på den tiden.
Det finns två sätt att kolla. Pickupkablarna på spelaren: Två är "hot" och två är "ground" Det är vanligt att en lödning fallerat eller att det är kontaktproblem på ett lödöra. Vicka lite på samtliga med t ex en pincett. På pickupen alltså.
Sen kan det ju vara problem med din förstärkare, alltså RIAA:t i Rank Arenan. Jag vet inte om det var OP.ampar i den eller om det var diskreta kretsar. Kolla genom att koppla in en skivspelare som du vet funkar i stereo.

Läste lite slarvigt. Det där med att det låter bra på AUX låter helskumt. Håller med föregående skribent om att nån kanske har fibblat med innehållet (om det är ett inbyggt RIAA så borde det låta anskrämligt när man kopplar skivspelaren till PHONO).
Obs, man får ljud genom AUX trots bristen på RIAA, men det låter anemiskt och väldigt lågt.

Det där med att två är "hot och två är "ground" hängde jag inte riktigt med på. Men jag har skruvat lös pickupen och det är inte orginalpickupen som sitter där, det är en philips utan modellnummer. Men nån har varit där och donat iaf för det sitter tre blå kablar där samt en rödbrun och en grå kabel. Varav en av de blå kablarna sitter som jord och är fastlödd till en av de blå kablarna som sitter på stiften till pickupen.

Har haft isär den nu och kan konstatera att det inte sitter något riaa inne i den.
Och det märkliga nu är att den går i stereo i aux. Det är inte samma klös i vänster kanal men det låter iaf. trycker jag in mono-knappen nu så blir det väldigt knepigt ljud som jag inte kan beskriva.

Kör jag den i phono så blir ljudet som sagt väldigt högt och orent.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-12 15:44

bazon skrev:
momus skrev:Nej Luxorspelaren hade inget inbyggt RIAA. Det satt i resp förstärkare på den tiden.

Det där med att två är "hot och två är "ground" hängde jag inte riktigt med på. Men jag har skruvat lös pickupen och det är inte orginalpickupen som sitter där, det är en philips utan modellnummer. Men nån har varit där och donat iaf för det sitter tre blå kablar där samt en rödbrun och en grå kabel. Varav en av de blå kablarna sitter som jord och är fastlödd till en av de blå kablarna som sitter på stiften till pickupen.

Har haft isär den nu och kan konstatera att det inte sitter något riaa inne i den.
Och det märkliga nu är att den går i stereo i aux. Det är inte samma klös i vänster kanal men det låter iaf. trycker jag in mono-knappen nu så blir det väldigt knepigt ljud som jag inte kan beskriva.

Kör jag den i phono så blir ljudet som sagt väldigt högt och orent.

Pickup'ens färger är
röd + vit - höger kanal
blå + grön - vänster
Det kan vara nån som fnulat ihop sin egen kombination på din spelare.
Din beskrivning säger att en kanal går i fel fas och släcker ut ljudet till stora delar.
Det är skrämmande att det verkar vara en kristallpickup med hög utsignal.
Rekommenderar att du skaffar en riktig pickup och kopplar till phonoingången om du vill dina vinyler väl.
Kan du ta en bild på pickupen framifrån och från sidan så kanske det är lättare att avgöra om det är magnetisk eller kristallpickup?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

bazon

Inläggav bazon » 2016-08-12 17:58

Kör jag den i phono så blir ljudet som sagt väldigt högt och orent.[/quote]
Pickup'ens färger är
röd + vit - höger kanal
blå + grön - vänster
Din beskrivning säger att en kanal går i fel fas och släcker ut ljudet till stora delar.
Rekommenderar att du skaffar en riktig pickup och kopplar till phonoingången om du vill dina vinyler väl.
Kan du ta en bild på pickupen framifrån och från sidan så kanske det är lättare att avgöra om det är magnetisk eller kristallpickup?[/quote]

Har försökt ta lite bilder men det blir kanske svårt att se hur nålen ser ut.
Efter lite googling så står det att vissa philips ska jordas till en kanal om jag fattat det rätt?

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-12 18:03

bazon skrev:Kör jag den i phono så blir ljudet som sagt väldigt högt och orent.

Pickup'ens färger är
röd + vit - höger kanal
blå + grön - vänster
Kan du ta en bild på pickupen framifrån och från sidan så kanske det är lättare att avgöra om det är magnetisk eller kristallpickup?[/quote]

Har försökt ta lite bilder men det blir kanske svårt att se hur nålen ser ut.
Efter lite googling så står det att vissa philips ska jordas till en kanal om jag fattat det rätt?

Bild

Bild

Bild

Bild[/quote]
Det ser iofs ut som en magnetisk pickup, men kan du ta loss nålen och ta en bild på bara den?

bazon

Inläggav bazon » 2016-08-12 18:18

Perfector skrev:
bazon skrev:Det ser iofs ut som en magnetisk pickup, men kan du ta loss nålen och ta en bild på bara den?

Kanske en dum fråga, men menar du hållaren till nålen eller själva nålen från hållaren och isf är det bara att dra ut nålen ur hållaren?
Senast redigerad av bazon 2016-08-12 18:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-12 18:33

bazon skrev:
Perfector skrev:
bazon skrev:Det ser iofs ut som en magnetisk pickup, men kan du ta loss nålen och ta en bild på bara den?

Kanske en dum fråga, men menar du hållaren till nålen eller själva nålen från hållaren och isf är det bara att dra ut nålen ur hållaren?

Bara nålen ur pickup'en.
Det kan ge en ledtråd om den är magnetisk eller kristall.

bazon

Inläggav bazon » 2016-08-12 18:39

Perfector skrev:
bazon skrev:
Perfector skrev:

Bara nålen ur pickup'en.

ok, har tagit dessa nu.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-12 18:41

bazon skrev:
Perfector skrev:
bazon skrev:

Bara nålen ur pickup'en.

ok, har tagit dessa nu.

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

Nedersta bilden visar ett v-format gummi med små hål i vilket är kristallpickup med väldigt hög utspänning.
Du behöver byta den annars kommer du att gravera nya spår i vinylerna.
Bilagor
DSC_0030.jpg
DSC_0030.jpg (5.34 KiB) Visad 4560 gånger

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-08-12 18:43

Är inte det där en GP214?
Kristall.
I så fall finns koppling här:
http://www.doctsf.com/documents/affiche ... &num_fic=1

bazon

Inläggav bazon » 2016-08-12 18:56

Perfector skrev:
bazon skrev:
Perfector skrev:Bara nålen ur pickup'en.

ok, har tagit dessa nu.

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

Nedersta bilden visar ett v-format gummi med små hål i vilket är kristallpickup med väldigt hög utspänning.

ok, Det förklarar det väldigt höga ljudet via phono då.
Jag tackar så mkt för din hjälp :)

Men nu till nästa problem, jag har min pickup här med samma snabbfäste. En Technics 270c som jag vet funkar för jag kör den på i min spelare hemma.
Men när jag kopplar in den i luxorn nyss så tar den upp ljudet men det blir inget ljud i högtalarna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-12 18:56

rolfzetterberg skrev:Är inte det där en GP214?
Kristall.
I så fall finns koppling här:
http://www.doctsf.com/documents/affiche ... &num_fic=1

Nej usch och fy på dig.
Inte uppmuntra till en kristallpickup med den nålslipningen.
Byt till en magnetodynamisk pickup och kör in den på rätt ingång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-12 18:57

bazon skrev:
Perfector skrev:
bazon skrev:
ok, har tagit dessa nu.

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

Men nu till nästa problem, jag har min pickup här med samma snabbfäste. En Technics 270c som jag vet funkar för jag kör den på i min spelare hemma.
Men när jag kopplar in den i luxorn nyss så tar den upp ljudet men det blir inget ljud i högtalarna.

Kopplingen för kristall och magnetpickup är olika

bazon

Inläggav bazon » 2016-08-12 19:06

Perfector skrev:
bazon skrev:
Perfector skrev:Nedersta bilden visar ett v-format gummi med små hål i vilket är kristallpickup med väldigt hög utspänning.

Ok, menar du bak på stiften på själva pickupen eller inne i spelaren?

För jag har ju en mm pickup här i ett snabbfäste som passar på luxorn. Jag har bara tagit den från min egen och satt dit men inget ljud.

mvh

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-12 20:48

bazon skrev:
Perfector skrev:
bazon skrev:

Ok, menar du bak på stiften på själva pickupen eller inne i spelaren?

För jag har ju en mm pickup här i ett snabbfäste som passar på luxorn. Jag har bara tagit den från min egen och satt dit men inget ljud.

mvh

Pickup'en till kablaget i tonarmen.
Kommer inte riktigt ihåg men du hade väl en som gick till jord och det ska den kanske inte göra

Återgå till Vintage-hifi